“Geocatxing”: els alumnes descobreixen els comerços emblemàtics a través del joc

Quan

18/10/2017

Són en David, Sergi, Youssef, Raül i la Malena i representen la trentena d’alumnes de 4art d’ESO de l’Institut Flos i Calcat de Barcelona que van participar en la iniciativa “Geoemblemàtics”, promoguda per la direcció de Comerç de l’Ajuntament de Barcelona amb la idea de fer conegut el comerç local entre els estudiants de les escoles barcelonines. Es diu “Geoemblemàtics” perquè combina l’ús de la tecnologia i els comerços considerats emblemàtics de la ciutat en el context del programa “El Comerç i les Escoles”.

Els estudiants de Flos i Calcat van tenir l’oportunitat de conèixer el comerç “Casa Gispert”, que té les portes obertes a Barcelona des del 1851. L’establiment, situat just al costat de la basílica de Santa Maria del Mar, es dedica a la venda de fruits secs, torrats al mateix forn de llenya que no ha deixat de funcionar des del primer dia, i productes d’alimentació de qualitat.

“Geoemblemàtics” vol dir participar d’una experiència basada en el joc que a casa nostra es coneix com ‘Geocatxing’: amb l’ajut d’una aplicació per a dispositius mòbils, els alumnes prenen consciència del valor cultural, social i històric d’un establiment comercial. Treballen el vessant històric del comerç –i també artístic perquè la majoria de comerços emblemàtics conserven gran part de mobiliari o la distribució arquitectònica original, incloses les façanes. Com assegura en Marc, responsable de la botiga Casa Gispert, el comerç emblemàtic crea lligams amb els ciutadans, “crea comunitat”, subratlla. De fet, aquest tipus de comerç és el que fa que una ciutat és distingeixi, tant de portes endins com enfora en altres països. Són únics, originals i una mostra del tarannà comercial d’una ciutat.

Descobrir tresors

L’aplicació es pot trobar a la xarxa (amb el nom “geocaching”) per a ús en els sistemes operatius IOS i Android.  Té milers d’aficionats arreu del món i el seu funcionament és ben senzill. Gràcies al GPS de l’aplicació, s’invita el participant a descobrir tresors a través d’unes petites càpsules –“geocaches”- amagades en diversos llocs d’una ciutat i que contenen informació bé sobre un establiment comercial, bé sobre edificis o institucions. L’aplicació facilita informació sobre els “geocaches” que estan a la vora de la persona que la utilitza, permet veure descripcions i localitzacions per coordenades, a més dels comentaris que comparteixen altres persones.

Els estudiants de Flos i Calcat es van informar sobre la iniciativa i la botiga amb l’ajut de diversos vídeos i posteriorment es van dividir les tasques entre els participants, de forma que mentre uns s’encarregaven de buscar informació sobre Casa Gispert, com ara la seva història, altres aprenien sobre l’aplicació, explica la Malena. En Youssef reconeix que no havia sentit a parlar del “geocatxing” però que un cop s’hi van posar, van descobrir que “no és només un joc sinó que a més s’aprèn mentre hi jugues”. I un cop informats, el pas següent va ser elaborar la informació que cal depositar en una petita càpsula –el geocache- i que han d’amagar en un lloc a prop de la botiga a què es refereix. Tot un repte.

Noves regles del joc aquest curs

Aquest curs 2017-2018, els alumnes de les escoles que hi participin seguiran unes altres regles del joc. Ja no es tracta de procurar un amagatall sinó de desenvolupar una tasca més detectivesca. Ara, s’ha de trobar el geocache amb l’ajut de l’aplicació, a més d’aprendre sobre el comerç que col·labora amb cada grup participant.

De Casa Gispert, els alumnes coincideixen que el que més els va sorprendre va ser descobrir una botiga que encara fa servir un forn original del segle XIX. El Marc, que és qui rep habitualment els grups d’estudiants a la botiga, sempre procura en el primer contacte, posar en context l’establiment: “El forn és una peça que sempre sorprèn sobretot per la seva antiguitat i perquè encara se segueix fent servir, però quan els expliques el que passava el 1851 a Barcelona en el moment que es va obrir la botiga, i també, per exemple, a altres països com els Estats Units o el Japó, obren els ulls encuriosits”. És un llegat històric, afegeix. La visita a Casa Gispert serveix també per entrar en contacte amb els productes que s’hi venen.

El grup d’estudiants de Flos i Calcat tenien com a tutors els professors Alejandro Valero (imparteix ‘Matemàtiques’) i Olga Pardo (Educació Física). Per a l’Olga, els trets més interessants de la iniciativa són el seu caràcter innovador però sobretot transversal: des de l’art als aspectes econòmics del comerç, elements que els alumnes coneixen en part però que poden desenvolupar mitjançant el format del joc i l’experiència pròpia.

“Geocatxing”: els alumnes descobreixen els comerços emblemàtics a través del joc
“Geocatxing”: els alumnes descobreixen els comerços emblemàtics a través del joc
“Geocatxing”: els alumnes descobreixen els comerços emblemàtics a través del joc
“Geocatxing”: els alumnes descobreixen els comerços emblemàtics a través del joc
“Geocatxing”: els alumnes descobreixen els comerços emblemàtics a través del joc
“Geocatxing”: els alumnes descobreixen els comerços emblemàtics a través del joc
“Geocatxing”: els alumnes descobreixen els comerços emblemàtics a través del joc
“Geocatxing”: els alumnes descobreixen els comerços emblemàtics a través del joc
“Geocatxing”: els alumnes descobreixen els comerços emblemàtics a través del joc

Enllaços i materials relacionats

Consulteu tota la informació sobre l’activitat Geoemblemàtics al web Comerç i Escoles