Notícies

Preinscripció als Centres de Formació d’Adults públics de Barcelona

14/06/2019 - 08:40

Des del 18 i fins al 25 de juny, ambdós inclosos.

Arriba la festa d’estiu als patis escolars oberts als barris

04/06/2019 - 19:01

Infància. Durant aquest cap de setmana i el...

Presentació de la cançó “Sota l’ombra d’un Baobab”

09/05/2019 - 20:09

Va tenir lloc al parc de La Palmera, districte de Sant Martí

250 joves presenten les seves propostes per a una cultura de la pau a l’Audiència Pública.

02/05/2019 - 10:57

Des del mes de setembre i fins el mes d’abril, hi han participat 1...

Petits talents científics

Col left

Programa d’actualització científica per a mestres d’educació infantil i primària

Petits talents científics és un programa que vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació infantil i primària. L’objectiu és proporcionar als centres educatius un seguit de recursos i orientacions pedagògiques que ajudin els mestres a implantar metodologies més participatives i creatives a l’aula i que permetin la realització de petits treballs de recerca i de pràctiques experimentals per part de l’alumnat.

A QUI S'ADREÇA?

Petits Talents Científics s’adreça als docents d’educació infantil i primària dels centres educatius sostinguts amb fons públics de Barcelona. Amb l’objectiu d’afavorir el treball cooperatiu entre l’equip de mestres de la mateixa escola, es prioritzaran les demandes d’aquells centres que inscriguin dos dels seus docents.

QUÈ S'OFEREIX?

  • Cursos d’aplicació de metodologia científica, on s’actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s’exposaran propostes d’experiments i d’altres recursos que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l’aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científics quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent. Cursos gratuïts de 20 hores de formació reconeguts pel Consorci d’Educació de Barcelona.
  • Assessorament personalitzat per  desenvolupar projectes a l’escola.
  • Encontres i Fires d’experimentació de Petits Talents Científics, com a cloenda dels cursos, que es realitzaran a CosmoCaixa, per tal que les escoles mostrin els projectes elaborats i puguin intercanviar vivències.
  • Xerrada-taller sobre ciència adreçada al Claustre de professorat per compartir la metodologia i els objectius de Petits Talents Científics que podran sol·licitar els centres educatius dels mestres participants.

ORGANITZACIÓ

Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona
Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació
EduCaixa- Obra Social “la Caixa”

COL·LABORACIÓ

FPCEE Blanquerna (Universitat Ramon Llull) 
Lab 0_6 d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC)
Parc Zoològic de BarcelonaJOC I DESCOBERTA AL 0-3 

Més informació de la proposta a:
www.bcn.cat/educacio
www.fundaciorecerca.cat
www.educaixa.com

Programa dels cursos

Segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària.

L’objectiu d’aquest curs és facilitar als centres educatius un seguit de recursos i orientacions per a promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència a través de la implementació de l’organització en espais a l’aula. Quines característiques han de tenir les propostes?, quins materials?, quins processos d’aprenentatge ens interessa que passin?, quin hauria de ser el nostre paper com adults? Abordarem aquests i altres dubtes de manera distesa a partir de l’anàlisi d’experiències existents i dels propis neguits.

Sobre aquestes temàtiques durem a terme les següents sessions:

  • Sessió 1 (25/10/18), Espais de ciència, sí, però com!
  • Sessió 2 (10/11/18), El Lab 0_6, un espai de ciència per infants que investiguen.
  • Sessió 3 (22/11/18), De l’espai  de ciència a la indagació a l’aula.
  • Sessió 4 (13/12/18), El paper de l’adult en un espai de ciència.
  • Sessió 5 (28/2/19), Intercanvi d’experiències i seguiment de les propostes que es desenvolupin a les aules.

Les formadores del curs seran Montserrat Pedreira, directora de Grau en Educació Infantil, Fundació Universitària del Bages, Carme Alemany, mestra i col·laboradora de la FUB i Elena Boadas, professora de Didàctica de les Ciències, de la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport, Blanquerna (Universitat Ramon Llull) i Directora d'AULACRAM 

Horari: de 17,30 a 19,30h, excepte la sessió 2 que serà el dissabte 10/11/18, de les 9,30 a les 13,30 h.

