8a edició del Premi, any 2019

4 empreses guardonades i una menció especial en el lliurament virtual del Premi Barcelona a l'Empresa Innovadora en Conciliació i Temps 2019

El dimarts 29 de setembre de 2020 es va realitzar el lliurament del Premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en Conciliació i Temps, en el marc de la Jornada El futur del temps de treball.

El lliurament del Premi, inclòs en el marc de la Jornada Anual que inicialment va ser programada per al mes de març de 2020, va haver de posposar-se degut a la situació de confinament causada per la Covid-19. Finalment, es va optar per celebrar-se el 29 de setembre de forma virtual i va comptar amb l’assistència de més de 250 persones.

La Jornada, moderada per la periodista Marta Càceres, va començar amb una conferència inaugural de la mà d’Oscar Vargas, investigador d’Eurofound sobre l’Organització del temps de treball en l’era digital. Seguidament va haver-hi un espai de diàleg sobre la conciliació corresponsable a les empreses, amb la participació de Paco Abril, investigador del projecte europeu “Men in care. Workplace support for caring masculinities”, i tres empreses pertanyents a la Xarxa NUST (Nous Usos Socials del Temps) que impulsen la corresponsabilitat: RACC, Unió de Mútues i Penguin Random House. Finalment, va ser el torn de l’entrega dels guardons de la 8a edició del Premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en Conciliació i Temps.

En aquesta darrera edició, van presentar-se 27 candidatures d'empreses i organitzacions que optaven a una de les quatre categories del premi: micro (empreses amb menys de 10 persones treballadores), petita (d'entre 10 i 50 persones treballadores), mitjana (d'entre 51 i 250), i gran (amb més de 250 persones en plantilla). A més a més, el Premi compta amb una menció especial per a una empresa de la Xarxa NUST (Nous Usos Socials del Temps). Álvaro Porro, Comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Política Alimentària de l’Ajuntament de Barcelona i Sara Berbel, Gerent Municipal de l’Ajuntament de Barcelona, en representació del Jurat, composat per representants de l'administració local, dels sectors empresarial i sindical, i dels àmbits universitari, cooperatiu i social, després de destacar de forma favorable totes les empreses i valorar les mesures presentades van atorgar cinc premis per les cinc categories:

  • Empresa micro: iterem, per haver implantat una jornada laboral setmanal de 32,5h per a totes les persones treballadores.
  • Empresa petita: ACEFAT A.I.E, per l’adaptació de l’horari laboral a un horari saludable de 8h a 16h, que facilita l'equilibri entre la vida laboral i personal, així com dinar a una hora més adequada per al metabolisme si així ho volen les persones treballadores.
  • Empresa mitjana: Voxel Group, per haver implantat el teletreball facilitant que qualsevol persona treballadora pugui treballar des de qualsevol lloc, sense autorització prèvia ni restricció de dies.
  • Empresa gran: Suara Cooperativa, per la trajectòria de l’organització, del sector dels serveis d’atenció a les persones, facilitant l’equilibri entre la vida personal i laboral amb un model basat en la gestió de la diversitat. Es valora l’aportació i novetat que significa la Guia per acompanyar a persones malaltes de càncer.
  • Menció especial: Fundació Oxfam Intermón, per haver desenvolupat l’eix de corresponsabilitat i equilibri de la vida personal i professional en el nou Pla d’igualtat.

Al llarg del lliurament es van projectar els vídeos de les iniciatives premiades, que podeu visualitzar clicant a l’enllaç relacionat.

Per finalitzar l’acte, Álvaro Porro va destacar que la diversitat de tipus d’empreses que s’han presentat al Premi és encoratjadora, ja que mostra que organitzacions de qualsevol mida i sector poden impulsar mesures que millorin la gestió dels usos del temps. Va destacar entre les principals mesures presentades per les candidates al Premi: teletreball, desconnexió digital, compactació de jornada, permisos de maternitat i paternitat, igualtat de gènere, reducció de la bretxa salarial i gestió de la diversitat.

Per últim, el Comissionat va agrair la feina al jurat i a les empreses participants al concurs, així com a totes les persones que treballen per millorar la gestió dels usos del temps. Va pronosticar que de les candidatures l’any que ve estaran inspirades en la nova organització després de la crisi generada per la COVID-19, i va animar a totes les empreses, entitats i organitzacions a presentar la seva candidatura per a la propera edició.

Per a més informació sobre la Jornada o visualització de l’acte d’entrega, podeu consultar els enllaços que acompanyen aquesta publicació.