Nous pressupostos participatius 2024-2027: decidiu què es millora al vostre barri
Es posa en marxa la segona edició dels pressupostos participatius, que permet a la ciutadania decidir en quins projectes dels districtes s’han d’invertir un total de 30 milions d’euros del pressupost municipal durant els propers quatre anys (2024-2027). El procés es desenvoluparà mitjançant la plataforma digital decidim.barcelona i durarà fins al mes d’abril. La primera fase, de debat i recollida de propostes, durarà fins al mes de novembre, amb sessions presencials en tots els barris de la ciutat.
Un cop superada la fase de proposta de projectes, se’n farà una valoració tècnica per avaluar-ne la viabilitat, que s’enllestirà el gener del 2025. Aleshores, la ciutadania podrà votar quines iniciatives considera més importants. Passaran a la fase següent les 25 propostes amb més suport de cada districte, que es treballaran amb tècnics municipals.
L’abril del 2025 es votaran les propostes finalistes mitjançant la plataforma decidim.barcelona o els punts de suport presencials. Les propostes guanyadores s’executaran abans del 2027.
La distribució dels 30 milions d’euros previstos per als pressupostos participatius s’ha fet per districtes i barris de manera equitativa i tenint en compte diferents criteris, com la renda, el nombre d’habitants o la superfície del districte. Cada districte rep entre 2 i 3,6 milions d’euros. L’import assignat al Districte d’Horta-Guinardó per als pressupostos participatius 2024-2027 és de 3 milions d’euros.
Calendari complet a Horta-Guinardó
Sessions de debat territorials:
- Dijous 10 d’octubre, a les 18.00 h, al Centre Cívic Guinardó (ronda del Guinardó, 113)
- Dijous 24 d’octubre, a les 18.30 h, al Casal de Barri Can Travi (av. del Cardenal Vidal i Barraquer, 45)
- Dilluns 28 d’octubre, a les 18.00 h, al Centre Cívic Matas i Ramis (c. de Feliu i Codina, 20)
- Dilluns 4 de novembre, a les 18.00 h, a la seu del Districte (ronda del Guinardo, 48)
- Dijous 7 de novembre, a les 18.00 h, al Centre Cívic Casa Groga (av. del Jordà, 27)
- Dijous 14 de novembre, a les 18.00 h, al Centre Cívic Teixonera (c. d’Arenys, 75)
Sessió de debat singular:
- Joves i adolescents: Dimecres 6 de novembre, a les 19.00 h, a l’Espai Jove Boca Nord (c. dels Agudells, 37-45)
Oficines de suport:
- Casal de Gent Gran Horta (c. de Feliu i Codina, 37): dimecres 30 d’octubre, de 16.30 a 19.30 h
- Casal de Barri Can Travi (av. del Cardenal Vidal i Barraquer, 45): divendres 8 de novembre, de 10.00 a 13.00 h
- Sala Polivalent de Montbau (c. de Domènech i Montaner, 3): dimarts, 12 de novembre, de 16.30 a 19.30 h
- Casal de Barri La Barraca del Carmel (c. del Llobregós, 107): dijous 21 de novembre, de 16.30 a 19.30 h
- Seu del Districte (ronda del Guinardó, 48): dijous 28 de novembre, de 16.30 a 19.30 h
Presentacions (totes a les 19.00 h):
- Consell de la Font del Gos: dilluns 21 d’octubre, al Local Social de la Font del Gos (camí de Cal Notari, 19)
- Consell de Barri de Can Baró: dilluns 28 d’octubre, al Casal de Barri Pirineu (c. de Josep Serrano, 59)
- Consell de Barri de la Font d’en Fargues: dimecres 30 d’octubre, al Casal de Barri Font d’en Fargues (c. del Pedrell, 67)
- Consell de Barri del Carmel: dimarts 5 de novembre, a l’Espai Jove Boca Nord (c. dels Agudells, 37-45)
Punts informatius:
- El Guinardó:
- Mercat del Guinardó (c. de Teodor Llorente, 10): dimecres 9 d’octubre de 9.30 a 12.30 h
- La Clota:
- Mercat d’Horta (c. de Lisboa, 34): dijous 17 d’octubre, de 9.30 a 12.30 h
- Parc de les Rieres d’Horta: divendres 18 d’octubre, de 16.30 a 19.30 h
- La Vall d’Hebron:
- Jardins de Can Brasó: dijous 17 d’octubre, de 16.30 a 19.30 h
- Mercat Vall d’Hebron-Taxonera (pg. de la Vall d’Hebron, 130): divendres 18 d’octubre, de 9.30 a 12.30 h
- Can Baró:
- Plaça de la Font Castellana: divendres 18 d’octubre, de 16.30 a 19.30 h
