“Rostres de la pluralitat de creences a Barcelona”, un recurs pedagògic per trencar estereotips i superar prejudicis

Aquesta maleta pedagògica, elaborada per l’OAR i posada en funcionament el 2021, ha estat presentada recentment en diverses trobades, juntament amb altres recursos educatius i formatius.

..
23/04/2024 - 14:54 h - Educació i estudis OAR

L’Oficina d’Afers Religiosos, amb la voluntat de sensibilitzar i apropar la realitat de la pluralitat religiosa de la ciutat de Barcelona i emmarcar la seva aplicació pràctica (la llibertat de culte) en el context d’una societat en la qual conviuen persones amb tota mena de conviccions (tant religioses com no religioses), treballa en dos eixos fonamentals: les formacions i les activitats educatives i pedagògiques.

Al llarg del mes d’abril, l’Oficina d’Afers Religiosos juntament amb BCN Acció Intercultural, ambdós del Departament d’Interculturalitat i Pluralisme Religiós de l’Ajuntament de Barcelona, han presentat els seus recursos educatius i formatius a diferents col·lectius de la ciutat. Són eines, formacions, activitats, materials i recursos que tenen la voluntat de fer reflexionar sobre la racialització, la discriminació i el trencament d’estereotips i prejudicis:

  • 11/04: als centres educatius del districte de Gràcia i a referents de l’àmbit educatiu i del Consorci d’Educació del mateix districte.
  • 17/04: a les tècniques i als tècnics d’Interculturalitat dels diferents districtes de Barcelona.

Juntament amb altres entitats, el 16 d’abril va tenir lloc el taller “Eines pedagògiques antiracistes per promoure la resistència”, segona sessió del Cicle de Violències i Resistències del Grup de formació de la Xarxa BCN Antirumors. El Centre de Recursos en Drets Humans, la cooperativa Espai La Tregua i l’OAR van presentar eines i recursos metodològics per tal de reflexionar i dialogar sobre com el racisme intersecciona en diferents àmbits. Un d’aquests àmbits és el religiós, entenent la religió com un possible element racialitzador. En aquest taller, l’OAR va presentar un dels seus recursos pedagògics amb més èxit: la maleta viatgera “Rostres de la pluralitat de creences a Barcelona: trencant estereotips i superant prejudicis”.

QUÈ ÉS LA MALETA VIATGERA “ROSTRES DE LA PLURALITAT DE CREENCES A BARCELONA: TRENCANT ESTEREOTIPS I SUPERANT PREJUDICIS”?

La maleta viatgera “Rostres de la pluralitat de creences a Barcelona: trencant estereotips i superant prejudicis” (2021) és una dinàmica pedagògica que consisteix a esbrinar la tradició religiosa que professen diverses persones tenint en compte unes imatges i algunes frases relacionades amb la identitat i les creences d’unes persones. Té com a objectius donar a conèixer la pluralitat religiosa de la ciutat i trencar o desmuntar estereotips o prejudicis predeterminats i associats que es tenen vers les diferents creences o les persones creients. D’aquesta manera es vol facilitar el coneixement de la diversitat religiosa, normalitzar el fet religiós i el respecte a aquesta pluralitat en l’àmbit escolar. L’activitat pedagògica de la maleta està basada en el testimoni de persones creients de les diverses tradicions presents a la ciutat i permet replicar l’activitat del taller sobre pluralitat religiosa, tant a les aules com en entorns d’educació en el lleure. És una dinàmica curta, pensada per fer amb l’alumnat de secundària i cicle superior de primària.

QUINS ALTRES RECURSOS PEDAGÒGICS I EDUCATIUS TÉ L’#OarBCN?

Al llarg dels anys, l’OAR ha anat elaborant una sèrie d’activitats educatives i recursos pedagògics que permeten no solament respectar la diversitat interna a les aules sinó convertir-la en una eina d’aprenentatge eficaç. A més a més de la maleta viatgera, les propostes i els materials següents permeten facilitar el coneixement i el reconeixement d’aquesta pluralitat i generar espais d’aprenentatge, participació i diàleg entre l’alumnat i les persones que formen part de les creences i les conviccions presents a Barcelona.

  • Visites “Llocs de culte, espais per descobrir” (2008) per a l’alumnat de secundària i cicle superior de primària. Consisteix en unes visites guiades als centres de culte de diverses comunitats religioses i espirituals presents a Barcelona. Activitat de descoberta que permet acostar-se a alguns llocs de culte presents al territori, visitar-los i parlar amb les persones responsables per conèixer de primera mà les comunitats que s’hi reuneixen.
  • El webConeix les religions” (2018) adreçat a la comunitat educativa, amb material de consulta i divulgatiu sobre pluralitat religiosa, i pensat com a eina de suport i complementària a les activitats educatives i pedagògiques que s’organitzen des de l’oficina.
  • Projecte d’Aprenentatge i Servei Comunitari (ApS/SC) “Descobreix la diversitat de creences al teu entorn” (2022) per a l’alumnat de secundària, descobrint la pluralitat de creences de l’entorn per mitjà de la creació d’una maleta pedagògica i a partir de l’exploració de la diversitat religiosa del territori.