Disminueixen els fets delictius a Ciutat Vella
La Guàrdia Urbana i els Mossos d’Esquadra han augmentat la presència al territori i les relacions amb la comunitat. Des del gener s’han detingut 72 persones relacionades amb els 51 punts de venda de droga desmantellats. Es redueixen en un 66% els abandonaments d’escombraries i en un 56% les deteccions d’actes incívics de neteja a partir de la campanya pilot de neteja a Ciutat Vella que es va posar en marxa al febrer.
Les dades presentades avui a la Junta Local de Seguretat de Ciutat Vella mostren una baixada del 13,3% en els fets delictius en relació amb l’any passat. Han passat de 44.430 a 38.513, amb una resolució que se situa en el 46,7% (un 4,1% més). Els cossos policials han fet 10.393 detencions.
El 88% dels fets són delictes contra el patrimoni, que disminueixen en un 14,9% respecte al mateix període de l’any passat, de 39.747 a 33.817. El 68,6% d’aquests delictes són furts, seguits per un 10,2% de robatoris amb violència o intimidació a l’espai públic, que també disminueixen un 6,5% respecte al període anterior.
Des del mes de gener s’han desmantellat 51 punts de venda de droga i s’han efectuat 72 detencions relacionades amb aquestes operacions. Els cossos policials també han fet 11 detencions en set associacions cannàbiques que funcionaven com a punts de venda.
La pressió policial, la col·laboració amb l’Administració de justícia i, sobretot, la col·laboració veïnal han permès capgirar una situació que ha estat motiu de reivindicació de veïns i veïnes, associacions veïnals i altres actors presents al centre de la ciutat.
La intervenció policial, eina clau
Les dades refermen la nova organització de l’actuació policial de la Guàrdia Urbana amb el Pla intensiu de seguretat i convivència dels barris (PIB), en marxa des de l’estiu per reforçar la prevenció, la seguretat i la convivència al districte.
La Guàrdia Urbana segueix des del juny un dispositiu específic, que n’intensifica en determinats horaris i punts la presència i les actuacions. També s’ha reforçat el contacte amb la comunitat dels equips de Policia de Barri per ampliar i augmentar la comunicació entre veïnat, policia i Administració.
La Guàrdia Urbana del districte de Ciutat Vella ha reorganitzat efectius i ha incrementat la presència policial als carrers amb patrulles uniformades i no logotipades en 38 punts dels quatre barris del districte de Ciutat Vella durant l’horari diürn i en 24 punts en horari nocturn.
En aquests emplaçaments, la gran majoria d’actuacions es concentren en furts, robatoris, delictes de tràfic d’estupefaents o contra la salut pública, baralles i dispositius contra la tinença il·legal d’armes. També es treballa per evitar i actuar contra les molèsties produïdes per soroll o aglomeracions de persones a l’espai públic.
Al febrer els Mossos d’Esquadra van iniciar el pla Confiança per fer front al desequilibri detectat entre la davallada dels delictes que més impacte tenen en la ciutadania, com ara els furts, els robatoris amb força o els robatoris violents, i la percepció de seguretat. Tot i aquesta reducció objectiva, les enquestes oficials indicaven que una part important de la població continuava considerant Barcelona una ciutat insegura.
Les accions que inclou el pla són múltiples i en diferents àmbits. S’han duplicat les hores de patrullatge a peu, fent visible el patrullatge uniformat, i s’ha explicat aquest desequilibri a través dels efectius de proximitat i de les oficines de relació amb la comunitat en els contactes permanents amb el teixit social.
Més contacte entre els cossos policials i els referents comunitaris
En el marc del Pla intensiu de seguretat i convivència dels barris a Ciutat Vella, també s’ha intensificat el contacte amb els referents comunitaris per part dels equips de la Policia de Barri, una tasca que fa també el cos de Mossos d’Esquadra de manera intensiva. Els cossos policials ofereixen sessions amb menors, joves, gent gran, membres del teixit comercial, dones, docents i la resta de representants de la població.
