15 Novembre | 2016
En el marc dels dinars-debats que organitza l’associació Consell de Cent, el passat 15 de novembre vam comptar amb la participació com a ponents de la Síndica de Greuges de Barcelona M. Assumpció Vila i del seu adjunt Marino Villa que ens van explicar la important tasca de la Sindicatura i van presentar l’informe del 2015.
Amb la Síndica, una persona molt vinculada al món de l’associacionisme, que va presidir la Taula del Tercer sector que ha estat membre de diversos consells de participació de Barcelona com el Consell de Ciutat i que va presidir la Comissió reguladora del codi ètic de l’ajuntament de Barcelona, vam conèixer i dialogar sobre les seves funcions y propostes.
La Sindicatura de Greuges de Barcelona és l'institució municipal que té la funció de defensar els drets fonamentals i les llibertats públiques dels ciutadans de Barcelona i, també de totes les persones que es trobin a la ciutat sense ésser-ne residents, especialment pel que fa als drets i a les llibertats emparats per la Carta europea de salvaguarda dels drets humans a la ciutat. Amb aquesta finalitat pot supervisar les activitats de l’administració municipal.
Comentant l’informe del 2015, ens van explicar que es van registrar 1.500 queixes subscrites per unes 5.000 persones. D’aquestes queixes, que arriben de persones empadronades a la ciutat, dos terços tenien raó parcial o totalment i 500 van arribar a resolucions escrites. En el procés de tramitació és molt important la funció pedagògica de la sindicatura cap a la ciutadania i cap a l’administració, perquè cal poder explicar perquè s’actua o s’ha d’actuar de una determinada manera. “Sempre procuro fer pedagogia en les decisions sobre aquests deures, tant els de la ciutadania com els del consistori” ens va comentar.
Ens van explicar que les queixes s’agrupen en quatre blocs: Habitatge, Urbanisme i medi ambient (318 queixes), Carrer i convivència (454 queixes). La bona administració (262 queixes) i Serveis Socials i Personals (230 queixes) i va comentar “En la meva tasca, en uns casos he tingut una bona col·laboració tant per part dels càrrecs polítics com dels professionals que tenim a l’Ajuntament, però en altres he rebut la resposta amb molt retràs i no s’ha pogut resoldre una part important de queixes en el termini desitjable.
A principis de desembre tenia pendents de resposta més de 150 expedients. Aquest any ha augmentat aquest número. Com que no és tolerable, hem de passar del greuge a la satisfacció del dret. Hi ha un pas més a fer, que és el de la rectificació. Quan s’ha acreditat que el ciutadà o ciutadana tenia raó hem emès la recomanació pertinent a l’òrgan municipal responsable per tal de cercar la solució del greuge. Aquest pas és molt important perquè les decisions de la Sindicatura –dictades des de la independència i la legalitat amb pretensió d’objectivitat i d’equitat– són l’última esperança per a moltes persones que se senten agreujades en els seus drets fonamentals per alguna mala actuació municipal.
"Quan la Sindicatura pronuncia una RECOMANACIÓ és perquè s’ha trobat que és convenient esmenar una forma de procedir que ha causat un greuge i per tant evitar nous greuges o augmentar l’eficàcia o la qualitat dels serveis" comenta la Síndica.
La Sindica i el seu adjunt ens van presentar les recomanacions generals que es desprenen de l’experiència dels expedients tancats amb resolució i que estan recollides en l’informe publicat del 2015.
La ponència va interessar molt als assistents, generant una amplia participació i debat entre els membres de l’associació que van agrair molt sincerament a la Sindica i al seu adjunt la feina que fan per la ciutadania de Barcelona.
Maravillas Rojo
Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.