Llocs: Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona (Plaça d’Espanya, 5). La sessió 2 tindrà lloc al Lab 0_6 d'Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC) (Av. Bases de Manresa, 1).

Es clourà el curs amb les Fires d’experimentació del 28 i 29 de març de 2019 a CosmoCaixa (Isaac Newton, 26). Les Fires són trobades d’intercanvi en les que hi podrà participar l’alumnat de les i els docents del curs. Consistiran en:

  • Un espai d’exploració lliure de les propostes de ciència elaborades per les i els mestres  del curs, més les propostes del Lab sobre rodes (Umanresa) on podran experimentar els infants de totes les escoles participants.
  • activitats científiques de CosmoCaixa per a nenes i nens de 3 a 7 anys.

A cada grup escolar se li assignarà una de les dues dates. Caldrà reservar els dies 28 i 29 de març de 2019 com a dia de sortida amb l’alumnat.

Investiguem sobre els éssers vius: ecologia i comportament

El tema central del curs serà la investigació sobre les relacions entre els éssers vius. Per això, es proposaran recursos i estratègies per abordar amb els alumnes la investigació sobre dos grans temes: el comportament animal i les relacions ecològiques que es produeixen entre els éssers vius que conviuen en un ecosistema. 

Sobre aquest tema durem a terme les següents sessions:

Sessió 1 (24/10/18), Investigar per comprendre les relacions entre éssers vius
Sessió 2 (07/11/18), Coneixements bàsics d’etologia a per a mestres de primària.
Sessió 3 (21/11/18), Investigar el comportament dels animals amb els alumnes.
Sessió 4 (12/12/18), La construcció del model ecosistema a l’aula.
Sessió 5 (16/01/19), Revisió de les propostes d’investigacions.
Sessió 6 (30/01/19), Com comunicar i avaluar la nostra investigació.

Els docents seran Jordi Martí i Arnau Amat (professors del  Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i experts en etologia del Parc Zoològic de Barcelona.

Horari: de 17,30 a 19,30h.

Lloc: Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (pg Lluís Companys 23, Barcelona) i al Parc Zoològic de Barcelona.

El curs finalitzarà amb els Encontres d’experiències que es realitzaran el 2 i el 3 de maig de 2019, a CosmoCaixa (Isaac Newton, 26). Els Encontres consistiran en diferents congressos científics en els quals l’alumnat presentarà els projectes realitzats, en una mostra de pòsters sobre els projectes elaborats i activitats científiques per als grups dels docents participants.

A cada grup escolar se li assignarà una de les dues dates. Caldrà reservar els dies 2 i 3 de maig de 2018 com a dia de sortida amb l’alumnat.

La curiositat per descobrir i aprendre apareix des del naixement. De ben petits els infants, manipulen per poder conèixer com és l’entorn que els envolta. Així, a través del joc, és com aprenen els nens i nenes en els seus primers anys de vida, són les activitats espontànies les que els ajuden a descobrir, aprendre i fer ciència.

Aquesta formació que us proposem, s’emmarca en el programa PETITS TALENTS CIENTÍFICS, un programa d’actualització científica per a mestres d’educació infantil i primària. El curs passat ja es va iniciar un apartat específic destinat al col·lectiu d’educadores i educadors d’escola bressol: FER CIÈNCIA DES DEL NAIXEMENT. Aquest 2018-19 volem donar-li continuïtat amb un nou format i presentació: JOC I DESCOBERTA AL 0-3.

Des de la mirada, anàlisi i reflexió de tres professionals, analitzarem el valor del joc i com es desenvolupa l’aprenentatge en els primers anys de vida. La importància de l’activitat espontània de l’infant, el funcionament del cervell i la presència i paper de l’adult seran els eixos de cadascuna de les sessions que durà a terme cada formadora. Les tres especialistes que impartiran les sessions seran: la Sònia Kliass, la Marta Portero i la Montserrat Pedreira, que aportaran la seva mirada particular i alhora complementària, vers com aprenen els infants en els tres primers anys de vida.

