Transport públic gratuït per als desplaçaments essencials

02/04/2020 - 11:29

Covid-19. La Guàrdia Urbana de Barcelona i els Mossos d’Esquadra reforcen els controls al metro i els autobusos per garantir que només es desplacin les persones que estan autoritzades a fer-ho.

Davant l’emergència sanitària per la Covid-19, el 2 d’abril entra en vigor la suspensió temporal del pagament del transport públic de l’àrea de Barcelona per a activitats i serveis essencials, per anar a treballar o per atendre persones dependents. La Guàrdia Urbana de Barcelona i els Mossos d’Esquadra, en coordinació amb el personal de vigilància de TMB, reforcen els controls al metro i els autobusos per garantir que només es desplacin les persones que estan autoritzades a fer-ho, d’acord amb el Reial decret 463/2020, pel qual es declara l’estat d’alarma.

Davant l’emergència sanitària provocada per la Covid-19, el 2 d’abril entra en vigor la suspensió temporal del pagament del transport públic de l’àrea de Barcelona per a activitats i serveis essencials.

La mesura, acordada dimarts en el marc del Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), serà vigent fins al 9 d’abril. L’objectiu és facilitar els desplaçaments, en un moment d’excepcionalitat, de les persones que fan serveis essencials i les que estan autoritzades a desplaçar-se per anar a treballar, assistir a centres sanitaris o tenir cura de persones dependents.

Aquesta mesura inclou els mitjans de transport públic col·lectiu operats per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Tram, Rodalies, els autobusos de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), els de la Direcció General de Transports i Mobilitat i els dels municipis adscrits a l’AMTU. Cada un ofereix un sistema diferent de gratuïtat:

  • Els serveis de metro, de FGC i de bus (de TMB i de l’AMB) aplicaran el sistema de pista lliure, que requereix validar un bitllet, vigent, esgotat o caducat, perquè s’obrin els torns de pas. Aquesta validació no té cap efecte i no es restaran els viatges del bitllet; serveix per controlar l’ocupació.
  • El servei de trens de Rodalies de Catalunya establirà el sistema d’obertura dels torns per sensors d’aproximació: sense necessitat de validar cap títol, les portes s’obriran automàticament.
  • Els autobusos de la Direcció General de Transports i Mobilitat i els dels municipis adscrits a l’AMTU optaran per emetre un bitllet senzill, sense cap cost, per controlar l’ocupació.

Aquests sistemes de pas s’apliquen per controlar el nivell d’ocupació del transport públic, que en cap cas pot superar el terç de la capacitat màxima dels vehicles. Si es detecta que la mesura implica un augment de la mobilitat no essencial, s’activaran els mecanismes per anul·lar-la de manera immediata.

Controls de l’autoritat policial

Per garantir que es compleixi la mesura, la Guàrdia Urbana de Barcelona i els Mossos d’Esquadra activen un dispositiu conjunt amb l’objectiu de vetllar perquè els desplaçaments els efectuïn només les persones que poden desplaçar-se, d’acord amb la normativa vigent. Els controls es faran en diferents àmbits de les xarxes de transport, des d’intercanviadors fins a punts d’accés.