L’Ajuntament de Barcelona manté oberts diversos canals digitals per difondre informació, prestar serveis o relacionar-se amb la ciutadania.
La Direcció de Comunicació Digital ha definit uns criteris mínims de qualitat a l’hora de plantejar o posar en marxa qualsevol iniciativa digital de l’Ajuntament de Barcelona per garantir la qualitat, la consistència i l’homogeneïtat dels projectes.
L’Ajuntament de Barcelona manté oberts diversos canals digitals per difondre informació, prestar serveis o relacionar-se amb la ciutadania.
La Direcció de Comunicació Digital ha definit uns criteris mínims de qualitat a l’hora de plantejar o posar en marxa qualsevol iniciativa digital de l’Ajuntament de Barcelona per garantir la qualitat, la consistència i l’homogeneïtat dels projectes.
L’objectiu principal és reduir i racionalitzar el nombre i l’ús dels canals digitals per millorar l’impacte d’una manera sostenible i adequada als objectius de l’Ajuntament.
L’estratègia fa referència a webs, apps, comptes de xarxes socials, butlletins electrònics i qualsevol altre canal digital municipal, i defineix uns criteris de compliment obligat. Aquests criteris també seran aplicables a tots els casos de coproducció amb tercers en els quals participi l’Ajuntament.
Qualsevol petició d’obertura de nous canals o canvis substancials en un canal existent s’ha de vehicular a través del cap de comunicació corresponent de cada àrea o districte, qui ho sol·licitarà a la Direcció de Comunicació Digital (referents) mitjançant el formulari annex. La Direcció de Comunicació Digital valorarà si és procedent tirar-ho endavant o no.
Les adreces d’internet municipals són part de la identitat corporativa per això hauran de ser aprovades per la Direcció de Comunicació Digital. Les URL de comunicació seran del tipus barcelona.cat/xxxx o www.xxxx.barcelona
Amb les pautes gràfiques que s’han definit a la guia d’estil es busca aconseguir un disseny propi, creatiu i modern que sigui fàcil d’associar a un producte de l’Ajuntament de Barcelona, tenint en compte que cada canal web té unes particularitats i uns requisits concrets.
Actualment, l'Ajuntament de Barcelona desenvolupa webs principalment amb el gestor de contingut (CMS - Content Management System) Drupal. Aquest entorn de treball permet publicar articles, imatges, arxius, etcètera.
També es pot fer ús del gestor de contingut WordPress, sempre i quan sigui una web temporal i senzilla, amb el requeriment que ha de ser aprovada per part de l'equip de comunicació de l'Ajuntament de Barcelona.
Els dos gestors de continguts són dinàmics; el contingut textual de les pàgines i altres configuracions s’emmagatzemen en una base de dades i s’editen utilitzant un entorn Web. Drupal i WordPress estan fets amb programari lliure, amb llicència GNU/GPL, escrit en PHP i combinable amb MySQL (és a dir, entorn LAMP). Són programes desenvolupats i mantinguts per una activa comunitat d’usuaris.
En aquestes dues guies s’estableixen les pautes mínimes per desenvolupar webs amb Drupal o WordPress per a l’Ajuntament de Barcelona, amb l’objectiu de garantir la consistència dels projectes i l’homogeneïtat dels desenvolupaments dins l’entorn www.barcelona.cat.
Aquesta guia reflecteix les pautes mínimes sobre l’estil i el comportament dels elements principals de les Web Apps.
En aquesta guia s’estableixen unes pautes mínimes per al desenvolupament de PWA per a l’Ajuntament de Barcelona a fi de garantir la coherència dels projectes i l’homogeneïtat dels desenvolupaments dins l’entorn www.barcelona.cat
Els webs de l'Ajuntament de Barcelona han de complir els requisits d'accessibilitat de la Unió Europea i que estan recollits al Reial decret 1112/18, de 7 de setembre, sobre l'accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic. Aquesta llei afecta, també, els webs i aplicacions mòbils finançats per l'administració pública.
