Campanya de Nadal social i solidari a la Marina

dimecres, 23. desembre 2020 - 13:18

Economia social i solidària. Campanya per donar a conèixer iniciatives properes de l'economia social i solidària.

Campanya per a promoure un consum més responsable aquest Nadal i per donar a conèixer iniciatives properes de l'economia social i solidària.

El grup d’Economia Social i Solidària de la Marina, que aplega entitats i veïns i veïnes del barri interessats en promoure l’economia social i solidària, ha elaborat una Guia amb recursos per apropar l’economia social i solidaria i el consum dels seus productes i serveis al conjunt de la ciutadania.

Les entitats d’aquest grup també han creat una campanya de comunicació i informació a través de les xarxes socials (Twitter, Instagram i Facebook) amb l’etiqueta #NadalESSLaMarina per explicar i donar visibilitat als principis de l’ESS i com accedir, especialment de cara a les compres nadalenques, atès que aquesta és l’època més consumista de l’any.

La campanya té com objectiu afavorir i donar visibilitat a una forma de consum conscient que passa per:

  1. Reflexionar sobre la necessitat que hem de cobrir.
  2. Informar-nos i conèixer les opcions de consum que hi estan associades.
  3. Decidir amb responsabilitat social i ambiental.

Per informar sobre les opcions de consum més properes i socialment responsables, es mostren els serveis de les cooperatives de consum agroecològic amb punts de servei de recollida al barri (Keras Buti, A Granel, Economat Social) el projectes de cohabitatge de la Marina (La Chalmeta),  els serveis que s’ofereixen en àmbits com les cures (Més Que Cures), educatius (Coopeduca, Tata Inti), de neteja (Coopnet), culturals (Quesoni) i de subministraments bàsics (Som energia, Som connexió)  o banca ètica (Fiare).

L’Economia Social i Solidària (ESS) és el conjunt d’iniciatives socioeconòmiques, formals o informals, individuals o col·lectives, que prioritzen la satisfacció de les necessitats de les persones per sobre del lucre. També es caracteritzen perquè són independents respecte als poders públics, actuen orientades per valors com l’equitat, la solidaritat, la sostenibilitat, la participació, la inclusió i el compromís amb la comunitat, i també, són promotores de canvi social.

Les iniciatives que la conformen són molt diverses però totes comparteixen uns elements comuns que defineixen el caràcter transformador de l’Economia Social i Solidària:

  • La gestió democràtica i participativa: En comptes del model organitzatiu jeràrquic en què unes quantes persones controlen, gestionen i decideixen sobre els recursos, el patrimoni, la informació i el futur de la majoria, l’Economia Social i Solidària introdueix la democràcia en l’economia i en l’empresa.
  • L’orientació a les necessitats humanes: L’Economia Social i Solidària tracta de recuperar la funció originària de l’economia posant-la al servei de les persones per gestionar els recursos equitativament i explotar-los de manera sostenible, així com crear un model de producció que converteixi el treball en un instrument de satisfacció de les necessitats humanes.
  • El compromís amb la comunitat: Les organitzacions de l’Economia Social i Solidària contribueixen a millorar la societat, creant ocupació, prestant serveis, vinculant-se al territori, donant suport a causes socials, finançant iniciatives de solidaritat amb els països empobrits i col·laborant amb moviments socials transformadors.