Programa i calendari

1era sessió.
EL VALOR DE L’ACTIVITAT ESPONTÀNIA DE L’INFANT
Dimecres 21 de novembre 2018. de 9h a 13h  a la sala d’actes de l’ IMEB
A càrrec de la Sònia Kliass, Psicòloga i especialista en desenvolupament en la primera infància.

En aquesta sessió farem un repàs en el procés de desenvolupament del joc lliure dels infants a nivell teòric i pràctic sobretot basat en les investigacions de l'Insititut Pikler i les aportacions de la pedagogia Waldorf. Farem una primera aproximació a quins materials són més adequats a cada etapa, quines quantitats, com disposar-los, i com podem organitzar els espais perquè els infants juguin intensament. També parlarem de com observar el joc dels infants i de quin és el paper de l'adult.

  • El valor de l’activitat espontània
  • Què és el joc? Tota activitat de l’infant és joc?
  • El valor de l’observació i el paper de l’adult

2ona sessió.
EL FUNCIONAMENT DEL CERVELL DURANT ELS TRES PRIMERS ANYS DE VIDA
Dimecres
23 de gener 2019 de 9h a 13h a la sala d’actes de l’IMEB
A càrrec de la Marta Porterom Doctora en Neurociències. Professora de Psicobiologia de la Universitat Autònoma de Barcelona.

L’objectiu de la sessió és apropar les descobertes en el camp de la neurociència sobre com funciona el cervell durant els primers anys de vida per tal proporcionar eines útils i fonamentació teòrica per al disseny de metodologies pedagògiques durant l’etapa infantil. Després d’un breu repàs als aspectes més essencials del desenvolupament cerebral dels 0 als 3 anys i els processos de neuroplasticitat, es descriuran aplicacions a l’aula que incloguin els principals factors intervinents en l’aprenentatge, com la relació entre el cos i la ment, el desenvolupament socioemocional, l’ús de les funcions executives i la importància del disseny dels espais on tenen lloc les experiències d’aprenentatge.

  • Com funciona el cervell en els tres primers anys de vida?
  • Com es construeix l’aprenentatge ?
  • Quina incidència té l’entorn en la maduració del cervell?               

3era sessió.
ELS PROCESSOS D’APRENENTATGE DELS INFANTS I LA INTERVENCIÓ DE L’ADULT
Dissabte 23 de març de 2019, de 9,30h a 14h al LAB 0_6. Manresa
A càrrec de la Montse Pedreira, Mestra, psicòloga i Doctora en Educació. Professora d'Ed. Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa de la UVic-UCC.

Crear un espai permanent de descoberta a infantil amb l’objectiu de promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència a través de l’activitat exploratòria i el joc, planteja molts dubtes i incerteses: poden fer ciència els infants a les primeres edats? quins processos d’aprenentatge ens interessa que passin? quins materials els afavoreixen? com han de ser? Com influeix el paper de l’adult? L’exploració lliure en el Lab 0-6 com a base per a compartir neguits i repensar propostes.

  • Quines són les condicions favorables per al joc i la descoberta
  • Aprendre ciència des de néixer
  • Quines característiques han de tenir els materials?
    Visita al Lab 0_6.

 

S’ha publicat la segona guia de la col·lecció Petits talents científics Investiguem com funciona el cos humà, que recull els continguts i les propostes de treball pràctic del curs del mateix títol que es va oferir als docents de cicles mitjà i superior d’educació primària.

Descarrega el teu exemplar a l'apartat documents.

Les biblioteques i escoles que estiguin interessades podran sol·licitar un exemplar al correu imebatencio@bcn.cat, de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB).

 

Col right

Segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària.

L’objectiu d’aquest curs és facilitar als centres educatius un seguit de recursos i orientacions per a promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència a través de la implementació de l’organització en espais a l’aula. Quines característiques han de tenir les propostes?, quins materials?, quins processos d’aprenentatge ens interessa que passin?, quin hauria de ser el nostre paper com adults? Abordarem aquests i altres dubtes de manera distesa a partir de l’anàlisi d’experiències existents i dels propis neguits.

