PROGRAMA D'ACCIÓ LECTORA 19/20

 

Qué inmensa responsabilidad social, política, ciutadana,

la de tratar que todos por igual, independientemente de su

entorno y condición, tengan acceso libre,

placentero y pleno al universo de las palabras!

ANTONIO BASANTA

 

 

PERQUÈ UN PROGRAMA D’ACCIÓ LECTORA

Reconeguda com a ciutat de la literatura per la UNESCO i integrant de la seva xarxa de ciutats creatives, no hi ha millor manera de procedir a la difusió del patrimoni literari de la ciutat que impulsant la lectura. Només es coneix una obra literària mitjançant el gest de llegir-la. Només ens endinsem en els espais proposats i recorrem les sinuositats temporals proposades, convivim amb els personatges, patim i riem amb ells i elles, en definitiva, ens apropiem del text literària quan accedim al mateix a través de la lectura.

Continuem desitjant que es llegeixi més, que el llibre i la lectura esdevinguin claus en les polítiques culturals i educatives. Volem que Barcelona sigui una ciutat lectora.

Entre les línies de treball de Barcelona ciutat de la literatura es troben quatre eixos fonamentals: el suport als diferents sectors que conformen el sector del llibre a la ciutat, la difusió del patrimoni literari i del treball dels creadors, la projecció internacional de la ciutat des del fet literari i l’impuls de polítiques de promoció de la lectura, polítiques que Biblioteques de Barcelona ha treballat durant anys i de les quals aquest Programa d’acció lectora vol ser una amplificació i una eina mitjançant la qual donar-li una perspectiva de ciutat i, alhora, eixamplar la xarxa d’aliances i institucions implicades en el foment de la lectura.

Menja-llibres és un projecte de promoció de la lectura impulsat per l’IMEB que, en el marc del Pla de barris (Foment de ciutat), proposa un acompanyament lector als infants mitjançant un seguit d’activitats lúdiques al voltant dels llibres seleccionats. L’objectiu és fer-los desenvolupar el gust per la lectura i el descobriment dels llibres; afavorir la igualtat d’oportunitats i l’equitat, des d’un treball conjunt comunitat-territori-família-escola; fomentar la implicació de les famílies com a agents educatius fonamentals; i donar a conèixer les biblioteques com espai de lectura i d’oci atractius.

El projecte també incideix sobre la comprensió lectora.

Escoles, biblioteques, famílies i barris s’uneixen per impulsar la realització d’un programa de foment de la lectura que vol actuar, especialment, sobre els barris les condicions socioeconòmiques i culturals dels quals no afavoreixen la pràctica habitual de la lectura.

El programa es desplega a quatre districtes (Nou Barris, Sant Martí, Sant Andreu i Sants-Montjuïc) i sis barris (Les Roquetes, Zona Nord, Bon Pastor, Trinitat Vella, Besós i La Marina). Durant el passat curs 2018-2019 hi participaren les sis biblioteques que donen servei en aquests barris i 29 escoles.

 

 

Després de l’experiència en el marc de la residències municipals, el projecte Et conec d’oïdes incidirà durant aquest curs en l’àmbit dels habitatges amb serveis gestionats des de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona.

El projecte vol esdevenir un espai de socialització per als residents dels habitatges amb serveis, en el qual es proposa, des del text llegit i la tradició de l’oralitat en totes les seves vessants, una activitat regular de trobada en la qual conversar sobre la literatura i sobre les experiències vitals que la lectura i l’audició del text literari desvetlla.

El projecte es construeix des de diferents suports i formats, donant cabuda a la lectura en veu alta, l’audiollibre o la narració oral.

En el marc de la propera edició del Festival BCNegra, s’inicia aquest projecte pilot. Dinàmiques de club de lectura i treball sobre el text per apropar un total de 200 noies i nois de 2n i 6è de primària i de 3 i 4r d’ESO a quatre personatges emblemàtics de la ficció negra: L’Inspector Sito (A. Iturbe), Felip Marlot (Joaquim Carbó), Flanagan (Andreu Martín i Jaume Ribera) i la Petra Delicado (Alicia Giménez Bartlett).

