Activitats / Vídeo


Pràctiques de la imatge en l'art
La imatge expandida

14.05.2019


Dins del cicle 'La imatge expandida', comissariat per José Luis Corazón Ardura
 

L’obra de Román Gubern (Barcelona, 1934) ocupa un lloc excepcional per al desenvolupament de la teoria de la imatge i els estudis audiovisuals des dels anys seixanta fins avui, tant en el context internacional com en l’àmbit espanyol.

Així, doncs, molts dels seus llibres han adquirit la categoria de «clàssics», ja que no solament van anticipar temes, conceptes i corrents que posteriorment serien objecte d’investigacions diverses, sinó que també van inaugurar unes formes narratives a mig camí entre l’erudició i l’underground, entre la divulgació i el rigor acadèmic.

Company de viatge dels grans intèrprets de la cultura popular i dels mitjans de comunicació de massa, des d’Umberto Eco fins a Gillo Dorfles, la producció d’aquest assagista barceloní constitueix un autèntic gresol de gèneres i autors que permeten entendre quines van ser les expansions de la imatge durant l’últim mig segle.

Aquest cicle pretén retre homenatge a la trajectòria de Román Gubern durant tres sessions que incideixen en alguns dels principals eixos que recorren la seva producció bibliogràfica, mitjançant el testimoni d’artistes, escriptors, cineastes i historiadors, les pràctiques dels quals comparteixen, d’una manera o altra, una certa genealogia biogràfica i intel·lectual.

 

Dimarts 14, 19 h
Pràctiques de la imatge en l’art
Amb Isaki Lacuesta i Antoni Muntadas

L’expansió de la imatge ha tingut com a lloc privilegiat d’actuació l’espai públic de l’art. Internet i els processos digitals relacionats amb l’àmbit multimèdia són fons d’informació que vertebren algunes de les pràctiques audiovisuals del present. Un món convertit en iconosfera que aprofundeix en les oposicions i les trobades que es produeixen entre document i ficció i que s’inclouen en llibres com La mirada opulenta (1987), Del bisonte a la realidad virtual (La escena y el laberinto) (1996), El eros electrónico (2000), Cultura audiovisual. Escritos 1981-2011 (2013) o Dialectos de la imagen (2017).