Cada web s’ha de posicionar en cercadors amb un treball de metadades fet de manera personalitzada, treballant cada pàgina i en cadascun dels idiomes del web. Al mateix temps, s’han de seguir les indicacions corporatives tant a la part de programació com a la de contingut. La guia indica quins aspectes cal tenir en compte per a un treball correcte de SEO.
Els webs de l’Ajuntament es poden classificar de maneres diferents: des del punt de vista dels serveis que s’ofereixen a la ciutadania, a partir de l’agrupació de serveis i continguts que engloba o en funció de la implicació municipal.
Relació de webs municipals reconegudes per l’organització.
L’adreça del web municipal és www.barcelona.cat
Sempre que es vulgui facilitar i/o comunicar en qualsevol suport la url de la web municipal s'incorporaran les tres www
www.barcelona.cat
En el cas que es vulgui citar aquest web en l’interior d’un text, discurs o explicació no caldrà incorporar les www.
“... el web barcelona.cat incorpora informació de ....”
En el cas de locució en capsules o falques de radio es pronunciarà de la següent manera
“.... al WEB Barcelona.cat”
Lorem ipsum dolor sit amet
El web municipal s’estructura en tres grans eixos. Segons l'eix que sigui el web tindrà una url o un altre:
A partir d’aquestes URL afegirem el nom del projecte al darrera com a directori (url física)
Per donar a conèixer o promocionar el web es crearà sempre una adreça de comunicació, a excepció del web principal que ja coincideix amb la URL física
Per publicitar o locutar aquests subdominis MAI incorporaran les www
L’Ajuntament és propietari del domini .barcelona
S'utilitzarà específicament per :
L’adreça serà:
www.nomprojecte.barcelona
Per publicitar o locutar aquestes adreces SEMPRE incorporarà les tres www
Tot i l’opció preferent de desenvolupar aplicacions web,l ’Ajuntament desenvolupa apps en aquells casos en què les funcionalitats requerides no poden ser cobertes per les aplicacions web. En aquests casos l’app aporta un valor afegit i a més s’intenta que inclogui, de manera coherent, diferents serveis per al ciutadà.
El document enllaçat recull els requeriments necessaris mínims per homogeneïtzar el funcionament i el disseny de les apps per a dispositius mòbils de l’Ajuntament de Barcelona orientades a un ús ciutadà. Aquests se centren sobretot en l’ús de determinades eines i criteris que permetran garantir una qualitat en els desenvolupaments i en l’explotació de la informació de funcionament, així com facilitar-ne el manteniment posterior.
També s’indiquen les fases principals del procés de publicació d’aplicacions mòbils que es fa de manera centralitzada, des de l’Oficina de Serveis al Mòbil de l’Institut Municipal d’Informàtica.
Com en altres productes digitals, l’Ajuntament té com a preferència desenvolupar aquestes apps com a codi lliure i posar-lo a disposició de ciutadans i empreses.
Directori d’aplicacions municipals de l’Ajuntament de Barcelona per a iOS (Apple) i per a Android
La guia ofereix eines per facilitar la gestió de les diferents xarxes socials municipals i recursos per garantir la qualitat dels continguts que s’hi publiquen.
També dona pautes per racionalitzar i coordinar els múltiples canals corporatius, estableix sinergies i mecanismes de treball en xarxa per optimitzar recursos i millorar la qualitat i l’impacte de la comunicació que es fa a la ciutadania.
La guia es distribueix internament a través de la Taula Social media per part de l’equip de Continguts de la Direcció de Comunicació Digital.
Per a la bona comunicació en totes les xarxes socials de l’Ajuntament de Barcelona, s’estableixen unes normes mínimes de participació, de manera que es pugui dur a terme una conversa respectuosa, tolerant i fructífera amb la ciutadania.
Relació de webs municipals reconegudes per l’organització.
L’adreça del web municipal és www.barcelona.cat
Sempre que es vulgui facilitar i/o comunicar en qualsevol suport la url de la web municipal s'incorporaran les tres www
www.barcelona.cat
En el cas que es vulgui citar aquest web en l’interior d’un text, discurs o explicació no caldrà incorporar les www.
