Branca tradicional

BRANCA TRADICIONAL: a partir de 8 anys

Els alumnes tindran classes d'instrument de mitja hora setmanal, sempre en petits grups, i des del primer dia formaran part de la "colla" o grup d'instruments tradicionals, que tindrà una hora setmanat d'assaig.

S’ofereixen els següents instruments: acordió diatònic, flabiol i tamborí i tarota.

Horaris:
Dimecres a la tarda: 
- instrument a les 16h, a les 16.30h i a les 17h. 
- grup per a tot els alumnes: de 17.45 a 18.45h.

Lloc:
Escola Orlandai (c/ Domínguez Miralles 1)

Projecte pedagògic

Per què música tradicional?

  • La música tradicional és un patrimoni valuosíssim que volem transmetre als més joves i que té la virtut de connectar fàcilment i resultar molt motivador per als alumnes.
  • A l'hora de formar els nens en música, té algunes característiques molt atractives: per començar, ja en la tradició, el seu aprenentatge és fonamentalment oral.
  • Té una vessant social clara, que es materialitza sobretot en la participació en les festes populars, espai que els nens ja han viscut intensament des de petits i on s'han imaginat molts cops formar-ne part i vivint-les més activament.
  • Aquests músiques tenen una estreta relació amb la dansa i amb la cançó.
  • El llenguatge de la música tradicional pot ser prou fàcil i dúctil per a formar nous músics. Això no exclou ni perjudica, evidentment, que els alumnes passin o provinguin d'altres àmbits (clàssica, jazz, etc.), abans, després o alhora que el tradicional. En definitiva, volem formar músics en un sentit ampli

Per què només classes en grup?

  • La nostra experiència en aquest camp demostra que aquest funcionament és absolutament vàlid i efectiu. Les classes d'instrument en grup reduït (3 alumnes) encara permeten una atenció propera i prou personalitzada, i per altra banda tenen tots els avantatges de fer música en grup: milloren l'escola i la interacció, i aporten solidesa de l'aprenentatge conjunt: la referència ja no és només el professor, sinó també els companys.
  • En general, la música és una activitat fonalmentalment col·lectiva, i per tant, social.

Valor i interès dels conjunts instrumentals

  • Pràcticament des del primer dia de començar a tocar un instrument, els alumnes són convidats a participar en un conjunt on s'agrupen instruments diversos. Ho considerem part essencial de la seva formació: la nostra experiència ens demostra que aquesta pràctica els ajuda enormement a progressar amb el propi instrument, desenvolupar la capacitat d'escolata i la creativitat i resulta altament motivadora.
  • Considerem el conjunt una part essencial en la formació perquè en donen l'oportunitat de fer actuacions fora del marc de l'escola, participar en festes populars o altres celebracions, etc., cosa molt positiva perquè els alumnes guanyin confiança i autonomia amb l'instrument i que a més connecta aquesta activitat amb l'entorn social.

Per què donarem molta importància al cant?

  • La cançó és un element molt important en les músiques orals. Fins i tot les músiques instrumentals tenen sovint una relació estreta amb la cançó. A més, el primer contacte dels nens des de ben petits amb les músiques de tradició oral són precisament les cançons.
  • Cantar serà una activitat que formarà part del treball diari de les classes d'instrument i de conjunt. Cantar ajuda molt a desenvolupar l'oïda i la consciència d'afinació, a més de treballar la llengua, la memòria, etc. Per això, és el complement perfecte també a l'hora de tocar un instrument: és el procés més ràpid i efectiu per aprendre, interioritzar i recordar una melodia (independentment que es faci ús o no de la partitura):
  • Ens basarem en les formes i estils del cant tradicional, tant solista com polifònic: ornaments, segones veus paral·leles, bordons, etc., moltes de les quals són també habituals en les músiques instrumentals.

La lectura no serà una prioritat però no la ignorarem

  • L'activitat fonamental ha de ser la pràctica: tocar, cantar, ballar, escoltar, crear... El llenguatge escrit és un complement que fa unes funcions concretes: reforç a la memòria, transmissió, comprensió. Com a tal, el domini del llenguatge escrit s'ha d'anar incorporant progressivament, però sempre després de la pràctica (igual que primer aprenem a parlar, després a llegir i a escriure).
  • La lectura es tractarà a classe d'instrument, progressivament i en la mesura que aquests coneixements contribueixin en la pràctica instrumental i musical en general.
Català

Compartiu aquest contingut