L’objectiu és millorar i augmentar la informació de les accions i els serveis de la policia per donar-los a conèixer, i també fer una escolta activa i continuada de les impressions i opinions de les associacions de veïns, comerciants i qualsevol altra entitat o persona que pugui visitar o desenvolupar activitats a Ciutat Vella. D’aquesta manera es recull informació qualitativa fruit de reunions, entrevistes i taules de treball amb entitats i antenes veïnals.
Conveni entre la Fiscalia Provincial de Barcelona i la Guàrdia Urbana
L’Ajuntament de Barcelona i la Fiscalia Provincial de Barcelona estan enllestint el conveni per crear una unitat de la Guàrdia Urbana que s’adscrigui a la Fiscalia com a unitat de suport policial amb funcions de policia judicial. Aquesta serà la primera vegada que una policia local tingui una unitat adscrita a un poder judicial.
L’objectiu és reforçar la col·laboració operativa i funcional en les actuacions que es desenvolupen en l’àmbit de la investigació dels delictes i en el marc de les competències pròpies del Ministeri Fiscal al municipi de Barcelona.
En termes generals, aquesta unitat durà a terme tasques d’auxili, com atenció i suport als serveis de guàrdia diaris, auxili tècnic documental, especialment en la recopilació d’antecedents policials i denúncies relatives als investigats multireincidents, i auxili tècnic en la localització o convocatòria de víctimes o afectats pels delictes que motivin les detencions o la interposició de denúncies davant dels jutjats de guàrdia.
També es preveu que doni suport a diligències extraprocessals del Ministeri Fiscal col·laborant en diligències d’investigació preprocessals d’àmbit municipal, de caràcter documental, testifical o d’inspecció, participant, a requeriment de la Fiscalia, en inspeccions relacionades amb locals de risc penal, activitat econòmica il·lícita, explotació laboral, ocupacions conflictives o altres situacions que requereixin coneixement del territori i capacitat d’intervenció ràpida, i coordinant-se amb altres cossos policials en actuacions conjuntes prèviament acordades.
Reforç de la neteja amb la campanya pilot específica als barris de Ciutat Vella
El Districte de Ciutat Vella també manté en marxa la prova pilot contra l’incivisme en l’abandonament d’escombraries al carrer, que es va concentrar inicialment al barri Gòtic, el Raval i el nucli antic (barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera) en una primera fase, i que s’ha ampliat a la zona de la Barceloneta.
El reforç i la reorganització dels serveis de neteja i la recollida de residus i la campanya per evidenciar l’incivisme en l’abandonament de residus al carrer han millorat les deteccions de fets incívics, que han baixat un 56% els darrers vuit mesos, i també han reduït incompliments en un 66% de mitjana als quatre barris.
Entre els fets incívics hi ha la detecció de bosses d’escombraries fora de lloc o horari provinents de la recollida domiciliària o de la recollida comercial, mobles o sacs de runa abandonats o fora de lloc i orins i excrements no recollits, principalment.
Dins d’aquest pla, durant els darrers mesos també s’han fet reunions monogràfiques sobre neteja amb el veïnat en tots els barris del districte i s’han organitzat passejades conjuntes per poder conèixer els punts de queixa principals.
Es redueixen les queixes per la neteja el primer semestre de l’any
Ciutat Vella ha rebut entre un 8 i un 53% menys de queixes per qüestions de neteja el primer semestre de l’any respecte al mateix període del 2024.
S’han reduït més de la meitat les que tenen a veure amb la recollida d’orgànica o rebuig (-53%), hi ha un 22% menys de denúncies per incompliments en la recollida de cartró, vidre i reciclables i han baixat les queixes per pintades, cartells i pancartes a l’espai públic (-16%) i també per la neteja de carrers i places (-8%).