Ja es pot sol·licitar el projecte Stolpersteine Barcelona a la Convocatòria Unificada de Programes Educatius

10 de maig de 2023

Redacció

Els instituts podran sol·licitar treballar en el programa, del que ja se n'han definit metodologia i objectius.

Aquest curs que ara enfila la recta final, alumnes de 4t d’ESO i de 1r de Batxillerat de diferents  instituts de Barcelona han portat a terme un programa impulsat per la Regidoria de Memòria Democràtica de l’Ajuntament de Barcelona i els Amicals de Mauthausen i Ravensbrück de recuperació de la memòria i homenatge a les persones de la ciutat de Barcelona que van ser deportades a camps de concentració nazi. Té per nom Stolpersteine Barcelona, i ha de culminar amb la col·locació de llambordes de memòria, les anomenades Stolpersteine, a diferents punts de la ciutat. Aquest projecte pedagògic forma part de la Convocatòria Unificada de Programes Educatius del Consorci d’Educació, i per tant els instituts el poden sol·licitar per treballar-lo a partir del proper curs.

El programa va adreçat als centres d’ensenyament secundari, principalment 4t d’ESO i Batxillerats, i entre els seus objectius hi ha que l’alumnat entengui el camp de concentració i extermini en la seva dimensió històrica, fer memòria des de la comunitat i la proximitat dels i les deportades barcelonins i barcelonines, apropar les polítiques memorials al conjunt de la comunitat educativa, i desenvolupar biografies dels deportats i deportades amb les entitats memorials referents (en aquest cas Amical Mauthausen i Amical Ravensbruck i els familiars). La durada és de tot un curs acadèmic, si bé també hi ha l’opció de treballar-lo de manera intensiva. En el decurs del projecte l’alumnat fa un procés d’aprenentatge a través de l’estudi i anàlisi de fets històrics però amb una perspectiva transversal i mitjançant la recerca i el treball biogràfic.

La proposta consta de quatre fases:

– En els primers mesos de curs, reunions entre les institucions, centres educatius i entitats col·laboradores per definir marcs de treball i calendarització.

– Treball de continguts al llarg del segon trimestre, enfocat en el bloc titulat “Aprenentatge” (mínim 10 hores) sobre el context històric europeu i espanyol i les biografies de les persones deportades.

– Entre finals del segon trimestre i inicis del tercer, treball del bloc “Servei comunitari” (mínim 10 hores), en què l’alumnat crearà i portarà a terme un seguit d’accions socials i activitats en espais comunitaris.

– Acte final de col·locació de les Stolpersteine en l’espai públic, un acte que serà dissenyat i conduït pel mateix alumnat.

Es demanarà als centres educatius participants que s’abordi el desenvolupament del programa d’una manera transversal, amb la participació de diverses matèries i des d’una perspectiva de centre. Tant l’Amical de Mauthausen com la de Ravensbrück proporcionaran la documentació necessària i, si convé, els seus membres faran xerrades i visites als instituts.

Més informació a https://www.edubcn.cat/ca/suport_educatiu_recursos/convocatoria_programes i en aquest enllaç.

Comparteix aquest contingut