L’In-forma’t és un espai incomparable on els i les joves podeu descobrir tot l’entramat de formacions que us apropen al vostre futur acadèmic i professional.
Enguany, tot i la complexitat per dur a terme activitats en plena pandèmia, la veterana campanya va celebrar la seva 13a edició del 26 de gener al 25 de març.
Ho va poder fer gràcies a la capacitat d’adaptació del Centre d’Assessorament Acadèmic per a Joves (CAAJ) i els serveis infoJOVE de Barcelona, impulsors de la iniciativa, que van replantejar bona part del programa al format virtual. Tot, sense perdre qualitat ni dinamisme, i amb la seguretat del públic i els ponents com a prioritat.
Acabada l’edició, els serveis infoJOVE i el CAAJ continuen atenent els teus dubtes acadèmics i oferint-te assessorament presencial i virtual. No deixis d’apropar-t’hi si tens dubtes sobre itineraris d’estudis, t’has quedat sense plaça…!
220 activitats i 19.000 usos i consultes
Sense obviar la dificultat i l’excepcionalitat de la situació, la virtualitat va permetre, per una banda, que l’In-forma’t arribés a un públic més ampli, superant barreres físiques i horàries (per exemple, va fer possible que els i les joves recuperessin en diferit 43 activitats).
Per altra banda, es va elaborar una biblioteca de sessions, converses pregravades amb professionals i altres recursos digitals que resten disponibles més enllà de les dates de campanya i que resulten de gran utilitat per a professionals que treballen amb i per a joves.
Tot combinant presencialitat i virtualitat, i amb 220 tallers i càpsules realitzades, la iniciativa va incrementar significativament el seu abast fins als 11.669 usos (comptant el total d’assistents presencials i a distància, tant en sessions en directe com en pregravades).
A aquesta dada, cal sumar com a èxit, les 7.270 visualitzacions que es van obtenir amb l’aportació estrella de l’In-format 2021: el material digital d’orientació acadèmica!
- Inclou la Guia d’estudis postobligatoris “Què vull fer?” (en constant actualització, es va ofertar en format imprès per a joves amb dificultats d’accés a Internet i digitalment al web i via QR, distribuït mitjançant 60.000 postals a 250 centres de Secundària).
- Com a novetat, enguany es van elaborar els següents audiovisuals: 4 videotutorials “I ara què?” (sobre els diferents itineraris acadèmics després de l’ESO, el batxillerat, el CFGM i el CFGS) i 3 clips infogràfics “Qui soc i què m’agrada” (amb reflexions i recursos sobre l’autoconeixement i la presa de decisions en l’àmbit acadèmic).
Destacar que, una altra novetat de la 13a edició, va ser que el contingut de la campanya es va adaptar a la nova realitat juvenil derivada de la situació de pandèmia. Per exemple, donant especial èmfasi a aspectes com la gestió emocional, les noves formacions de sectors professionals emergents o la homologació i convalidació de títols acadèmics per a joves que han decidit retornar de la seva estada a l’estranger.
D’altra banda, cal subratllar, també, la consolidació del vincle establert durant la campanya amb centres educatius, empreses i entitats, arribant a comptar amb 79 col·laboradors.
Paral·lelament, durant la campanya es van atendre 7.553 consultes de joves (tant presencialment com a través de l’aplicació “Orientadora virtual”), i es van oferir gairebé 260 assessories acadèmiques (en persona i en línea).
En aquest sentit, el regidor d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat, Joan Ramon Riera, ha destacat la participació dels i les joves en la campanya: “És el moment on han d’escollir el seu futur acadèmic o professional entre un ampli ventall de possibilitats i, per tant, és important que, des de l’Ajuntament, els hi podem fer arribar tota la informació necessària”. “Des del Centre d’Assessorament Acadèmic i els Punts infoJOVE mantenim el suport i acompanyament a aquells joves que necessitin resoldre dubtes o demanar informació sobre el seu futur”, ha afegit el regidor.
Blocs d’activitats programades i perfil dels i les participants
Les sessions presencials van ser seguides per 2.780 joves i les virtuals amb inscripció prèvia, per 142. A això cal sumar les 6.156 visualitzacions que van registrar les sessions virtuals en obert.
- Qui sóc i què m’agrada?: va incloure 17 activitats per ajudar als i les joves a conèixer millor els seus interessos, motivacions i aptituds per prendre les seves pròpies decisions acadèmiques. Com a novetat, es van oferir dos tallers per a grups-classes i 3 clips audiovisuals específicament entorn l’autoconeixement.
- Quins camins puc escollir?: va aplegar 156 activitats sobre itineraris acadèmics amb 6 activitats per a pares i mares, i 146 tallers per a 3.665 alumnes. En la organització d’aquest bloc es va comptar amb el treball del Centre per a famílies amb adolescents.
- Quina oferta existeix?: va englobar 33 activitats entorn la formació reglada i no reglada. El format digital va fer incrementar el número de participants fins a gairebé 2.000 estudiants.
- És com m’ho imagino?: activitats per complementar la informació rebuda amb altres joves estudiants i amb personal d’empreses i entitats. Enguany, es van celebrar 6 trobades “De tu a tu” entre estudiants i es van portar a terme 10 entrevistes “Explora” amb empreses i entitats.
Com en les anteriors edicions, el perfil dels i les joves participants va ser menors de 16 anys (68%), seguit per la franja de joves d’entre 16 i 20 anys (22%). Dues franges d’edat que coincideixen amb el moment de vida en què els i les joves estudiants acaben una etapa educativa i han de decidir el seu futur itinerari acadèmic.