L'Ajuntament de Barcelona presenta la seva primera Estratègia Euromediterrània

03/04/2023 - 13:18 h

Jorge Luis Fuentealba Diez

Es tracta de la segona estratègia regional impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, després de l’asiàtica, presentada al de novembre de 2022.

L’Ajuntament de Barcelona ha presentat el 3 d’abril la seva primera Estratègia Euromediterrània, document estratègic fruit del treball conjunt fet entre l’Ajuntament i l’Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed) i amb la col·laboració de la xarxa MedCities. Es tracta d’un full de ruta que busca donar un nou impuls a les polítiques euromediterrànies i situar Barcelona com la capital d’aquesta regió, no només en l’àmbit polític sinó també en els àmbits econòmic, social i cultural.

En un acte on han intervingut el comissionat de Promoció de Ciutat de l’Ajuntament de Barcelona, Pau Solanilla; el president executiu de l’IEMed, Senén Florensa, i el director de MedCities, Oriol Barba, s’ha destacat que l’objectiu d’aquest treball és reforçar el paper de Barcelona com a actor central dins de les relacions euromediterrànies i, a la vegada, posicionar la ciutat com un dels principals nodes de desenvolupament a la regió.

Cal destacar que aquesta Estratègia Euromediterrània arriba poc abans de la presidència espanyola de la UE i de les eleccions europees, amb l’objectiu de tornar a incorporar la dimensió euromediterrània al debat europeu, des d’una perspectiva local i aterrada a les realitats urbanes.

Una estratègia per maximitzar el posicionament de Barcelona en la regió

Barcelona ha generat un ecosistema d’institucions i actors clau en l’àmbit de les relacions euromediterrànies que tenen la seu a la ciutat. Ara, amb aquest document, es busca ajudar a “tenyir de mediterrània” les principals estratègies ja existents i donar resposta no només als reptes que ja apareixien en la Conferència Euromediterrània de Barcelona de 1995, sinó als fenòmens que han emergit amb força com la lluita contra el canvi climàtic, la igualtat de gènere i la digitalització.

S’han elaborat un total de 19 fitxes que responen a tres objectius estratègics com son el d’exercir la capitalitat mediterrània, construir regió i valors o generar polítiques i bones pràctiques. Es tracta de 19 actuacions concretes i tangibles per a maximitzar el posicionament de Barcelona en la regió euromediterrània i com des de les ciutats es pot incidir en l’agenda euromediterrània de la UE.

Barcelona es marca com a objectiu immediat començar a preparar el 30è aniversari del Procés de Barcelona, una de les fites més importants en l’àmbit de la cooperació entre els països d’ambdues riberes de la Mediterrània, que es commemorarà l’any 2025.

Aquesta és la segona estratègia regional impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, després de l’asiàtica, presentada el passat 22 de novembre.

Amb imatge de l’IEMed.