Tramitació de l’Ordenança per la qual es fixen els criteris d’accés, circulació i estacionament de vehicles en la zona de baixes emissions de Barcelona i es promou una mobilitat sense emissions

La contaminació atmosfèrica és el principal risc ambiental per a la salut humana a les grans aglomeracions urbanes, segons la pròpia Organització Mundial de la Salut (OMS). A la ciutat de Barcelona, des d’abans de l’any 2005 s’estava produint un incompliment sistemàtic del valor límit anual per al contaminant NO2 establert a la normativa de referència, la Directiva 2008/50/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008 i al Reial Decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire, així com també del valor recomanat per l’OMS.

El trànsit rodat és el màxim contribuïdor als nivells de contaminació per NO2. A nivell de ciutat es pot afirmar que és el responsable de més del 50% de la contaminació registrada per NO2 a Barcelona, arribant a ser la font de més del 70% a l’estació de la qualitat de l’aire de l’Eixample.

La implementació d’una ZBE a la ciutat de Barcelona esdevé una obligació legal d’acord amb l’establert a la Llei 7/2021, de canvi climàtic i transició energètica, i que caldrà desenvolupar atenent als criteris establerts en altres instruments normatius de regulació de les ZBE vigents en el moment de l’aprovació d’aquest projecte normatiu.

La finalitat de la ZBE és reduir les emissions a l’atmosfera procedents del trànsit rodat, per així millorar la qualitat de l’aire que es respira a la ciutat, apropar els nivells de contaminants als recomanats per l’OMS i complir amb els límits de qualitat de l’aire establerts a la legislació vigent, tot afavorint una millor qualitat acústica i fent la ciutat més amable i habitable.