L'escola bressol L'Esquirol està ubicada en un carrer de vianants del barri de Sants, davant de la plaça de la Farga. És en un edifici d'una sola planta de 700 m2, amb un jardí de 600 m2. Tant les cinc estances de joc com la sala comuna i el jardí són espais amplis i ben assolellats.
L’estança de nadons es comunica des de la sala gran, en un espai reservat als més menuts, amb la següent estança d’un a dos anys, fet que permet progressivament el joc i la coneixença entre els grups dels més petits/es de l’escola. Per altra banda, tant les dues estances d’un a dos anys com les dues de dos a tres anys es comuniquen interiorment, fet que propicia un ventall ampli de propostes de joc i relacions. La sala gran també convida al joc i la relació entre infants de diversos grups, alhora que permet fer activitats que requereixin espais amplis, com la psicomotricitat, la plàstica, danses, celebracions o altres propostes. Les dues estances dels infants més petits disposen de dormitori i totes les cinc estances tenen zona d'aigua pròpia i accés directe al jardí.
El compromís educatiu del centre és atendre de forma personalitzada cadascun dels infants, vetllant pel seu bon desenvolupament, potenciant-ne les capacitats i afavorint la seva socialització i progressiva autonomia personal. Les estances estan organitzades per racons de joc, on se'ls ofereixen els recursos i materials adients perquè, cadascú al seu ritme, desenvolupi el joc, la descoberta i les relacions. Als dos grups de més petits se'ls ofereixen, entre d'altres, materials inespecífics i diversos des del punt de vista sensorial. Als tres grups següents se'ls proposen activitats plàstiques, sensorials i psicomotrius periòdiques. La música, la lectura d'imatges, els contes i les safates d’experimentació també formen part del projecte educatiu del centre. Celebrem, des de la vessant laica, les festes populars i som sensibles a la sostenibilitat mediambiental.
Arran del compromís amb el projecte Escoles + Sostenibles de Barcelona, el jardí de l'escola no només és un espai engrescador per als infants per l’àmplia diversificació de propostes lúdiques que els ofereix, sinó també pel gaudi i treball pedagògic de cura i respecte de l'entorn natural que genera l'hort i la resta de plantes i arbres dels jardí. Els infants de 2-3 anys participen en la preparació, plantació, rec i recollida dels productes de l'hort, i com no, del tast d'aquests aliments. Quan el temps ho permet, es dina i/o berena a l'aire lliure.
Tenim una Comissió Verda formada per pares i mares i part de l’equip docent, que vetlla per la millora del jardí de l’escola i per la sensibilització entorn temes d’interès al voltant de la sostenibilitat i hàbits alimentaris adreçats a la petita infància, entre d’altres.
L’escola compte amb una AFA – Associació de Famílies d’Alumnes – que col·labora des de diverses vessants. Aquesta implicació més propera de l’AFA enriqueix l’oferta de l’escola adreçada als infants i propicia que cadascú, dins les seves possibilitats, pugui conèixer una mica més el centre i fer aportacions que van en benefici de tota la comunitat.
L'escola està inserida en l'entorn educatiu i social del districte. Sota el lideratge del CRP – Centre de Recursos Pedagògics –, diversos centres compartim l’etapa de 0-6 anys intercanviant reflexions, projectes comuns i maneres de fer per a créixer en l’atenció als infants d’aquesta franja d’edat. També participem en la Xarxa d’Infància de Sants, on membres de serveis socials i pediatria, entre d’altres, junt amb les escoles bressol del barri compartim circuits i reflexions per tal d’avançar en el benestar de la petita infància.
L'equip docent considera primordial establir un diàleg i una progressiva confiança i coparticipació entre la família i el personal educador per tal de facilitar el benestar de l'infant a l'escola. Al marge dels canals habituals de comunicació com són les entrevistes personals, les reunions de classe, l’intercanvi escrit o l’acompanyament i recollida fins a l’estança de l’infant, comptem també amb d’altres canals establerts dins del projecte educatiu. Aquests canals són l’acompanyament familiar opcional en l’adaptació i el projecte Compartim que, a partir del segon trimestre, dóna l’opció al familiar a venir a passar un matí o tarda a l’estança del seu fill o filla. Tots aquests canals abonen i incentiven el diàleg entre l’escola i cadascuna de les famílies.