S'inagura la Cuca de Llum, la nova porta d’entrada al Tibidabo

14/06/2021 - 09:42

El Tibidabo recupera el servei del Funicular amb uns vehicles de disseny innovador que ofereixen visió panoràmica, més capacitat, confort, i seguretat. També incorporen dispositius interactius per convertir el viatge en una experiència singular.

La Cuca de Llum és un funicular amb un aspecte futurista i poc convencional. El seu disseny innovador és obra de l’arquitecte Josep Miàs (de MiAS Architects), un fet molt poc habitual en el sector ferroviari. Leitner Ropeways, -un fabricant italià especialitzat en la construcció de telefèrics i altres sistemes de transport i, també, de l’emblemàtica roda de fira London Eye- ha estat l’empresa encarregada de la construcció dels vehicles per adaptar-los als requeriments del Parc d’atraccions Tibidabo.

El disseny es caracteritza pels frontals esfèrics de vidre que permeten una excepcional visió panoràmica, per maximitzar l’espai interior dels vagons i per oferir un confort superior als passatgers.

Tots dos vehicles seran de conducció automàtica, gràcies a un avançat sistema d’operació del servei que permet una millor optimització i més seguretat. Els vehicles incorporen una consola plegable que permet l’opció de conduir el funicular amb personal a bord. Al no disposar de cabina separada de conducció, s’augmenta l’espai disponible pels passatgers de la Cuca de Llum, que poden gaudir d’unes vistes panoràmiques de Barcelona des dels frontals dels vehicles. Aquest millor aprofitament de l’espai interior dels vagons permet un increment de la capacitat de passatgers que es poden transportar en el funicular: fins a 252 persones en cada viatge i fins a 1.200 persones cada hora. És a dir, que la Cuca de Llum triplica la capacitat de l’anterior funicular (que era de 120 passatgers/viatge i 460 passatgers/hora).

En conseqüència, el funicular ara és molt més ràpid i eficient: mantenint el traçat amb un recorregut de 1.150 metres, un desnivell de 277 metres i un pendent mitjà del 25%.

EL NOU PLA DE MOBILITAT DEL TIBIDABO

La Cuca de Llum suposarà un gran impuls pel Tibidabo i per a tota la ciutat, ja que es recupera un transport emblemàtic per a Barcelona, i implica una reordenació del transport a la muntanya per aconseguir una mobilitat sostenible. Neix amb una doble funció: ser la primera experiència del Parc i el principal accés al cim.

La reforma ha suposat una renovació integral de la infraestructura ferroviària, que inclou les estacions, la plataforma de les vies i la substitució de l’antiga catenària per un tercer carril, que ha permès que els nous vehicles tinguin més alçada i, per tant, més espai interior. Tots dos vehicles seran de conducció automàtica, gràcies a un avançat sistema d’operació del servei que permet una millor optimització i més seguretat.

La renovació del funicular, s’emmarca en el Pla Estratègic 2020-2025, que té com a principals objectius la consolidació del transport col·lectiu com a mitjà d’accés preferent, garantir el dret a la mobilitat a totes les persones i disminuir les emissions contaminants. La previsió és que d’aquí a 5 anys hi hagi una reducció de gairebé 1.500 tones de CO2, un 23% menys que actualment.

El Pla vol augmentar la proporció de persones que accedeixen al cim en transport col·lectiu fins al 60%, reduint els desplaçaments en vehicle privat. Per aconseguir-ho s’ha establert un nou model de servei de llançadores, que canvien el seu recorregut per finalitzar a la Plaça del Doctor Andreu, on es troba l’estació inferior del Funicular. Els visitants disposaran de 3 línies de Tibibus amb punts de sortida diferents: l’Estació d’Autobusos Barcelona Nord (T2A), l’aparcament B:SM de Sant Genís – Vall d’Hebron (T2C) i a la Plaça Kennedy (T2C).