El nostre projecte educatiu

L'escola bressol Londres està situada al districte de l'Eixample, en una illa d'equipaments construïda l'any 2006. Comparteix edifici amb L'Escola Mallorca amb la  qual es fan activitats conjuntes durant el curs.

L'escola està distribuïda en dues plantes i és en el primer pis on es situa la zona de joc i vida quotidiana dels infants. La diferenciació dels espais, amb vidrieres i portes corredisses, ofereix molta visibilitat i afavoreix el joc compartit i la comunicació entre infants i adults.L'escola disposa de cinc aules, que acullen els infants agrupats segons l'edat.

Tot espai és educatiu, no només l'organització de cada aula està pensada segons les característiques del grup i el moment evolutiu sinó també els espais comuns, amb diferents reptes i propostes. La presentació de materials a l'abast dels infants en les diferents zones de joc, possibilita que sigui el propi infant qui iniciï la seva activitat exploratòria i de descoberta de les qualitats i quantitats d'allò que l'envolta i la seva situació en l'espai, el joc imitatiu i l'expressió a través de diferents llenguatges.

Totes les classes, i la sala comuna, tenen accés directe a l'espai exterior de joc: una terrassa enjardinada i equipada per possibilitar l'activitat motriu de les nenes i els nens. Diversitat de plantes, arbres fruiters i un petit hort del qual tenen cura els infants i mestres amb la col·laboració de les famílies i del projecte d'Escoles + Sostenibles.

Primordialment, l'escola vol esdevenir un nou espai de convivència per a l'infant, un entorn ric en estímuls i possibilitats de descoberta i sobretot que ofereixi seguretat emocional, fent-lo sentir acollit, escoltat i estimat. I per aconseguir-ho és imprescindible compartir aquesta tasca amb les famílies que hi tenen un paper bàsic amb el seu acompanyament proper sobretot durant els primers dies d'estada al nou i desconegut entorn com també durant tot el curs. L'escola comparteix amb les famílies la cura i atenció dels infants i també espais d'intercanvi i reflexió de criteris i opinions.

Des de la confiança en les possibilitats i capacitats dels infants, els adults que en tenim cura ens situem en el paper de facilitadors de situacions educatives buscant activitats de joc significatives per als infants, d'interrelació i trobades conjuntes, com també de situacions de joc en petits grups. Les propostes que en fem estan relacionades amb la descoberta del món dels objectes i de l'entorn; l'activitat motriu i de descoberta de les capacitats del propi cos; l'activitat musical; la plàstica; l'expressió verbal a través de contes i cançons i també les diferents tradicions i manifestacions culturals.

La vida quotidiana, com són els moments de cura i atenció de la higiene, el dinar o el descans, tenen una importància rellevant ja que es programen fent partícip a l'infant de forma activa. La col·laboració, la iniciativa i l'acció autònoma progressiva són objectius d'aquests moments que es succeeixen cada dia. Se'ls hi reconeix un caràcter plenament educatiu, acompanyant-lo de forma propera i individualitzada i donant a l'infant la possibilitat de resoldre i superar per ell mateix petits reptes.

L'equip de professionals vetlla perquè l'escola sigui un espai a la mida dels infants, que es modifica segons les seves necessitats. I també un espai estèticament agradable i acollidor, que canvia d'aspecte amb la participació i col·laboració d'infants, famílies i mestres, segons les estacions de l'any i les festes tradicionals que va celebrant la petita comunitat que formem tots plegats.

En el projecte del centre la comunicació amb les famílies és bàsica. Es busquen les eines per assegurar i millorar el coneixement mutu entre casa i escola i treballen en col·laboració amb l'AFI (Associació de Famílies d’Infants). L'escola és oberta per oferir diferents activitats en les quals pares, mares, avis o germans tenen protagonisme organitzant concerts o tallers per a les nenes i els nens. En el Consell Escolar, es dóna a conèixer a les famílies el projecte d'escola i s'ajusten les expectatives i necessitats. S'ofereix a mares i pares de l'escola espais de tertúlia per compartir l'experiència de la criança dels infants durant els tres primers anys de vida. També participem del projecte “Patis en família”, oferint l’espai exterior com a alternativa de lleure als infants i les seves famílies dins d’un context segur i de proximitat fora de l’horari lectiu. 

Des de l'escola es considera molt important la relació amb les altres entitats de l'entorn que s'ocupen de l'atenció a la petita infància i actualment forma part de la xarxa PAPI (Projecte Alerta Petita Infància) que agrupa diferents serveis del districte. També es duu terme el projecte "Nascuts per llegir", iniciat conjuntament amb el Servei de Biblioteques, destinat als infants i les seves famílies que té per objectiu promoure el gust per la lectura des del primer any de vida, a través d'unes maletes viatgeres de contes.

El treball en equip és la base sòlida del projecte d'escola. Els acords i consens basats en la posada en comú d'observacions, reflexions i l'aportació de cada educador, fan avançar la intervenció educativa i la línia coherent del projecte que es construeix dia a dia.

L'escola bressol és un espai per compartir, infants, família i escola. Una escola que avança amb l'aportació, el gest i l'empremta de cadascú perquè és una escola construïda amb moltes mans.

Compartiu aquest contingut