12 Maig | 2014
Els dies 12 i 13 de maig, a la Facultat de Filosofia i de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona, es van celebrar les XIII Jornades del Projecte Educatiu de Ciutat de Barcelona, organitzades per la Regiduria d’Educació i Universitats de Barcelona. Hi va assistir en representació de l’Associació la Sra. Sara Blasi, que és membre del Consell Assessor del PECB.
El tema d’aquestes Jornades va tractar sobre “L’acompanyament en educació, factor d’èxit”. Es volia fer una reflexió sobre aquest important tema que es considera ha de ser l’objectiu principal de les polítiques i accions socials d’una ciutat que vulgui ser educadora com és Barcelona i estigui compromesa en garantir a tots els seus ciutadans una educació de qualitat, amb equitat i èxit educatiu, en paraules del Regidor Gerard Ardanuy.
La conferència inaugural va córrer a càrrec del Dr. Luis Rojas Marcos, professor de psiquiatria de la Universitat de Nova York, que va parlar de “L’acompanyament educatiu a la ciutat: instrument per l’èxit de la vida”. Basant-se en la seva pròpia experiència de “nen hiperactiu”(TDH), va recomanar prevenir les dificultats que es puguin presentar segons la diversitat de característiques personals i socials de cada infant, generant confiança i recolzament i, en definitiva, seguint-lo i donant-li suport en el creixement i maduració de la seva autonomia personal.
El segon dia es va dedicar a dos debats, al treball per grups i a la presentació d’experiències i testimoniatges.
El primer debat va versar sobre “Els factors per a l’èxit educatiu. Com acompanyar perquè aquests factors arribin a tothom”. Hi van participar Francesc Torralba, Josep Oriol Pujol, Marta Comas i Jordi Sánchez.
El segon debat va ser sobre “L’acompanyament i orientació al servei d’un projecte de vida (personal, educatiu, professional i social)". Hi van intervenir Màrius Martínez, Montse Oliveres, Joana Ferrer i Xavier Martínez Celorrio.
El públic que sempre va omplir la sala, en les diferents sessions, va participar amb preguntes i aportant opinions. També va ser molt interessant el treball per grups on es van presentar experiències d’acompanyament des de la inclusió social, des del lleure i des de l’acompanyament per emprendre i aprendre.
Hi van haver dues sessions per presentar “Testimoniatges”, la primera portada per Enric Roca i la segona per Ignacio Calderon, que va dedicar la seva intervenció a parlar de l’acompanyament, educació i esperança en les fronteres de la discapacitat.
Finalment, hi va haver una conversa intitulada “La ciutat que acompanya, inclou i promociona l’èxit educatiu”, entre Àngel Castiñeira i Miquel Martínez, codirectors del Comitè Científic del XIII Congrés de Ciutats Educadores, que ens van informar abastament d’aquest congres que es celebrarà a Barcelona, el mes de novembre, on va néixer aquest moviment de les Ciutats Educadores.
Cap al tard va tenir lloc la cloenda institucional, es van presentar les primeres conclusions de les jornades i hi va haver l’actuació musical del Grup Clams, músics per a la inclusió, amb alumnes de l’escola Parroquial d’educació especial de la Mare de Déu de Montserrat.
Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.