Cinema

Films reflect social practices and perceptions. Some examples of themes that can be seen in the films suggested in this selection are: the different uses of time according to social classes, as exhausting work defined the lower classes of the first industrial age, while unemployment defined the Leisure time, past or future projections, the role of women's domestic work in sustaining families, the frustration of their vital projects, or the role of welfare policies in Family and personal relationships.

Direction: Cosima Dannoritzer
Spain, 2018
Subjects: economics, capitalism, time.
There is a new resource that everyone wants: our time. This documentary reflects on the fact that our time has become a currency of exchange and how we can claim control over this resource. If we print our boarding passes or assemble our furniture, we are saving companies a lot of money in labor costs. Who should pay for everything we do for free with our time?

Dirección : David Fincher
EUA, 2009
Temas: vejez, el paso del tiempo, amor.
Cuenta la historia de un hombre, Benjamin Button, que nace a la edad de 80 años y rejuvenece con el paso del tiempo; una forma de transitar por la vida en sentido contrario al ciclo biológico que repercutirá en sus relaciones amorosas.

Direction: Johannes Schaaf
Italy and Germany, 1986
Subject: time, social classes.
Film adaptation of the novel of the same name by Michael Ende that tells the story of Momo, a girl who lives on the outskirts of an Italian city. There everyone has time to play and greet each other, to chat and help each other. One day, Momo realizes that everyone is starting to hurry everywhere and discovers the presence of the Gray Men, men who never stop smoking and who are stealing people's time to keep it in the Time Bank. and consume it only they.

Dirección : Andrew Niccol
UEA, 2011
Temas: tiempo, clases sociales, envejecimiento.
Película futurista que presenta una sociedad en la que se ha desactivado el gen del envejecimiento. La gente deja de envejecer cuando llega a los 25 años, pero un año después de este aniversario muere de un infarto si no "gana tiempo" y no llena sus "relojes de vida". Presenta una sociedad donde el tiempo se convierte en moneda y una forma de separar a la población en clases sociales.

Dirección : Harold Ramis
Estados Unidos, 1993
Temas : viajes en el tiempo, amor.
Inexplicablemente, el meteorólogo de la televisión local de Pittsburgh se atasca en el tiempo mientras cubre el Día Mundial de la Marmota y comienza a vivir el mismo día una y otra vez. Este ciclo interminable te obliga a repensar tus prioridades y tu vida.

Dirección : Denis Villeneuve
Estados Unidos, 2016
Asunto : tiempo, idioma
La llegada de doce naves alienígenas despierta el pánico entre la población. Los científicos de todo el mundo están trabajando para averiguar si los extraterrestres vienen en paz o planean atacar nuestro planeta. La filóloga, Louise Banks, se encarga de descifrar su idioma y poder comunicarse con ellos. Mientras aprende su sistema de lenguaje, Banks comienza a percibir la realidad y el concepto de tiempo de manera diferente; entendiéndolo como una construcción no lineal.

Direction: Diederik Ebbinge
Holland, 2013
Subjects: Paternities, Masculinities, Family, Sexuality, Religion.
Matterhorn presents the story of Fred, a Calvinist widower from the deepest and most conservative Netherlands who decides to adopt Theo, an adult with a mental age of five years. A vision of fatherhood, through a history of personal acceptance where dogmas such as sexuality, family or religion are questioned in a very healthy way.

Direction: Richard Linklater
EUA, 2014
Subjects: Childhood, Juventut, Family, Masculinities.
BoyHood tells the life of Mason, from six years to eighteen. It raises reflections on the changes of a modern family and the passage of time, as well as on the different models of masculinity in the family environment. He contrasts the role of the stepfather (a violent and authoritarian character) with that of a father less present and fragile, but complicit and open to emotions.

Direction: Cesc Gay
Spain, 2012
Subjects: Masculinities
Reflection, in the key of comedy, about masculinity from four chapters that explore and radiograph the sentimental and loving life of eight men.

Direction: Matt Ross
EEUU, 2016
Subjects: Family - Educationn
Ben lives with his wife and six children in the forests of northwestern America, totally isolated from modern life, cities and consumer society. When a tragedy occurs, the family has to leave their little paradise, a situation that confronts the children to the excitement and dangers of a world that is unfamiliar to them and in Ben who is forced to examine his vital stake

Dirección: Kenneth Lonergan 
USA, 2016 
Temas: Familia - Juventud
Manchester by the sea muestra la historia de Lee Chandler que se ve obligado a regresar a su ciudad natal tras la repentina muerte de su hermano, teniendo que cuidar de su sobrino de 16 años. . De repente, Lee se verá obligado a enfrentar un trágico pasado que lo llevó a separarse de su esposa y de la comunidad donde nació y creció.

Directed by: Erik Gandini
Denmark, Norway, Swedish, 2016
Themes: welfare state - social policies - personal autonomy
Swedish society has a consolidated welfare state that promotes individual autonomy through social policies that respond to different situations of dependence on people. However, this social engineering has promoted individualism to such an extent that the documentary questions its ability to produce "happiness."

Direction: Peter Mullan 
United Kingdom, 2010 
Subjects: Education - neighborhood - social classes - youth 
The story focuses on the biography of a young man who is living a reality of poverty and violence in his neighborhood, totally opposed to his personal qualities. The place and the time determined her vital develop to impose her personal characteristics.