Sobre aquestes temàtiques durem a terme les següents sessions:

  • Sessió 1 (25/10/18), Espais de ciència, sí, però com!
  • Sessió 2 (10/11/18), El Lab 0_6, un espai de ciència per infants que investiguen.
  • Sessió 3 (22/11/18), De l’espai  de ciència a la indagació a l’aula.
  • Sessió 4 (13/12/18), El paper de l’adult en un espai de ciència.
  • Sessió 5 (28/2/19), Intercanvi d’experiències i seguiment de les propostes que es desenvolupin a les aules.

Les formadores del curs seran Montserrat Pedreira, directora de Grau en Educació Infantil, Fundació Universitària del Bages, Carme Alemany, mestra i col·laboradora de la FUB i Elena Boadas, professora de Didàctica de les Ciències, de la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport, Blanquerna (Universitat Ramon Llull) i Directora d'AULACRAM 

Horari: de 17,30 a 19,30h, excepte la sessió 2 que serà el dissabte 10/11/18, de les 9,30 a les 13,30 h.

Llocs: Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona (Plaça d’Espanya, 5). La sessió 2 tindrà lloc al Lab 0_6 d'Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC) (Av. Bases de Manresa, 1).

Es clourà el curs amb les Fires d’experimentació del 28 i 29 de març de 2019 a CosmoCaixa (Isaac Newton, 26). Les Fires són trobades d’intercanvi en les que hi podrà participar l’alumnat de les i els docents del curs. Consistiran en:

  • Un espai d’exploració lliure de les propostes de ciència elaborades per les i els mestres  del curs, més les propostes del Lab sobre rodes (Umanresa) on podran experimentar els infants de totes les escoles participants.
  • activitats científiques de CosmoCaixa per a nenes i nens de 3 a 7 anys.

A cada grup escolar se li assignarà una de les dues dates. Caldrà reservar els dies 28 i 29 de març de 2019 com a dia de sortida amb l’alumnat.

Investiguem sobre els éssers vius: ecologia i comportament

El tema central del curs serà la investigació sobre les relacions entre els éssers vius. Per això, es proposaran recursos i estratègies per abordar amb els alumnes la investigació sobre dos grans temes: el comportament animal i les relacions ecològiques que es produeixen entre els éssers vius que conviuen en un ecosistema. 

Sobre aquest tema durem a terme les següents sessions:

Sessió 1 (24/10/18), Investigar per comprendre les relacions entre éssers vius
Sessió 2 (07/11/18), Coneixements bàsics d’etologia a per a mestres de primària.
Sessió 3 (21/11/18), Investigar el comportament dels animals amb els alumnes.
Sessió 4 (12/12/18), La construcció del model ecosistema a l’aula.
Sessió 5 (16/01/19), Revisió de les propostes d’investigacions.
Sessió 6 (30/01/19), Com comunicar i avaluar la nostra investigació.

Els docents seran Jordi Martí i Arnau Amat (professors del  Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i experts en etologia del Parc Zoològic de Barcelona.

Horari: de 17,30 a 19,30h.

Lloc: Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (pg Lluís Companys 23, Barcelona) i al Parc Zoològic de Barcelona.

El curs finalitzarà amb els Encontres d’experiències que es realitzaran el 2 i el 3 de maig de 2019, a CosmoCaixa (Isaac Newton, 26). Els Encontres consistiran en diferents congressos científics en els quals l’alumnat presentarà els projectes realitzats, en una mostra de pòsters sobre els projectes elaborats i activitats científiques per als grups dels docents participants.

A cada grup escolar se li assignarà una de les dues dates. Caldrà reservar els dies 2 i 3 de maig de 2018 com a dia de sortida amb l’alumnat.

La curiositat per descobrir i aprendre apareix des del naixement. De ben petits els infants, manipulen per poder conèixer com és l’entorn que els envolta. Així, a través del joc, és com aprenen els nens i nenes en els seus primers anys de vida, són les activitats espontànies les que els ajuden a descobrir, aprendre i fer ciència.

