Sobre la fotografia
Susan Sontag

2019


Quan el 1973 es va començar a publicar aquesta sèrie d’assaigs, la mirada crítica de Susan Sontag sobre la fotografia va constituir una aportació revolucionària. El propòsit inicial de pensar alguns problemes estètics i morals que plantejava l’omnipresència de les imatges ja aleshores es va anar desplegant per donar cos a una teoria molt més àmplia i incisiva sobre el sentit, la funció, l’ús, la tècnica, la història de la fotografia, i la relació amb les altres arts i el seu abast polític.

Convençuda que les fotografies ens ensenyen un codi visual, amb una clara dimensió ètica, Sontag ens ofereix uns textos que llegits avui, més de quaranta anys després, contribueixen a entendre en profunditat el pes real de la imatge en la cultura i la societat contemporànies.

 

Susan Sontag va néixer a Nova York el 1933. Havent publicat ja una primera novel·la, The Benefactor, el reconeixement internacional li va arribar amb els assaigs reunits a Against Interpretation, en què recollia el seu pensament sobre literatura, cinema, teatre i psicoanàlisi, entre altres manifestacions culturals. Després vindrien els celebrats Styles of Radical Will, Under the Sign of Saturn i Where the Stress Falls, més un llibre de contes, diverses obres de teatre i pel·lícules, i tres novel·les, entre les quals The Volcano Lover i In America, que va rebre el National Book Award el 2000.

L’any 2004 Susan Sontag va morir con a conseqüència d’un càncer, després d’haver-ne patit dos altres el 1975 i el 1998, la qual cosa va ser determinant perquè escrivís dos llibres cabdals d’història cultural dedicats a la malaltia: Illness as Metaphor i AIDS and its Metaphors. Dona d’enorme curiositat intel·lectual i diversitat d’interessos culturals, socials i polítics, el seu caràcter inquiet la va dur fins i tot a implicar-se en el setge de Sarajevo durant la guerra dels Balcans.

La gran passió de Sontag per la imatge, tant fotogràfica com cinematogràfica, va ser present a tota la seva obra i d’una manera específica a Sobre la fotografia, o en el que va ser el seu últim llibre publicat en vida, Regarding the Pain of Others. Després encara s’han publicat At the Same Time i dos dels seus diaris dels tres projectats, Reborn (1947-1963) i As Consciousness Is Harnessed to Flesh (1964-1980).

Susan Sontag