LA IMPORTÀNCIA DEL VINCLE

Al llarg del període dels 0 als 3 anys de vida, el que passa a nivell emocional i també d’aprenentatges, és fonamental per la vida futura, entre altres coses perquè s’hi estableixen els vincles afectius inicials que són el fonament de la vida emocional.
 
Per vincle s’entén el llaç afectiu que es forma entre el nadó i la persona que li té cura. Aquest vincle és necessari perquè l’infant arribi a un bon desenvolupament emocional, físic i cognitiu. Un cop establert mostra una tendència estable al llarg del temps i produeix seguretat, consol i plaer. Els infants han de sentir que els adults s’interessen per ells, que els escolten i que els miren. Necessiten sentir-se segurs i protegits.
 
L’escola bressol s’entén com un escenari educatiu on es troben tres protagonistes: família, mestres i infants, tothom en contínua interacció. L’experiència d’escola creix gràcies a les sinergies entre els sabers i les aportacions de tothom. És per això que posem especial delicadesa i sensibilitat als primers dies a l’escola, ja que són clau i la primera experiència significativa de separació temporal de la família.
 
Serà un espai que esdevindrà una llar, un entorn on establir aquests llaços. El procés de familiarització suposa un canvi i una ampliació important quant al seu entorn on pot descobrir noves relacions, emocions i nous coneixements i aprenentatges. L’escola bressol acull tant a infants com a famílies, oferint un vincle afectiu i fent un acompanyament professional i expert per part dels adults.
 
Per fer aquest acompanyament és indispensable escoltar a l’infant i mostrar empatia des d’una mirada respectuosa i individualitzada. Tenir presents les seves capacitats, competències i drets i tenir consciència de les seves necessitats ajuda a fer un bon vincle. Un dels objectius principals de l’escola és poder establir un vincle segur amb cada una de les criatures i famílies que acull.
 
A l’escola els moments idonis per crear aquest llaç afectiu són els moments de cura i vida  quotidiana. Moments com el canvi de bolquer o els d’alimentació ens ofereixen una experiència d’exclusivitat i intimitat amb aquell infant que s’han d’aprofitar en el dia a dia de l’escola per crear vincle. L’adult ha de buscar l’equilibri entre la construcció d’un vincle segur i el respecte a l’autonomia de l’infant tenint sempre en compte el seu moment evolutiu.
 
‹‹Els vincles a l’escola amb les persones significatives no són opcionals, són essencials››
Jerome Seymour Bruner.
 
 

Compartiu aquest contingut