Aquesta formació que us proposem, s’emmarca en el programa PETITS TALENTS CIENTÍFICS, un programa d’actualització científica per a mestres d’educació infantil i primària. El curs passat ja es va iniciar un apartat específic destinat al col·lectiu d’educadores i educadors d’escola bressol: FER CIÈNCIA DES DEL NAIXEMENT. Aquest 2018-19 volem donar-li continuïtat amb un nou format i presentació: JOC I DESCOBERTA AL 0-3.

Des de la mirada, anàlisi i reflexió de tres professionals, analitzarem el valor del joc i com es desenvolupa l’aprenentatge en els primers anys de vida. La importància de l’activitat espontània de l’infant, el funcionament del cervell i la presència i paper de l’adult seran els eixos de cadascuna de les sessions que durà a terme cada formadora. Les tres especialistes que impartiran les sessions seran: la Sònia Kliass, la Marta Portero i la Montserrat Pedreira, que aportaran la seva mirada particular i alhora complementària, vers com aprenen els infants en els tres primers anys de vida.

Programa i calendari

1era sessió.
EL VALOR DE L’ACTIVITAT ESPONTÀNIA DE L’INFANT
Dimecres 21 de novembre 2018. de 9h a 13h  a la sala d’actes de l’ IMEB
A càrrec de la Sònia Kliass, Psicòloga i especialista en desenvolupament en la primera infància.

En aquesta sessió farem un repàs en el procés de desenvolupament del joc lliure dels infants a nivell teòric i pràctic sobretot basat en les investigacions de l'Insititut Pikler i les aportacions de la pedagogia Waldorf. Farem una primera aproximació a quins materials són més adequats a cada etapa, quines quantitats, com disposar-los, i com podem organitzar els espais perquè els infants juguin intensament. També parlarem de com observar el joc dels infants i de quin és el paper de l'adult.

  • El valor de l’activitat espontània
  • Què és el joc? Tota activitat de l’infant és joc?
  • El valor de l’observació i el paper de l’adult

2ona sessió.
EL FUNCIONAMENT DEL CERVELL DURANT ELS TRES PRIMERS ANYS DE VIDA
Dimecres
23 de gener 2019 de 9h a 13h a la sala d’actes de l’IMEB
A càrrec de la Marta Porterom Doctora en Neurociències. Professora de Psicobiologia de la Universitat Autònoma de Barcelona.

L’objectiu de la sessió és apropar les descobertes en el camp de la neurociència sobre com funciona el cervell durant els primers anys de vida per tal proporcionar eines útils i fonamentació teòrica per al disseny de metodologies pedagògiques durant l’etapa infantil. Després d’un breu repàs als aspectes més essencials del desenvolupament cerebral dels 0 als 3 anys i els processos de neuroplasticitat, es descriuran aplicacions a l’aula que incloguin els principals factors intervinents en l’aprenentatge, com la relació entre el cos i la ment, el desenvolupament socioemocional, l’ús de les funcions executives i la importància del disseny dels espais on tenen lloc les experiències d’aprenentatge.

  • Com funciona el cervell en els tres primers anys de vida?
  • Com es construeix l’aprenentatge ?
  • Quina incidència té l’entorn en la maduració del cervell?               

3era sessió.
ELS PROCESSOS D’APRENENTATGE DELS INFANTS I LA INTERVENCIÓ DE L’ADULT
Dissabte 23 de març de 2019, de 9,30h a 14h al LAB 0_6. Manresa
A càrrec de la Montse Pedreira, Mestra, psicòloga i Doctora en Educació. Professora d'Ed. Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa de la UVic-UCC.

Crear un espai permanent de descoberta a infantil amb l’objectiu de promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència a través de l’activitat exploratòria i el joc, planteja molts dubtes i incerteses: poden fer ciència els infants a les primeres edats? quins processos d’aprenentatge ens interessa que passin? quins materials els afavoreixen? com han de ser? Com influeix el paper de l’adult? L’exploració lliure en el Lab 0-6 com a base per a compartir neguits i repensar propostes.

  • Quines són les condicions favorables per al joc i la descoberta
  • Aprendre ciència des de néixer
  • Quines característiques han de tenir els materials?
    Visita al Lab 0_6.

Compartiu aquest contingut