Sessió ‘Els agents transformadors. Rols per a les transformacions sostenibles’

Una cinquantena de persones van participar en la sessió virtual ‘Els agents transformadors. Rols per a les transformacions sostenibles’ que va tenir lloc aquest dimecres 6 d’octubre. La sessió va cloure el cicle de formació per al professorat ‘Transformem els patis’ del curs 2020-2021, organitzat conjuntament pel Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB) i l’Associació de Mestres Rosa Sensat.

Si les dues anteriors sessions, celebrades l’abril i el maig passat, giraven al voltant de les oportunitats educatives dels patis i la participació dels infants en la transformació d’aquest espai, en aquesta ocasió es van abordar les xarxes i els vincles, qui fa què en la transformació dels patis.

Jorge Raedó, director científic d’‘ANIDAR: arquitectura y niñez’ de la revista argentina ARQA, va ser l’encarregat de realitzar la conferència inicial de la sessió, titulada ‘Necessitat, objectiu, participació: transformació’.

Seguint precisament el títol escollit, Raedó va desgranar les principals preguntes a respondre alhora de transformar un espai: Quina necessitat real dels alumnes resol el projecte? Quin és l’objectiu pedagògic del projecte? Quina qualitat de participació de la infància volem? Quina transformació volem en l’alumnat?

Després de la conferència de Raedó, els assistents es van dividir en petits grups, dinamitzats per membres del grup de treball de l’Associació de Mestres Rosa Sensat ‘Com està el pati’, des d’on es van compartir experiències i es van debatre les temàtiques de la ponència.

Els grups també van plantejar una sèrie de qüestions que es van tractar seguidament en una taula rodona, moderada per Raedó, que va comptar amb les intervencions de la mestra Carme Hoyas, l’arquitecta Mariona Genís i el jardiner Carles Palau.

Des de les seves respectives àrees d’expertesa, els tres participants van abordar, entre d’altres qüestions, com prendre el pols d’allò que es vol dins del centre educatiu, com es fa el diàleg amb els agents exteriors a l’escola, o com integrar l’administració en l’ecosistema de transformació.

Finalment, el propi Raedó va detallar les conclusions extretes al llarg de la sessió, destacant que els equips educatius dels centres han de ser els encarregats de liderar una tasca de sensibilització a tots els nivells (escola, famílies, veïnat, administració…) per tal de canviar mentalitats i establir una xarxa de diàleg. Segons Raedó, la transformació dels patis és un primer pas en aquest sentit i la va presentar com una oportunitat per obrir aquest espai de diàleg on trobar horitzons compartits i assolibles.

Compartiu aquest contingut