Suspensió temporal del pagament del transport públic per a qui desenvolupi serveis essencials

01/04/2020 - 10:12

Covid-19. La mesura, prevista entre el 2 i el 9 d'abril, s'aplica a l'àrea de Barcelona.

La mesura, aprovada pel Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’àrea de Barcelona, pretén facilitar els desplaçaments autoritzats, atès que l'actual decret d’Estat d’Alarma només permet la mobilitat per activitats i serveis essencials.

A partir de demà, dijous 2 d’abril, se suspèn temporalment el pagament de les tarifes del transport públic fins el proper 9 d’abril i posa la xarxa a disposició de les persones dedicades a serveis essencials i que estan autoritzades a desplaçar-se durant aquests dies.

Es preveu que el volum de demanda sigui molt similar, o fins i tot inferior, al dels darrers dies, amb reduccions generalitzades que ronden el 90% respecte al volum habitual.

Cada sistema de transport aplicarà un fórmula en funció de la seva tipologia.

És a dir, el metro, els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i els busos (de TMB i d’AMB) aplicaran el sistema de pista lliure, que implica la necessitat de validar amb un títol per obrir els torns de pas, tot i que aquesta validació no tingui cap efecte ni es restaran els viatges en el bitllet, més enllà de fer un control de l’ocupació. Qualsevol títol permetrà el pas, fins i tot aquells que ja estiguin caducats o esgotats.

Per altra banda, el servei de trens de Rodalies de Catalunya establirà el sistema d’obertura de torns per sensors d’aproximació, sense necessitat de validar cap títol. Això vol dir que quan una persona usuària s’apropi a l’accés de qualsevol estació, les portes s’obriran automàticament, sense necessitat de validar. Aquest sistema també permetrà controlar el volum de demanda.

Pel què fa als autobusos de la Direcció General de Transports i Mobilitat i els dels municipis adscrits a l’AMTU optaran per l’emissió de bitllet senzill sense cap cost. Les persones usuàries accediran al vehicles i les persones conductores emetran un bitllet que en cap cas s’entregarà al passatge, sinó que es guardarà per poder fer-ne el control d’ocupació.

Malgrat la gratuïtat del transport, aquests sistemes de pas, s’apliquen amb l’objectiu de tenir un control sobre el nivell d’ocupació del transport públic, que en cap cas pot superar el terç de l’ocupació màxima dels vehicles.

Si es detectés que la mesura implica un augment de la mobilitat no essencial s’activarien els mecanismes per anul·lar-la de manera immediata.

Recordem que l’autoritat policial és qui vetlla perquè els desplaçaments només siguin efectuats per les persones que poden fer-ho d’acord amb la normativa vigent.

Aquest acord, que vol ser un acte de reconeixement a la tasca que desenvolupen les persones que treballen als serveis essencials, va tenir el consens de les administracions consorciades, Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona, Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU).

FONT: ATM