Aigües de Barcelona

Xarxa Nust

Agbar és un grup d'empreses de serveis de gestió de l'agua i de sanejament.

logotip de l'entitat

Mesures

LA CONCILIACIÓ COM A QÜESTIÓ DE PRODUCTIVITAT

A partir del projecte pilot Smart Work a Aquology, Agbar va començar a implementar mesures de temps i conciliació adaptades a les diferents realitats del grup.

ORGANITZACIÓ I USOS DEL TEMPS
Algunes de les empreses del grup han incorporat mesures de conciliació als convenis col·lectius, com ara la acumulació d'hores de lactància, el descans per maternitat a temps parcial i la reserva del lloc de treball en excedències per atenció dels fills i filles.

A l'empresa Aqualogy es va posar en marxa el 2012 el projecte pilot Smart Work amb l'objectiu d'avaluar l'impacte de la introducció de noves mesures d'organització del temps. Es van implementar polítiques d'optimització dels desplaçaments, de flexibilitat horària i de teletreball.

BONES PRÀCTIQUES
Implementades en algunes de les empreses del grup: acumulació d'hores de lactància, reducció de la jornada per custòdia legal, reserva del lloc de treball en excedències per atenció dels fills/es menors de 12 anys, ajudes econòmiques durant els permisos de maternitat i paternitat, per a fills/es en edat escolar o amb discapacitat, i per l'ampliació d'estudis

Aqualogy: teletreball, reunions per videoconferència, flexibilització del lloc de treball a dins de les empreses del grup, reunions efectives

PROCÉS D'IMPLANTACIÓ
Les mesures de conciliació van ser incorporades als convenis col·lectius. Pel que fa al projecte Smart Work a Aquology, es van seleccionar diferents perfils de treballadors i treballadores que, de manera voluntària van incorporar noves pràctiques de usos del temps en el seu dia a dia durant 3 mesos. Durant aquest període es va fer un seguiment basat en indicadors de mobilitat i de productivitat, i en funció dels resultats es van incorporar als convenis les mesures que més contribueixen per millorar la productivitat, reduir costos i augmentar la satisfacció de l'equip.

BENEFICIS OBTINGUTS
Reducció de costos, millora de la productivitat i de la satisfacció de l'equip.

Eix

HORARIS FLEXIBLES I CONCILIADORS
En els horaris d’atenció al públic, s’ha introduït la jornada compactada, amb una forquilla d’entrada de 7:45 a 8:30 i de 15 a 15:45 h, amb 30 minuts que es poden fer servir per al temps de l’àpat. Els dijous es treballa de tarda (màxim 19:30 h). A Serveis centrals, s’està impulsant una prova pilot per entrar entre 7:30 i 9:15 h i possibilitar l’hora de sortida a les 16:30 h (les mares i pares poden entrar entre 7 i 10 h i sortir a les 16 h). A més a més, és possible practicar el teletreball un dia a la setmana o dos matins o dos tardes. Les vacances, d’altra banda, es poden escollir lliurement i distribuir-les al llarg de l’any. Per als centres de treball amb torns de nit, s’ha eliminat o substituït per guàrdies, en la mesures del possible. Es dina, majoritàriament, a les 13 h.

MESURES PER A LA IGUALTAT
Es disposa del segell EFR i del distintiu del Ministeri d’Igualtat i es porten a terme diferents mesures en clau de gènere: adaptació de la jornada per embaràs, campanyes de sensibilització en corresponsabilitat, exposició fotogràfica itinerant sobre violència de gènere, formació sobre llenguatge neutre, incorporació de dones en llocs de treball on estan poc representades, etc.

El comitè de direcció és paritari i l’objectiu és de que hi hagi un 33% de dones responsables a l’organització. Existeix un conveni amb el Ministeri d’Igualtat per a augmentar el número de dones al Consell d’Administració, es porta a terme formació per a trencar el sostre de vidre, es realitza mentoring per a comandaments intermitjos per a promocionar a directives, es col·labora amb la UPC on dones directives porten a terme xerrades a les estudiants, etc.

GESTIÓ DE QUALITAT I EFICIENT
Es disposa dels segells de qualitat ISO 9001, ISO 14001, ISO 22000, ISO 50001, ISO 22301 i es porta a terme formació en gestió i optimització del temps, eficiència i productivitat (formació en eines), formació de gestió de persones per als comandaments (amb coaching), es treballa de forma col·laborativa amb documents compartits, etc. Existeix un document de bones pràctiques per a les reunions (s’ha fet formació) i, entre d’altres aspectes, es limita l’hora de les reunions per a facilitar la conciliació de les persones. També es realitza reunions per Skype amb les persones que fan teletreball.

 

Eix