Taller "Eines pedagògiques antiracistes per promoure la resistència"

..
19/03/2024 - 11:49 h - Interculturalitat Interculturalitat

La segona sessió del Cicle de Violències i Resistències impulsat des del Grup de formació de la Xarxa BCN Antirumors, serà un espai de diàleg participatiu que, a través de dues eines pedagògiques concretes, tindrà una doble finalitat. D’una banda, reflexionar sobre el procés de racialització i la seva conseqüència directa: el racisme. De l’altra, dialogar sobre com podem fer front a aquesta opressió de manera col·lectiva. També reflexionarem sobre com el racisme intersecciona amb els prejudicis cap a determinades religions, entenent la religió com un possible element racialitzador.

Les eines pedagògiques són la maleta viatgera “Rostres de la pluralitat de creences a Barcelona: trencant estereotips i superant prejudicis”, elaborada per l’Oficina d’Afers Religiosos (OAR) i la càpsula ‘Parlem de racisme a les escoles‘ produïda pel Centre de Recursos en Drets Humans (CRDH) de la Direcció de Serveis de Drets Humans, Justícia Global i Cooperació Internacional.

Per aterrar en la mirada decolonial i antiracista, juntament amb l’OAR i el CRDH, participa la cooperativa La Tregua, totes tres integrades al Grup de formació de la Xarxa Antirumors.

Aquest taller, que tindrà lloc el dimarts 16 d’abril de 17 h a 19 h a l’Espai Jove la Fontana (C/ Gran de Gràcia, 190), es dirigeix a totes les entitats interessades a aprofundir i incorporar la mirada antiracista a les seves accions i fer xarxa activa enfront del racisme.

Inscripcions a través del correu antirumors@bcn.cat.

ESTRUCTURA DEL TALLER

17 h. Introducció 

Marc general sobre l’antiracisme i la perspectiva descolonial – La Tregua

17:10 h. Treball grupal en relació amb la càpsula “Parlem de racisme a les escoles”

A través del visionament de la càpsula que evidencia les veus de cinc joves sobre les seves experiències situades sobre el racisme a l’escola, s’iniciarà un diàleg col·lectiu amb la finalitat d’analitzar la racialització i el racisme institucional en l’àmbit educatiu. A partir d’aquesta anàlisi es pretén identificar iniciatives col·lectives sobre com fer front al racisme – CRDH.

17:40 h. Treball grupal en relació amb la maleta “Rostres de la pluralitat de creences a Barcelona: trencant estereotips i superant prejudicis” 

Permet reflexionar sobre quins marcadors físics o relatius a la vestimenta s’associen a unes o altres tradicions, entenent la religió com possible element racialitzador. En la dinàmica es reflexiona també al voltant de prejudicis relacionats amb la classe social trencant estereotips que vinculen determinades creences amb barris o nivells socioeconòmics – OAR.

18:10 h. Plenària 

Es tracta de dialogar i compartir alternatives i accions per fer front al racisme en el context de la ciutat i l’àmbit d’acció de les entitats que participen i quin tipus d’iniciatives col·lectives es poden impulsar plegades – La TreguaOAR i CRDH.

18:50 h. Tancament 

Feedback sobre les eines pedagògiques aplicades – La TreguaOAR i CRDH.