Esteu aquí

Dinar-debat amb l’historiador Marc Gil

19 Abril | 2016

El passat dia 19 d’abril es va celebrar a l’Ateneu un dinar debat, impulsat pel membre del Consell Sr. J. Fuster, per tractar el tema “La instauració del regim franquista a l’Ajuntament de Barcelona: depuració i reconfiguració de l’Administració Municipal”, actuant de ponent l’historiador de la Universitat Oberta de Catalunya Sr. Marc Gil Garrusta.
El ponent Sr. Gil Garrusta analitza el desconeixement existent i poc estudiat dels primers anys de l’actuació franquista a les administracions públiques i en concret a l’Administració Municipal de Barcelona. Fa constar la necessitat que tenen els vencedors de la guerra de construir una nova Administració i que aquesta tingui una acceptació ciutadana. Vista la mancança d’estudis sobre l’època i el temari, el ponent amb el seu equip van decidir estudiar aquests primers anys de la reconstrucció de l’Administració Municipal de Barcelona analitzant més de set mil expedients (7.100) de l’arxiu municipal que fessin referència a la depuració funcionarial i dels que tan sols 2.400 poden ser considerats complerts, es a dir, iniciats i finalitzats en la seva totalitat.
Ens explica que per fer viable el procés es constitueix sobre la base de crear un tribunal depurador dirigit per un jutge militar que anirà investigant l’actuació dels funcionaris que per diferents vies arribin a ser considerats motiu d’examen per les seves actuacions anteriors o presents en relació a la situació política i social de cada moment de forma que al iniciar el procés  l’investigat ha d’afirmar o no i signar si ha col·laborat amb el règim anterior i quina participació política ha tingut, quins ascensos i retribució econòmica ha millorat en la seva activitat funcionarial, al que s’afegeix en l’expedient instructor les manifestacions de testimonis que puguin concórrer quasi bé diríem en qualitat de delators i qualsevol documentació existent que pugui ser interessant per l’actuació acusatòria.  D’aquest conjunt de fets es dóna trasllat i es demana conseqüent informe a Falange Espanyola , a la Guardia Civil i al sector de personal del propi Ajuntament; de tot això es dona trasllat a l’investigat  que pot redactar un escrit de descarrega o exculpació sotmetent-se tota aquesta informació a la consideració del Jutge Instructor que farà una proposta de conclusió que té un ventall de possibilitats sancionadores des de l’expulsió a suspensions temporals i per últim l’exculpació. Aquesta proposta de conclusió es sotmet a l’Ajuntament de Barcelona que formula la decisió definitiva. De l’anàlisi dels expedients analitzats es pot concloure que de cada tres procediments incoats dos no van concloure o no es va produir inculpació.
El ponent afegeix algunes particularitats sobre el procés de depuració i inclús al marge o externes al procés que tenen incidència en les altes i baixes que es produeixen en aquell moment històric a l’Ajuntament de Barcelona, com per exemple afirma que molts dels expedients incoats es refereixen a funcionaris o contractacions temporals, és a dir fetes després del 18 de juliol, que són fàcilment expulsats si hi ha notes negatives; també condemnats per altres tribunals i que conseqüentment se’ls exclou de la plantilla o no se’ls hi accepta el reingrés i altres que ja ni demanen el reingrés. Afegeix el Sr. Marc Gil que aquesta reducció de personal en principi es pot estimar en unes 2.000 persones obliga a augmentar els horaris dels treballadors que es queden i reduir també els permisos i determinades festes de forma que augmenti la productivitat i conseqüentment els serveis que necessita la ciutat.
Informa de la dificultat quantitativa que te el procés depurador que bàsicament va iniciar el febrer del 39 i va finalitzar el 1941, estant necessitat d’una major agilitat donat que cada investigació o assumpte se li pot donar una duració aproximada de 300 dies, el que va fer que es demanés a les autoritats corresponents un augment dels Jutges Instructors que van arribar a 9, reduint-se la duració de la carrega de treball per assumpte a 45 dies; La diversitat de jutges va crear problemes d’interpretació normativa i la necessitat d’unificar doctrina el que va donar lloc i certa facilitat a l’Ajuntament de Barcelona i en concret a l’Alcalde del moment  Sr. Mateu per modular les sancions i mantindre una plantilla funcionarial el més suficient possible per atendre les necessitats dels ciutadans.

Per últim assenyala que la reconfiguració de l’Administració Municipal dóna protecció a l’estructura existent de forma que les entrades de tècnics polítics que es fan per la part més alta i uns altres col·lectius com excombatents mutilats, etc. entren pel nivell més baix de la plantilla de forma que no interfereixen o estan en una situació de certa igualtat amb els funcionaris existents a efectes de millores retributives , ascensos en la seva carrera funcionarial, etc.
En aquesta sessió hi van assistir els membres de l’Associació: Sr. Marc Gil, Sr. Eugeni Forradellas, Sra. Carme Servitje,,Sr. Joan Torres, Sra. Sara Blasi, Sra. Maravillas Rojo, Sr. Jaume Galofré, Sr. Ricard Boix, Sra. Carme San Miguel, Sr. Miquel Bonilla, Sr. Francesc Reguant, Sra. Katy Carreras, Sr. J. A. Audet, Sr. Jaume Alsina, Sr. Joan Fuster, Sr. Josep Bueno, Sr. Albert Pons i Valon, Sr. Guerau Ruiz Pena, Sr. Josep Gascón, Sr. Germà Vidal i Sr. Emili Heredia. I tots ells i elles , sense excepció, hi van participar amb un llarg i interessant debat fins que a les 16:30 es va aixecar la sessió.

 

Guerau Ruiz Pena
 

Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.