El CEMB demana avançar cap a una educació inclusiva real i sensibilitzar de la importància d’una societat inclusiva

L’informe final de la Comissió d’Educació Inclusiva del curs 2022-2023 del Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) posa de manifest la necessitat i la importància d’avançar cap a una educació inclusiva real, tal com es preveu en el Decret 150/2017 de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.

El treball de la comissió es va centrar al llarg del curs passat en repassar els mecanismes previstos en el decret, analitzar el seu grau de desplegament i conèixer les dades de la situació actual als centres educatius de la ciutat de Barcelona.

Amb la feina feta es va poder constatar que els centres educatius es troben amb dificultats i mancances evidents, identificant una manca de coordinació entre els diferents serveis que haurien d’intervenir en el suport i l’acompanyament dels infants i adolescents, una creixent frustració entre el professorat pel fet de no donar l’abast i un alumnat que no rep l’atenció que necessita.

Per fer front a aquesta realitat, la comissió considera que cal una mirada general i àmplia de la diversitat i entendre que la inclusivitat és cosa de totes i tots, no només de l’alumnat amb necessitats educatives especials, per això es demana promoure campanyes de sensibilització per divulgar la importància d’una societat inclusiva.

Entre les propostes que es poden trobar en l’informe final de la comissió hi ha la necessitat de millorar les condicions que permetin disposar de contextos educatius inclusius que donin resposta a tot l’alumnat, enfortir la coordinació entre els diferents agents i figures professionals que intervenen en l’educació inclusiva, intensificar la presència dels serveis de Salut en els centres educatius o millorar la formació inicial i continuada sobre educació inclusiva a tots els nivells i agents de la comunitat educativa (docents, famílies, personal de menjador, professionals del lleure, etc.

També es parla de reforçar els processos de detecció i atenció de necessitats educatives especials en l’etapa 0-3, de garantir l’educació inclusiva en els ensenyaments postobligatoris, d’incorporar la perspectiva de gènere en l’educació inclusiva i d’assegurar que tots els equipaments i les infraestructures educatives són accessibles, entre d’altres qüestions.

Recentment des del CEMB s’ha posat en marxa la Taula de ciutat per una Educació inclusiva per continuar amb la tasca engegada amb la comissió del curs passat i debatre i acompanyar el Consorci d’Educació de Barcelona amb propostes per al nou model de gestió de l’educació inclusiva que està definint.

Consulta l’informe de la comissió d’Educació inclusiva del curs 2022-23

Compartiu aquest contingut