- Plaça de les Pedretes: dimecres 30 d’octubre, de 16.30 a 19.30 h
- El Baix Guinardó:
- Biblioteca Guinardó-Mercè Rodoreda: dijous 24 d’octubre, de 16.30 a 19.30 h
- Jardins del Baix Guinardó: dimecres 30 d’octubre, de 16.30 a 19.30 h
- Horta:
- Carrer de Feliu i Codina: dijous 24 d’octubre, de 16.30 a 19.30 h
- Mercat d’Horta (c. de Lisboa, 34): divendres 25 d’octubre, de 9.30 a 12.30 h
- Plaça d’Eivissa: divendres 25 d’octubre, de 16.30 a 19.30 h
- Sant Genís dels Agudells:
- Plaça de Meguidó: dimarts 29 d’octubre, de 16.30 a 19.30 h
- Mercat Vall d’Hebron-Taxonera (pg. de la Vall d’Hebron, 130): dilluns 4 de novembre, de 9.30 a 12.30 h
- Montbau:
- Pla de Montbau: dilluns, 4 de novembre, de 9.30 a 12.30 h
- La Teixonera:
- Plaça de la Vall d’Hebron: dimecres 6 de novembre, de 16.30 a 19.30 h
- Mercat Vall d’Hebron-Taxonera (pg. de la Vall d’Hebron, 130): divendres 8 de novembre, de 9.30 a 12.30 h
- Metro El Coll | La Teixonera, sortida c. d’Arenys (plaça del doctor Maties Guiu): divendres 8 de novembre, de 9.30 a 12.30 h
- El Carmel:
- Plaça de Salvador Allende: dijous 7 de novembre, de 16.30 a 19.30 h
- Mercat del Carmel (c. del Llobregós, 149): divendres 8 de novembre, de 9.30 a 12.30 h
- Plaça de Pastrana: divendres 8 de novembre, de 16.30 a 19.00 h
Quins projectes s’hi poden presentar?
S’accepten projectes d’interès general i de competència municipal que compleixin una sèrie de requisits: que es puguin executar dins del mandat, que tinguin una finalitat concreta, que segueixin criteris de sostenibilitat i que no siguin contraris a programes, plans o projectes urbanístics ja aprovats. Les iniciatives es distribueixen en tres categories:
- Millora de l’espai públic: projectes de creació o millora de zones verdes, o bé millora o transformació de carrers, instal·lacions esportives o mobiliari urbà. Cada projecte ha de tenir un pressupost mínim de 100.000 euros i, com a màxim, de la meitat del pressupost assignat al districte.
- Millora d’equipaments municipals: millores d’accessibilitat, eficiència energètica, dotació de mobiliari o d’equips informàtics o instal·lació d’espais d’ombra. El pressupost mínim per a aquesta categoria de projectes és de 50.000 euros, i el màxim, de la meitat del pressupost assignat al districte.
- Adquisició i rehabilitació de béns: s’hi inclouen projectes de rehabilitació, projectes d’habitatge públic i adquisició de solars o locals per a usos públics. Han de tenir un pressupost mínim de 50.000 euros i màxim de la meitat del pressupost assignat al districte.
Una participació més àmplia i diversa
Els objectius d’aquesta segona edició són reforçar la participació en l’àmbit de ciutat i enfortir-la als districtes, garantir una participació universal i inclusiva al llarg del procés i enfortir la resposta tècnica als projectes i millorar-ne també l’execució. En l’edició del 2020 s’hi van presentar al voltant de dues mil propostes, de les quals finalment es van executar 72 projectes escollits per la ciutadania.
S’han establert nous mecanismes per afavorir la participació de col·lectius que sovint tenen menys veu en aquests processos, com les persones amb discapacitat, els infants i els joves, per als que s’han organitzat sessions específiques. La perspectiva inclusiva permetrà que les propostes finals reflecteixin les necessitats de tota la ciutadania i asseguraran que els projectes seleccionats també siguin representatius de la realitat diversa de la ciutat.
Tota la informació sobre el procés i com participar-hi es troba a la plataforma decidim.barcelona, on es detallaran tots els passos que cal seguir per prendre part en aquest projecte. La plataforma, desenvolupada en programari lliure i utilitzada en més de trenta països, té més de 3,5 milions de participants registrats arreu del món, dels quals 115.000 a Barcelona.