Materials i propostes

L’ambient ha de ser una espècie d’aquàrium que reflecteix les idees, la moralitat, les actituds, les cultures de les persones que hi viuen. Els infants estan en constant recerca, són competents i experimentadors: l’espai ha de ser, doncs, acollidor, ric en propostes, estímuls i reptes. Els llocs i els espais han d’estar pensats i organitzats per permetre que totes les intel·ligències s’impliquin, activant connexions entre l’experiència i el pensament.
(Loris Malaguzzi)

Durant els primers mesos i anys de vida, el joc esdevé vital. Des de l’escola vetllem per oferir a les criatures propostes, espais, temps i materials que responguin a aquesta necessitat.

Vetllem perquè les propostes, les quals es pensen i consensuen en equip, esdevinguin significatives pels infants, que responguin als seus interessos, atenent al seu moment evolutiu, contextualitzades i variades.

Cada infant explora de diferents maneres, segons les seves inquietuds, curiositats, necessitats… així doncs, les propostes no persegueixen un únic objectiu ni una finalitat,
així com tampoc, un resultat concret. El fet que el material, no estigui estructurat (no té una finalitat concreta) i sigui ric en varietat de textures, materials, pes, tacte... permet als nens i les nenes anar descobrint al seu ritme totes les possibilitats que el material els ofereix.

Un bona tria i disposició del material, acompanyat d’un adult que vetlli per un ambient tranquil i segur fa que accions com: picar, fer rodolar, estirar, observar, posar dins de, omplir, buidar, fer sonar, comparar, agrupar, pensar, llençar, desar, tastar, recollir, recol·lectar, aturar-se, enfilar, reconèixer, tocar, llepar, comprovar, seriar, mesurar, sentir, escoltar, provar, fer hipòtesis, remenar, lliscar, tapar, destapar, encaixar, arrenglerar, abocar, prémer, aparellar, diferenciar, amagar, descobrir, percebre, badar, fregar, arrossegar, mirar, introduir, repetir, controlar, estructurar, apilar, mostrar, anticipar, preveure, sorprendre’s... siguin les activitats principals dels nens i nenes a l’Escola Bressol.

Compartiu aquest contingut