Els nois i noies participants llançaran un pacífic tercer grau sobre els autors i autores, així com sobre els seus personatges, que visitaran els centres educatius durant la setmana del festival.

El projecte vol implementar dinàmiques de club de lectura en els diferents nivells educatius que hi participen i, alhora, proposar un contrapunt entre el creador i el personatge creat a través d’una activitat lúdica que treballi el text i el sentit crític sobre el mateix.

El projecte Lectures a l’estadi creix enguany amb la participació del FC Barcelona i de cinc clubs històrics de la ciutat: CE Europa, FC Martinenc, UE Sants, CE Júpiter, UE Sant Andreu. Amb el mateix marc d’objectius i dinàmiques del programa Lectures explosives. Clubs de lectura augmentada, Lectures a l’estadi es configura com un programa de foment a la lectura entre els joves, que proposa l’extensió de la pràctica lectora i els seus efectes més enllà de la pàgina escrita.

A més, el projecte vol vincular els clubs esportius amb els centres d’educació secundària dels seus territoris.

Els clubs obriran els seus espais: auditoris, llotges, graderies, terrenys de joc, vestidors, sales de premsa... per tal d’acollir trobades de joves estudiants de 1r, 3r i 4t d’ESO en les quals comentar i interrogar sobre un llibre prèviament llegit a les persones vinculades als clubs que hi participin i als autors o autores dels llibres llegits. Els llibres sobre els quals es farà un treball previ a les aules per tal de preparar els qüestionaris, tindran relació amb el món del futbol, bé des de la ficció narrativa o des de la crònica periodística.

L’objectiu del programa es vincular la lectura amb l’esport, mitjançant la col·laboració dels clubs, i descontextualitzar els espais futbolístics de la seva funció primera per fer veure als joves que també poden esdevenir un espai d’acollida per a la pràctica del debat i la conversa al voltant dels llibres i la lectura.

Una de les principals apostes del curs. Vol naturalitzar la presència dels llibres en l’espai públic de la ciutat i integrar el teixit veïnal i social de la ciutat en la pràctica del foment de la lectura. Amb aquesta finalitat s’inicia el projecte Lectures de carrer en els barris del Poblenou i de Sant Antoni. Es tracta de 4 llibreries mòbils, dissenyades per oriolquadrada Studio i amb una capacitat de 120 llibres aproximadament. Les llibreries estaran accessibles als ciutadans en diferents franges horàries segons la disponibilitat de les entitats que hi participen.

Les llibreries mòbils seran espais de lliure accés als llibres, on els ciutadans trobaran uns consells d’ús per tal de regular els circuits d’entrada i sortida dels mateixos, així com materials de difusió de les activitats de promoció de la lectura que organitzin les biblioteques de proximitat o les mateixes entitats.

Les entitats col·laboradores del projecte (Associació de veïns del Bogatell, Col·lectiu Superilla del Poblenou, Espai veïnal Calàbria 66, Associació de veïns de Sant Antoni i Sant Antoni Comerç) gestionaran aquestes 4 llibreries, tenint cura de la reposició dels llibres, vetllant pel seu ús i proposant la organització d’activitats al voltant del foment de la lectura que es programaran en els espais en els quals estaran ubicades les llibreries mòbils.

Aquestes llibreries estaran ubicades al Passatge Trullàs i a la plaça Dolors Piera del Poblenou, de manera provisional i fins que finalitzi les obres d’urbanització d’aquesta plaça la llibreria estarà situada al carrer Bolívia, enfront del Casal de barri de la Llacuna, i a la vorera del carrer de Calàbria 66 i la part perimetral del Mercat de Sant Antoni, a la cantonada dels carrers Comte d’Urgell i Tamarit.

