TREBALL PER AMBIENTS I LA LLIURE CIRCULACIÓ

L'equip docent de l'escola reflexionem de forma continuada la nostra pràctica educativa. Ens basem en la idea de que l’Infant és un ésser competent i capaç que al llarg d’aquesta etapa anirà desenvolupant unes capacitats motrius, cognitives, socials i emocionals.

És per aquest motiu de pes que hem iniciat des de fa un temps,  una nova dinàmica a l'escola. Un canvi importat en el Projecte Educatiu de Centre.
Compartim entre els diferents grups, majoritàriament del mateix nivell (caminants amb caminants i grans amb grans) els diferents espais educatius de l'escola basant-nos en la lliure circulació dels infants.

Us adjuntem una sèrie de fotografies d'algunes estances, on hem adaptat materials i propostes perquè tinguin varietat alhora d'escollir.
Pedagògicament ho anomenem TREBALL PER AMBIENTS.

Els ambients són una metodologia que es fonamenta en una pedagogia activa on l'Infant és el principal agent del seu aprenentatge. Són ells, qui regulen,  els seus propis descobriments mitjançant el joc.

Representen una manera diferent d’organitzar l’espai i els materials de l’escola afavorint que nens i nenes de diferents edats aprenguin junts. Aquesta metodologia es basa principalment en l’acceptació i el respecte per el criteri que estan forjant com a persones i té com a objectiu, potenciar, mitjançant la mirada observadora i d'acompanyant de l'adult, a desenvolupar-se en totes les seves dimensions.

Els espais de l’escola estan organitzats de manera que cada estança pot oferir un ambient diferent amb múltiples opcions de joc.

- LA SALA TRENCADÍS: L’ambient motriu- hi ha els elements fixes com els mòduls d’escuma, l’estructura del tobogan de fusta,  el matalàs lleva pors, pujades i baixades, racons per amagar-se, fer equilibris, saltar, ...

- L'ESTANÇA DE GEGANTS:  L’ambient d’experimentació i de lògica matemàtica- ofereix materials sensorials, materials fixes per manipular, per posar i treure, per omplir i buidar, materials per fer transvasaments, la taula d'experimentació  i materials per fer col·leccions i classificacions. Propostes amb elements naturals com la pasta, la farina, l’arròs o la sorra. Racó de les construccions, amb diferents tipus de peces i d'encaixos.

- L'ESTANÇA DE TABALERS: L’ambient de joc imitatiu i simbòlic- Racons de joc com la cuineta, el dormitori...per reproduir situacions quotidianes a través de l’adquisició de diferents rols.També un espai "d'atelier", on desenvolupar les capacitats plàstiques de l'infant: ceres, gomets, plastilina i fins i tot aquarel.les!

 - EL PATI: L'espai exterior-  es transforma en un lloc per promoure i desenvolupar les habilitats motrius. Els gronxadors, la rampa, l'escala penjant... a més, d'oferir un espai el més verd possible per treballar el respecte cap a la natura. 

La manera de preparar aquest ambients, són flexibles. D'aquesta manera, ens assegurem adaptar-nos a les noves necessitats que poden anar sorgint durant el curs, ja. Donant cabuda a un dels grans objectius del nostre projecte. Una escola inclusiva, on hi hagi cabuda per tothom.  Aquesta metodologia es basa, per tant, en el  respecte absolut per el temps que necessita cada infants, l'observació de les seves capacitats i als seus interessos.

Remarcar que, mitjançant la observació i l'acompanyament de l'educador/a, si es detecta que algun infants no s’interessa mai per algun dels espais se’l convida a visitar aquell ambient amb l’objectiu d'apropar-lo a noves opcions de joc.

 

Compartiu aquest contingut