La contaminació atmosfèrica és el principal risc ambiental per a la salut humana a les grans aglomeracions urbanes, segons la pròpia Organització Mundial de la Salut (OMS). A la ciutat de Barcelona, des d’abans de l’any 2005 s’estava produint un incompliment sistemàtic del valor límit anual per al contaminant NO2 establert a la normativa de referència, la Directiva 2008/50/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008 i al Reial Decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire, així com també del valor recomanat per l’OMS.
El trànsit rodat és el màxim contribuïdor als nivells de contaminació per NO2. A nivell de ciutat es pot afirmar que és el responsable de més del 50% de la contaminació registrada per NO2 a Barcelona, arribant a ser la font de més del 70% a l’estació de la qualitat de l’aire de l’Eixample.
La implementació d’una ZBE a la ciutat de Barcelona esdevé una obligació legal d’acord amb l’establert a la Llei 7/2021, de canvi climàtic i transició energètica, i que caldrà desenvolupar atenent als criteris establerts en altres instruments normatius de regulació de les ZBE vigents en el moment de l’aprovació d’aquest projecte normatiu.
La finalitat de la ZBE és reduir les emissions a l’atmosfera procedents del trànsit rodat, per així millorar la qualitat de l’aire que es respira a la ciutat, apropar els nivells de contaminants als recomanats per l’OMS i complir amb els límits de qualitat de l’aire establerts a la legislació vigent, tot afavorint una millor qualitat acústica i fent la ciutat més amable i habitable.
Consulta pública prèvia
D’acord amb allò establert a l’article 133 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, es va dur a terme una consulta pública, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte normatiu, per recollir l’opinió de la ciutadania i organitzacions més representatius potencialment afectades per la futura norma.
La ciutadania i les organitzacions que ho van considerar adient, van poder remetre les seves opinions sobre els aspectes plantejats en el document informatiu que s'inclou, entre el 30 de maig de 2022 i el 20 de juny de 2022.
-
Aportacions
Aprovació del projecte normatiu
L'Ordenança reguladora de la zona de baixes emissions de Barcelona és una iniciativa normativa exercida per la Comissió de Govern, de conformitat amb els articles 16 a) i 27 de la Carta municipal de Barcelona.
Després que la Comissió de Govern aprova el projecte normatiu, els grups polítics municipals que no han presentat el projecte o no han donat la seva conformitat disposen d'un termini de quinze dies per presentar esmenes.
-
Memòries i informes
Presentació de propostes i suggeriments
D'acord amb el que disposa l'article 69.3 de la Llei 19/2014, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, les persones poden trametre llurs propostes i suggeriments amb relació a les iniciatives normatives que correspongui abans del tràmit d’audiència i informació pública. L’Administració ha de fer una valoració general de les contribucions, que s’ha de publicar en el Portal de Transparència.
Aprovació inicial
L’Ordenança per la qual es fixen els criteris d’accés, circulació i estacionament de vehicles en la zona de baixes emissions de Barcelona i es promou una mobilitat sense emissions va ser aprovada inicialment per la Comissió d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat en la sessió celebrada el 15 de novembre de 2022.
-
Sessió del 15 de novembre de 2022 de la Comissió d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat
Informació pública
La Comissió d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, en la seva sessió de dia 15 de novembre de 2022, va acordar aprovar inicialment l'Ordenança per la qual es fixen els criteris d'accés, circulació i estacionament de vehicles en la Zona de Baixes Emissions de Barcelona i es promou una mobilitat sense emissions, i sotmetre-la a informació pública durant un període de trenta dies, de conformitat amb el que disposa l'article 112 del Reglament Orgànic Municipal.
L'expedient va restar exposat al públic per a la seva consulta des del 21 de novembre de 2022 fins al 4 de gener de 2023, període durant el qual es van poder formular al·legacions.
-
Informe de tractament de les al·legacions
Aprovació definitiva
Incorporades, si s'escau, les al·legacions presentades durant el període d'informació pública, la Comissió d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat va dictaminar la proposta d'aprovació definitiva, i l'Ordenança per la qual es fixen els criteris d'accés, circulació i estacionament de vehicles en la zona de baixes emissions de Barcelona i es promou una mobilitat sense emissions es va sotmetre al Consell Plenari per a la seva aprovació definitiva.
-
Sessió de 17 de gener de 2023 de la Comissió d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat
-
Informe sobre l’afectació a la unitat de mercat
-
Sessió ordinària de 27 de gener de 2023 del Plenari del Consell Municipal
-
Publicació als diaris oficials