01 Juny | 2022
En Constantí Serrallonga és el Director General de Fira de Barcelona. La Carme San Miguel ens va explicar la seva trajectòria professional estretament lligada a la nostra ciutat: un servidor públic d’una saga de servidors públics, fill i nebot de treballadors de l’Ajuntament de Barcelona.
Tota la seva exposició, sobre el paper de Fira, el context actual i el futur i la seva relació amb la ciutat és rigorosa i ordenada, amb amplis coneixements explicats amb passió i optimisme. Parla tot just començar de la comoditat d’estar entre amics, entre diferents però iguals, i fa un reconeixement a la política, com a servei públic.
Haig de dir que jo, crec que l’única encara en exercici en aquest món, reafirmo un cop més la meva estima per aquest gran professional, amb el que he tingut l’oportunitat de treballar colze a colze.
Fira de Barcelona té una bona posició al món, està viva i inicia una nova etapa, així comença. Explica que som el primer destí d’Europa en nombre de congressistes, estem entre París i Milà en els rànquings europeus, exceptuant Alemanya.
Les Fires són el reflex de l’economia d’un país, que determina el tipus de fires, però també aquestes fan de tractors econòmics. El Mobile no és neutre que es faci a Barcelona.
Si després de la pandèmia, del risc d’una parada mundial i del boom digital, encara podem afirmar que estem bé, és perquè en el seu moment es van prendre decisions complexes, encertades, i amb risc polític.
Fent una aposta per una governança de cooperació públic-privada, amb una gestió àgil, amb control i transparència i una gran aposta per les infraestructures, com el recinte firal de l’Hospitalet, amb un instrument inversor com és Fira 2000.
La Fira és i ha estat un instrument, un motor de creixement econòmic al servei del país.
En aquest debat sobre l’adaptació a la post-pandèmia crida l’atenció quan parla de la Fira digital com a complement de la presencial. És una eina essencial, però complementària. El que fa veure que cal continuar apostant per créixer amb nous espais, noves infraestructures i ser seu de noves fires internacionals; doncs no en va el 70% de l’activitat és internacional.
I la curiositat: el món digital també vol ser presencial. Nous espais a Hospitalet – aquí cal remarcar que en Joan Torres treu orgull d’Hospitalet – o el paper de l’Àrea Metropolitana.
Tot és cert, però Barcelona és clau d’èxit, per tant, la marca és Barcelona, que està molt forta en el món, al contrari del que a vegades vivim des de dins la ciutat.
Creixement en espais, però també transformació d’adaptació a la ciutat dels espais de Montjuïc, ens explica les idees que estan movent. Només dos apunts: Fira i ciutat, el millor encaix, el millor respecte per un espai públic compartit i també espais diversos per altre tipus de Fira d’una mida més reduïda.
Podria allargar-me molt més i parlar dels compromisos, amb la innovació, amb el canvi climàtic o del debat sobre l’ampliació de l’aeroport.
Acabem aquest dinar amb un debat, a voltes desordenat, però intens. Parlant d’IFEMA, és curiós sempre mirem a Madrid. Però convençuts que no és un rival.
Agraïm de nou que hagi volgut venir a explicar i a debatre i que hagi posat en valor la força del suport polític en la seva tasca.
Assumpta Escarp
Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.