El Poble-sec tindrà un nou equipament públic cultural al carrer de Blesa

L’Ajuntament ha formalitzat aquesta setmana l’acord d’expropiació de l’edifici del carrer de Blesa, 7-29, per 9.450.000 euros. Amb prop de 9.000 m2 edificables, l’espai podria acollir una biblioteca, un centre de cultura popular, entre altres espais per a usos ciutadans.

..
19/07/2025 - 16:34 h - Urbanisme i infraestructures

Aquest dissabte, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, s’ha reunit amb entitats del barri del Poble-sec, com els Castellers, el Consell de Cultura Popular, l’Associació de Veïns i la Coordinadora d’Entitats, entre d’altres, per anunciar la formalització de l’acord d’expropiació de la finca del carrer de Blesa, 7-29.

Aquesta operació és el primer pas per poder tenir-hi un gran equipament cultural públic i multifuncional, amb un sostre edificable de fins a 9.000 m2. En aquest nou equipament del Poble-sec s’ubicarien, entre d’altres, una biblioteca, un centre de cultura popular que acolliria diferents associacions arrelades al barri i a la ciutat, i la seu dels Castellers del Poble Sec, que actualment ja hi tenen el local d’assaig.

L’edifici passarà a ser municipal abans de l’estiu de 2026, d’acord amb el calendari acordat en la signatura del procediment d’expropiació forçosa per mutu acord amb la propietat. L’operació perquè l’immoble passi a mans de l’Ajuntament i dedicar-lo a usos culturals tindrà un cost de 9.450.000 euros. La nau s’adquireix amb els 6’6 M€ de fons privats derivats de la requalificació de l’àmbit de les Tres Xemeneies que s’havien de destinar a nous equipaments i habitatge assequible per al barri. Dels comptes municipals sortiran els tres milions restants.

La finca, que data del 1936 i actualment té construïts més de 4.230 m2 en total, té façana al carrer de Blesa, 7-29, i també al passeig de Montjuïc, 56-62. Es troba en sòl qualificat per ser destinat a equipaments públics pel Pla Especial del sector del Poble-sec – Montjuïc i pel Pla General Metropolità. Actualment acull activitats diverses de logística, d’oficines i hi ha el local d’assaig dels Castellers del Poble Sec.

L’acord d’expropiació obre el camí per poder tirar endavant l’actuació prevista, un equipament llargament reclamat pel teixit associatiu i la xarxa comunitària arrelada al barri. Aquesta demanda s’havia recollit en el procés participatiu i en el pla d’equipaments fins al 2030, que assenyalava com a necessitats del Poble-sec una biblioteca més gran i amb més sales d’estudi, espais per a entitats que necessitaven ubicar el seu projecte en millors condicions i més equipaments per a ús ciutadà. Aquestes demandes històriques ciutadanes i veïnals reclamant equipaments, quedaran ateses amb el disseny d’un edifici que podrà acollir tots aquests usos.