Direction: Laurent Cantet 
France, 2008 
Subjects: Education - immigration - religion - social class - youth
In a school in a conflictive district the different realities of a multicultural society like France come to the surface. The film shows the complexity of learning in a culturally diverse society, which involves differences of values and generation gaps and delves into a process of historical acceleration.

Direction: Javier Corchera
Spain, 2000
Subjects: Childhood - social class - work
Through a boy who works in a quarry, the documentary gives a voice to children who do not live their proper time, which ought to be for play and learning, and shows a society that does not provide then with what they need.

Dirección:  Penny Marshall 
USES, 1988 
Asignaturas:  Infancia - familia - clase social - trabajo 
Un niño pide un deseo: ser adulto para poder disfrutar de todas las ventajas que ello conlleva. El deseo se le concede en parte: sigue siendo un niño, pero en el cuerpo de un adulto, y descubre que la vida de un adulto no es una ventaja para un niño. El tiempo vivido solo puede ser el presente; cualquier otra cosa crea enormes distorsiones de la realidad.

Direction: Gerardo Herrero 
Spain, 2004 
Subjects: Age - family - work 
A plot about the working careers of two women and the effects on their families of the demands of an intensive job. The film starts from two women who have achieved their own professional and personal fulfilment, but question the model.

Dirección:  Oliver Stone 
USA, 1987 
Temas:  Trabajo 
En medio de los escándalos por el abuso de información privilegiada de finales de los ochenta, un joven y ambicioso corredor de bolsa cae en las manos manipuladoras de un rico y exitoso supercorredor. El dinero que se gana en Wall Street implica un marco en el que el tiempo dedicado al trabajo lo es todo. Aunque salimos del sistema industrial, el ritmo de producción no cambia.

Direction: Fernando León de Aranoa 
Spain, 2002 
Subjects: Family - unemployment - work
A tale of the problems that affect the inhabitants of a town in the north of Spain after the conversion of the shipyards that has left them without jobs. If an excess of work dehumanises individuals, the lack of occupation and prospects also destroys the human spirit.

Dirección:  Vittorio De Sica 
Italia, 1948 
Temas:  Familia - clase social - desempleo - trabajo
En un suburbio de Roma, un trabajador que lleva dos años desempleado encuentra un trabajo. Para hacerlo necesita una bicicleta y saca la que tenía del corvejón, pero se la roban. Él y su hijo pasan un día angustioso tratando de encontrarlo. La falta de trabajo y perspectivas de futuro también destruye el espíritu humano.

Direction: Charles Chaplin 
USA, 1936 
Subjects: Work 
A worker on a conveyor belt is driven crazy by the excessive pace of the work. Chaplin's parody of the dehumanisation brought about by industrialisation and the control of productivity.

Dirección:  Jon Aynet 
USA, 1991 
Temas:  Cura - familia - igualdad - madurez - vejez 
Ninny Treadgoode es una anciana que vive en una residencia. Chance la lleva a conocer a Evelyn Couch, una ama de casa corriente. Dos vidas típicas de nuestra sociedad que buscan otras formas de compartir su tiempo.

Direction: Fernando León de Aranoa 
España, 2010 
Subjects: Does Cure - family - work 
Marcela, a young woman with economic problems, finds a summer job taking care of Amador, an old man who dies after a few days. Marcela cannot be left without a job, which places here in a difficult moral dilemma. Caring for old people is one of the facets of life which has changed most with the organisation of time and the family in contemporary society.

Dirección:  James Ivory 
EE. UU. Y Reino Unido, 1993 
Temas:  Ocio - vejez - madurez - clase social - trabajo 
Stevens trabaja como mayordomo en Darlington Hall, donde los amos y los sirvientes viven vidas separadas pero rígidamente interdependientes. La vida del mayordomo se ve perturbada por la llegada de una nueva ama de llaves. La película ilustra dos situaciones que condicionan el uso del tiempo: por un lado, la vejez, encarnada por el enfrentamiento entre el mayordomo y su padre, y por otro la posición social, evidente en la vida de trabajo o ocio de los distintos habitantes. de la casa.

Dirección:  Patricia Cardoso 
USES, 2002 
Asignaturas:  Educación - emigración - madurez - juventud - trabajo 
Ana, próxima a cumplir 18 años, es la primera en su familia en pensar en ir a la universidad, pero sus orígenes y la lealtad que siente hacia su familia se mantienen su espalda. Carmen, su madre, que ha tenido una vida muy dura, ha depositado en ella todas sus esperanzas. El cambio de estatus social también se refleja en la organización del tiempo de los personajes.

Dirección:  Miguel Albadalejo 
España, 1998 
Asignaturas:  Educación - familia - barrio - madurez - juventud - trabajo 
Tres generaciones de una familia de clase media conviven en la misma casa. La división de roles también marca el uso que cada uno hace de su tiempo.

Direction: Mathieu Kassovitz 
France, 1995 
Subjects: Social class - neighborhood
Twenty-four hours in the life of a group of young people in the suburbs of Paris. How the lack of occupation leads to violence and hate.