L’OMIC segueix prestant els seus serveis de forma telemàtica, presencial i a través del telèfon 010. Les  consultes o reclamacions s'han de fer preferiblement de forma telemàtica.
Per a aquelles consultes o reclamacions que requereixin atenció presencial, cal concertar cita prèvia al portal de tràmits municipal ajuntament.barcelona.cat/cita/omic, trucant al 010, o als Quiosc de tràmits municipals

Què implica la nova Llei de Garanties? Coneix-ne tots els detalls

Què implica la nova Llei de Garanties? Coneix-ne tots els detalls

CONSUM. La nova llei, en vigor des de l'1 de gener de 2022, amplia el termini de garantia legal dels productes de 2 a 3 anys. Alhora, els fabricants estaran obligats a oferir peces de recanvi durant 10 anys, des de la descatalogació, entre altres novetats.

Des de l'1 de gener de 2022, hi ha en vigor la Llei de Garanties (Reial decret - Llei 7/2021), aprovada el 27 d'abril de 2021 i que comporta novetats importants en el camp de la garantia legal dels productes, dels serveis i dels continguts digitals comprats o contractats. Des de l'OMIC, us en desgranem els detalls clau.

Amb l’aplicació de la nova llei, que ja es pot consultar íntegrament en aquest enllaç, hi ha novetats importants que afecten la garantia legal dels productes i els serveis i continguts digitals comprats o contractats a partir de l’1 de gener de 2022. Els principals canvis que cal tenir en compte, i que recull l’Agència Catalana del Consum en aquest apartat, són els següents: 

  • Les empreses venedores de productes nous responen dels possibles defectes d’origen o de fabricació –manques de conformitat–, durant els 3 anys posteriors a la data de lliurament.
  • Els serveis digitals (com ara subscripcions a serveis de reproducció de continguts audiovisuals per internet, serveis d’emmagatzematge en el núvol, etc.) i els continguts digitals (per exemple, arxius de música, videojocs, etc. descarregats digitalment), tenen una garantia legal de 2 anys des de la data de subministrament.
  • En els productes de segona mà, l’empresa i el consumidor poden pactar el termini de garantia, però en cap cas no pot ser inferior a 1 any.
  • Els defectes que apareguin durant els 2 primers anys en productes nous –o 1 any en el cas de productes de segona mà–, s’entén que són d’origen, és a dir, que ja existien en el moment del lliurament, excepte que l’empresa pugui demostrar que el defecte no és de fabricació.
  • Si un producte és defectuós, podeu triar entre la reparació o la substitució per un de nou, llevat que la solució escollida sigui impossible o si els costos que se’n deriven són desproporcionats en comparació amb el remei alternatiu. La reparació o la substitució dins del període de garantia no poden comportar-vos cap despesa, i s’han de fer en un termini raonable i sense provocar-vos inconvenients significatius.
  • L’empresa venedora respon durant 1 any del mal funcionament d’un producte reparat o substituït en garantia, sempre que la causa de la manca de conformitat sigui la mateixa causa inicial.
  • Si la reparació o la substitució no resolen el problema, podeu optar per una rebaixa del preu o la devolució del producte.
  • En cas de manca de conformitat d’un producte, demaneu el full oficial de reclamació a l’empresa o contacteu-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no heu obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, contacteu amb l’OMIC. 

En el cas dels productes que s’hagin adquirit abans de l’1 de gener de 2022, cal tenir en compte que:

  • L’establiment venedor respon dels possibles defectes d’origen o de fabricació –manques de conformitat– dels productes nous durant els 2 anys posteriors a la compra o a la data de lliurament.
  • En el cas de productes de segona mà, podeu pactar amb la persona venedora un termini de garantia més curt, però sempre serà, com a mínim, d’1 any des de la data de lliurament.
  • Els defectes que apareguin durant els 6 primers mesos (tant en productes nous com de segona mà), s’entén que són d’origen –és a dir, que ja existien en el moment del lliurament–, excepte que l’empresari pugui demostrar que el defecte ha estat provocat per un mal ús.
  • Quan un producte sigui defectuós, en primer lloc, teniu dret a triar entre la reparació o la substitució per un de nou, excepte que alguna d’aquestes opcions resulti desproporcionada (és a dir, que generi al venedor unes despeses poc raonables comparades amb l’altra opció) o bé sigui impossible de complir.
  • La reparació dels productes en garantia ha de ser completament gratuïta i s’ha de fer en un termini raonable i sense inconvenients per al consumidor (mentre duri la reparació, se suspèn el còmput del termini de dos anys).
  • La reparació té una garantia de 6 mesos.
  • En el cas de la substitució, no s’inicia un nou termini de garantia, sinó que es torna a activar el còmput del termini pendent de la garantia del producte original.
  • Si la reparació o la substitució no resolen el problema, podeu optar per la devolució del producte i el reton dels diners o, si el defecte no té gaire importància, quedar-vos-el amb una rebaixa del preu que vau pagar inicialment.
  • A partir dels 6 mesos des de la compra –i fins als 2 anys –, l’empresa pot demanar que proveu que el defecte era d’origen i que no es deu a un mal ús o, simplement, al pas del temps. En aquest cas, sovint cal fer un peritatge del producte.
  • A banda de la garantia legal, els establiments us poden oferir una garantia comercial que n’ampliï la cobertura.
  • En cas de manca de conformitat d’un producte, demaneu el full oficial de reclamació a l’empresa o contacteu-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no heu obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, contacteu amb l’OMIC.