“... el web barcelona.cat incorpora informació de ....”
En el cas de locució en capsules o falques de radio es pronunciarà de la següent manera
“.... al WEB Barcelona.cat”
Lorem ipsum dolor sit amet
El web municipal s’estructura en tres grans eixos. Segons l'eix que sigui el web tindrà una url o un altre:
A partir d’aquestes URL afegirem el nom del projecte al darrera com a directori (url física)
Per donar a conèixer o promocionar el web es crearà sempre una adreça de comunicació, a excepció del web principal que ja coincideix amb la URL física
Per publicitar o locutar aquests subdominis MAI incorporaran les www
L’Ajuntament és propietari del domini .barcelona
S'utilitzarà específicament per :
L’adreça serà:
www.nomprojecte.barcelona
Per publicitar o locutar aquestes adreces SEMPRE incorporarà les tres www
Guia per a plantilles de comunicacions multitema i per a enviaments específics. Són la referència per a qualsevol butlletí informatiu o publitrameses electròniques de l’Ajuntament de Barcelona. Milloren la identificació de la institució amb elements comuns d’imatge que combinen amb la personalització de cada àrea o projecte, milloren l’accessibilitat, centralitzen la gestió de subscripcions i s’adapten de manera responsiva a multidispositiu.
La comunicació clara és fonamental per fer efectiu el dret a entendre de la ciutadania.
Aquesta guia conté pautes d’escriptura i de llenguatge visual per a aconseguir una comunicació clara en tot tipus de continguts.
Comunicar-se amb claredat va més enllà de la simple redacció de textos que s’entenguin sense dificultat. Per això la guia aborda també aspectes de disseny (composició, tipus de lletra, ús del color, imatges o llegibilitat) i la integració d’àudio i vídeo en els continguts.
Les pautes s’adapten als diferents canals actuals i a les seves especificitats, amb l’objectiu de transmetre informació de manera fàcil, directa, transparent, simple i eficaç.
El web municipal està en català i castellà, i molts dels webs que el componen també estan traduïts a l’anglès i el francès.
Cal tenir en compte diferents aspectes a l’hora de redactar i traduir els textos per assegurar un estil lingüístic que garanteixi l’adequació de registres, la correcció i qualitat dels continguts, l’ús d’un llenguatge inclusiu i la transparència en la comunicació.
En el desenvolupament d’un projecte digital s’han de preveure els requisits establerts en un ampli conjunt de normes estatals, autonòmiques i locals que regulen l’Administració electrònica, la transparència administrativa, la reutilització de la informació del sector públic, la propietat intel·lectual o la protecció de les dades personals.
La documentació municipal publicada a internet ha de seguir els estàndards d’accessibilitat de la Unió Europea. És per aquest motiu que els documents PDF s’han d’etiquetar perquè puguin ser navegables i accessibles per a tothom.
Relació de webs municipals reconegudes per l’organització.
L’adreça del web municipal és www.barcelona.cat
Sempre que es vulgui facilitar i/o comunicar en qualsevol suport la url de la web municipal s'incorporaran les tres www
www.barcelona.cat
En el cas que es vulgui citar aquest web en l’interior d’un text, discurs o explicació no caldrà incorporar les www.
“... el web barcelona.cat incorpora informació de ....”
En el cas de locució en capsules o falques de radio es pronunciarà de la següent manera
“.... al WEB Barcelona.cat”
Lorem ipsum dolor sit amet
El web municipal s’estructura en tres grans eixos. Segons l'eix que sigui el web tindrà una url o un altre:
A partir d’aquestes URL afegirem el nom del projecte al darrera com a directori (url física)
Per donar a conèixer o promocionar el web es crearà sempre una adreça de comunicació, a excepció del web principal que ja coincideix amb la URL física
Per publicitar o locutar aquests subdominis MAI incorporaran les www
L’Ajuntament és propietari del domini .barcelona
S'utilitzarà específicament per :
L’adreça serà:
www.nomprojecte.barcelona
Per publicitar o locutar aquestes adreces SEMPRE incorporarà les tres www