L’OMIC segueix prestant els seus serveis de forma telemàtica, presencial i a través del telèfon 010. Les  consultes o reclamacions s'han de fer preferiblement de forma telemàtica.
Per a aquelles consultes o reclamacions que requereixin atenció presencial, cal concertar cita prèvia al portal de tràmits municipal ajuntament.barcelona.cat/cita/omic, trucant al 010, o als Quiosc de tràmits municipals

Nou bo social elèctric per a les persones afectades per la covid-19

Nou bo social elèctric per a les persones afectades per la covid-19

Subministraments bàsics. El Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO) va posar en marxa, el passat 1 d'octubre, un nou supòsit del bo social elèctric per protegir persones consumidores vulnerables afectades per la pandèmia.

Des de la declaració de l'estat d'alarma fins al 30 de setembre es van prohibir els talls de llum, gas i aigua a totes les llars, es va estendre la pròrroga del bo social elèctric —un descompte directe en la factura de l'electricitat dirigit a persones consumidores vulnerables— i es va flexibilitzar la gestió dels subministraments.

A partir del passat 1 d’octubre, amb l’objectiu de continuar ampliant aquestes mesures d’acompanyament i protegir les persones que, com a conseqüència de la pandèmia, es troben en situació de vulnerabilitat, es crea un nou supòsit per accedir a la condició de persona consumidora vulnerable i, d’aquesta manera, donar accés a aquestes persones al bo social elèctric.

La novetat principal d’aquest nou supòsit és que n’hi ha prou amb una declaració responsable de la persona titular per accedir a la prestació. Això facilita que totes les llars que ho necessitin puguin disposar del bo social de manera immediata.

La mesura es prolongarà fins al 30 de juny de 2021. Aleshores, el govern espanyol disposarà de les dades de renda corresponents al 2020 i, per tant, ja no serà necessària aquesta declaració responsable. A partir d’aquell moment, les persones podran accedir al bo social en els supòsits establerts actualment.

 

Persona consumidora vulnerable

Seran considerades “persones consumidores vulnerables”, condició que dona accés a un descompte directe en el rebut de la llum del 25%, les persones que habitin en una llar on alguna de les persones membres compleixi els requisits següents:

  • Trobar-se en situació d’atur
  • Estar en un expedient de regulació temporal d’ocupació, o haver vist reduïda la seva jornada laboral per motiu de cures
  • Afrontar altres circumstàncies similars que suposin una pèrdua substancial d’ingressos, en cas de ser una persona empresària

Aquest supòsit substitueix i amplia la mesura que, amb caràcter excepcional, permetia sol·licitar el bo social als i les treballadores autònomes que hagin cessat la seva activitat en una data posterior al 14 de març de 2020, quan va entrar en vigor el reial decret que declarava l’estat d’alarma.

També podran beneficiar-se’n els i les treballadores autònomes que, després de l’entrada en vigor de l’estat d’alarma, van veure reduïda la seva facturació del mes anterior de sol·licitar el bo social en, com a mínim, un 75 per cent en relació amb la mitjana de facturació del semestre anterior.

 

Límit d’ingressos

En qualsevol d’aquests casos, per poder accedir al bo social, els ingressos dels membres de la unitat familiar del mes anterior a presentar la sol·licitud han de ser inferiors a:

  • 1,5 vegades l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM) de 14 pagues, en el cas que no formi part d’una unitat familiar o no hi hagi cap menor en la unitat familiar (11.279 euros)
  • 2 vegades l’índex IPREM de 14 pagues, en el cas que hi hagi un menor en la unitat familiar (15.039 euros)
  • 2,5 vegades l’índex IPREM de 14 pagues, en el cas que hi hagi dos menors en la unitat familiar (18.799 euros)

 

Accés al bo social

Les persones que compleixin les condicions per acollir-se al bo social hauran de presentar una declaració responsable, que s’inclou en el model de sol·licitud, en la qual manifestin la seva situació, o la d’algun membre de la unitat familiar, i els ingressos de la unitat familiar.

Un cop l’entitat comercialitzadora rebi la sol·licitud i la declaració responsable ha de comprovar que la sol·licitud i la declaració responsable s’han fet correctament i comunicar a la persona usuària, mitjançant correu electrònic o telèfon (si ha optat per aquesta opció), el resultat de la petició.

 

Vigència del nou bo social

El dret a percebre el bo social s’extingirà quan deixin de concórrer els requisits per ser-ne persona beneficiària. La persona usuària està obligada a comunicar aquest fet a l’empresa comercialitzadora en el termini màxim d’un mes.

En tot cas, el dret a percebre el bo social, en els termes d’aquest nou supòsit, s’extingirà el 30 de juny de 2021, encara que podrà passar a beneficiar-se d’altres supòsits del bo social si compleix els requisits necessaris.

La resta de supòsits d’accés al bo social per a consumidors vulnerables, consumidors vulnerables severs i en risc d’exclusió social, romanen vigents i qualsevol persona usuària, en qualsevol moment, pot sol·licitar-ho presentant la documentació acreditativa que correspongui.