Les llibreries estan construïdes amb xapes metàl·liques i amb garanties d’exposició al carrer. Estan formades per 4 lleixes per a la col·locació de llibres i una prestatgeria inclinada per exposició de material de difusió d’activitats dels espais que hi col·laboren i dels Serveis i programació de les biblioteques de proximitat.

En un dels laterals hi ha un sistema de pinces que permet penjar diferents informacions en suport paper i dinamitzar la llibreria, per exemple, amb recomanacions de llibres. La part superior del moble simula els plecs d’un llibre obert.

El llibres que hi haurà a les llibreries provenen de donatius privats i aportacions de llibres en de les biblioteques de Barcelona. Aquests llibres estaran a lliure disposició de la gent. S’ha treballat un document amb uns consells d’ús (que no normativa) per intentar regular els fluxos de llibres.

Projecte que pretén obrir els espais museístics al debat literari. 11 museus i espais patrimonials de la ciutat participaran en el projecte, acollint durant tot el curs sessions dels clubs de lectura de les biblioteques de la ciutat. 30 sessions per tal de debatre sobre un llibre directament vinculat a les seves col·leccions permanents o bé a les exposicions temporals.

Els participants del projecte visitaran els museus i comentaran, coordinats per un/a conductor/a especialista, les seves impressions sobre el llibre llegit.

Lectures en els museus és un exercici que pretén oferir una visió diferent de les col·leccions museístiques des de l’experiència del llibre i una projecció de l’experiència de visita museística sobre el text.

Entre les lectures programades, Vida privada, de Josep Maria de Sagarra; La Moràvia, de Julià Guillemon; La fada negra, de Xavier Theros; Rubricatus, d’Isabel Garcia Trócoli; El perseguidor, de Julio Cortázar, o Quan erem refugiats, de Teresa Pàmies.

Els museus i espais patrimonials participants són els següents:

• El Born. Centre de Cultura i Memòria

• Museu de la Música

• Museu del Disseny

• Castell de Montjuïc

• Museu Frederic Marés

• Museu Etnològic i de Cultures del Món

• Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes

• Arxiu Històric de la ciutat de Barcelona. Casa de l’Ardiaca

• MUHBA (Plaça del Rei, Vil·la Joana i Refugi 307 del Poble Sec)

20 centres de formació de persones adultes i una cinquantena de grups d’aquests centres participaran enguany al programa.

De la mateixa manera que el projecte del curs passat Lectures explosives, Lectures en les escoles d'adults vol introduir les dinàmiques de clubs de lectura en el tarannà habitual d’aquesta oferta formativa, proposant una activitat de promoció de la lectura dins i fora de les aules que es concreta en tres branques:

• Accions de promoció de la lectura sobre el cicle de formació instrumental amb la lectura i el treball al voltant de llibres de lectura fàcil.

• Accions de promoció de la lectura sobre el cicle de formació secundària amb la lectura sobre suports electrònics i el treball al voltant del llibre electrònic.

• Accions de promoció de la lectura sobre el cicle de formació en llengua anglesa i treball en els cursos inicials amb textos en anglès del nivell A2.1 i A2.2.

Els tres projectes es desenvoluparan mitjançant la creació de grups de lectura a l’aula i amb una idea conjunta a totes tres accions de promoció que serà el comentari i el debat a l’aula per part dels alumnes dels textos llegits.

L’objectiu del projecte és introduir el llibre i el comentari al voltant del fet literari en les dinàmiques de l’aula, alhora que es treballen diferents suports en funció de l’oferta formativa sobre la qual s’actua.

Els centres participants són: CFA Barceloneta, CFA Barri Gòtic, CFA Francesc Layret, CFA Manuel Sacristán, CFA Palau de Mar, CFA Can Batlló, CFA Pere Calders, CFA Sants, CFA Les Corts, CFA Rius i Taulet, CFA El Carmel, CFA Torrent d’en Melis, CFA Canyelles, CFA Freire, CFA Madrid, CFA Prosperitat, CFA Pegaso, CFA Bon Pastor, CFA Trinitat Vella, CFA El Clot, CFA La Pau, CFA Montserrat Roig.

