Barcelona Cultura

Donació de l'obra gràfica de Ricard Giralt Miracle

El passat 20 de setembre es va fer efectiva la donació d'un lot de l'obra gràfica del dissenyador, il·lustrador i tipògraf Ricard Giralt Miracle al Museu del Disseny.  

Aquest lot completa significativament el fons que el Museu ja tenia del dissenyador, una part del qual es pot veure a l’exposició “El disseny gràfic: d’ofici a professió (1940-1980)”, dedicada a la generació que va impulsar el pas d’ofici a professió del que ja coneixem, des de fa dècades, com a disseny gràfic.

Amb la incorporació a la institució d’aquest lot, que se suma a la biblioteca professional de Ricard Giralt Miracle, donada al Centre de Documentació del Museu pels seus fills l'any 2016, el Museu del Disseny es converteix en un referent per conèixer l’obra de Giralt Miracle, reconeguda a nivell nacional i internacional.

El lot objecte de donació consta de 121 peces, datades entre 1934 i 1990: cartells, fulls publicitaris, sobrecobertes, tipografia, etiquetes i altres impresos. Algunes de les peces són obra original realitzada en diferents tècniques com guaix, aquarel·la, llapis, tintes o collage.

DONANTS: Fills de Ricard Giralt Miracle

Ricard Giralt Miracle (Barcelona, 1911-1994). Fill del Noucentisme, format en el taller familiar de gravat litogràfic, s’inicià en les arts gràfiques a Seix i Barral, on treballà 21 anys. Superada la Guerra, l’exili i el camp de concentració, el 1947 fundà Filograf. Institut d’Art Gràfic, on desenvolupà la seva trajectòria, arribant a ser considerat el primer dissenyador gràfic del nostre país i el gran referent de les generacions futures.

Conreà moltes vessants gràfiques: l’editorial, treballant per a Janés, Miracle, Omega, Aymà -les novel·les de Simenon amb les populars cobertes il·lustrades-, La Gaya Ciencia, Destino, etc.; la seva pròpia i efímera editorial, PEN (Produccions Editorials del Nord-Est), que malauradament resultà un fracàs comercial; el cartellisme al servei d’esdeveniments, fires, etc., i la tipografia, un camp en què excel·lí, amb el disseny d’alguns alfabets com ara el Gaudí, entre la romana i el pal sec, Delta d’Or FAD 1962.

Tanmateix, les seves creacions més lliures són les “plaquetes”, tant les felicitacions de Nadal com els avisos de vacances d’estiu, que realitzà de 1953 a 1994. Aquests petits impresos, a mig camí entre la bibliofília i la poesia visual, són l’exponent del seu coneixement de la tipografia i el gravat antic i palesen una sensibilitat plàstica inconfusible que el situen en l’avantguarda de l’art gràfic.

Rebé nombrosos reconeixements, entre els quals la Medalla d’Or FAD (1980), el Premi Ciutat de Barcelona (1983), el Graphic Design Excellence Awards d’ICOGRADA (1989) i el Premio Nacional de Diseño (1990).

Ajuntament de Barcelona