Programa comunitari del Teatre Tantarantana
Descobreix el programa de projectes comunitaris de l’espai de creació teatral
Una altra línia que defineix el Teatre Tantarantana és la motivació i el compromís de potenciar la creació escènica amb perspectiva comunitària. En aquesta direcció desenvolupem i recolzem projectes que potencien el teatre com a eina de cohesió social i que treballen al voltant de valors compartits com la interculturalitat, la integració i la creativitat. Projectes que requereixen un model de gestió basat en la comunitat i que generen un procés col·lectiu d’intercanvi de coneixements i de recursos. Projectes que fomenten els sentiments de comunitat, de xarxa i de riquesa, en el sentit més ampli de la paraula.
Des del 2011 i fins al 2022 desdel Tantarantana hem desenvolupat durant un projecte de teatre comunitari intergeneracional i intercultural: el Projecte PI(E)CE amb la direcció artística de Constanza Brncic i Albert Tola.
El projecte PI(E)CE ha acostat els escenaris a persones d’edats, procedències i experiències ben diverses: estudiants nouvinguts de l’IES Milà i Fontanals del barri del Raval i l’IES Consell de Cent del Poble Sec, juntament amb avis i àvies de tots dos barris. Aquest projecte comunitari ha culminat cada any amb un espectacle a final de temporada després de vuit mesos d’intens treball de creació comunitària realitzat en hores lectives.
Dirigits per la coreògrafa Constanza Brncic que ha treballat des de l’inici del projecte conjuntament amb el dramaturg Albert Tola. Ambdós professionals han construït, durant tots aquests anys, una proposta escènica a partir d’un treball de moviment i exercicis d’escriptura conduïda amb diverses llengües i expressions culturals en escena, sovint de caràcter oníric –tot i que no sempre- o basats en un discórrer de la memòria. S’ha compartit, a través de la creació escènica, el diàleg (a vegades difícil i conflictiu, d’altres, generós i constructiu) entre persones de diverses edats i procedències: des de persones migrades als anys cinquanta o seixanta durant la dictadura franquista, fins als alumnes de les aules d’acollida acabats d’arribar de Filipines, Pakistan, Marroc, República Dominicana i molts altres indrets del món.