Llegir abans de curar és un programa que vol incidir sobre les pràctiques de la lectura i el seu foment en els espais de treball.

L’experiència s’ha iniciat en l’àmbit dels professionals sanitaris amb la programació de dos clubs de lectura que se celebren a les llibreries Alibri i Documenta, i amb un treball formatiu i de difusió amb el qual establir una xarxa de clubs de lectura en l’espai de treball del personal sanitari (Centres assistencials públics). En aquest cas, a banda de l’objectiu general del programa: implementar espais de lectura i conversa sobre la lectura en els centres de treball, es persegueix l’objectiu específic de promoure la lectura de textos literaris relacionats amb el món de la salut que, des d’una vessant humanística, pugui ajudar els participants a optimitzar el tracte humà amb el pacient.

El programa es realitza amb la col·laboració de la Societat Catalana de Bioètica i la UOC.

Hospital comarcal de l’Alt Penedès (Vilafranca)

Hospital Sant Rafael (Barcelona)

Fundació sociosanitària Santa Susanna (Caldes de Montbui)

Gerència territorial de Terres de l’Ebre (Tortosa)

Hospital de Sant Pau (Barcelona)

Badalona serveis assistencials

Hospital de Bellvitge (L’Hospitalet de Llobregat)

https://llegirabansdecurar.cat/

Literapolisbcn és una proposta pedagògica que vincula la literatura amb les noves tecnologies de la informació. Es tracta d’una activitat adreçada a estudiants de 3r i 4t d’ESO que consta de tres parts: a la primera els alumnes han de llegir una novel·la ambientada a Barcelona; a la segona han de crear, amb format de gimcana, una ruta associada a aquesta obra amb l’app Literapolis (gratuïta i disponible per a descàrregues en IOS i Android), i a la tercera cal que juguin aquest itinerari. D’aquesta manera, Literapolis promou la lectura de manera lúdica alhora que dóna a conèixer el patrimoni literari de la ciutat mitjançant les noves tecnologies. 



Amb la col·laboració de:

 

Lectures explosives. Clubs de lectura augmentada és un programa en el qual hi participen l’Institut de Cultura de Barcelona, el Consorci de Biblioteques de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona. Els Clubs de lectura augmentada volen ser una eina de promoció de la lectura amb la qual fer arrelar entre els joves la idea que la lectura pot esdevenir un fet recordable i, consegüentment, un fet recuperable. A la dinàmica habitual dels clubs de lectura: lectura d’un llibre i comentari en l’aula, s’hauran de sumar les propostes de lectura augmentada: visita o activitat al voltant d’un escenari o element representatiu del text llegit, i trobades amb els autors.

A més s’ha dissenyat una activitat de lliurament dels llibres als nois i noies participants amb la qual vincular les biblioteques amb els centres d’educació secundària que hi participen.

Participen 12 IES de la ciutat i un total de 750 nois/es.
Calendari: octubre 2019-maig 2020

 

Les lectures que es treballaran seran:
La mort a sis vint-i-cinc de Jordi Cervera
Paraules emmetzinades de Maite Carranza
L’actor Lucas Bilbo d’Àngel Burgas
L’ombra de l’Stuka de Pau Joan Hernàndez
El mussol i la forca de Pau Joan Hernàndez
Homenatge a Catalunya (adaptació còmic d’Andrea Lucio i Jordi de Manuel)


En les sortides i visites que conformen el programa de lectura augmentada hi col·laboren: FCBQ (Federació catalana de Bàsquet), TNC (Teatre Nacional de Catalunya), MUHBA (Museu d’Història de Barcelona), Ecologia urbana Ajuntament de Barcelona i Fundació Vicky Bernadet.