L’alcalde de Barcelona reconeix el paper clau del comerç de la ciutat “que crea cohesió social, genera riquesa i fa ciutat” : Servei de Premsa

L’alcalde de Barcelona reconeix el paper clau del comerç de la ciutat “que crea cohesió social, genera riquesa i fa ciutat”

24/10/2013



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha presidit aquesta nit l’acte de lliurament dels Premis “Barcelona, la millor botiga del món”. Ha estat acompanyat per la tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens i el regidor de Comerç, Consum i Mercats, Raimond Blasi.

Aquests guardons, creats l’any 1997 per l’Ajuntament de Barcelona, tenen com a objectiu contribuir a la dinamització i millora de la iniciativa empresarial comercial, així com a un millor coneixement del món del comerç de la ciutat. Els premis celebren enguany la seva 16ª edició i reconeixen les iniciatives i contribucions corresponents a l’any 2012.

Davant més de 800 representants del món del comerç de Barcelona, l’alcalde ha felicitat als guardonats i els ha agraït la seva capacitat de superació en temps difícils. “Els comerciants sou la clau per sortir de la crisi. Amb aquests premis us volem agrair aquest esforç diari per mantenir viu un model de comerç, que crea cohesió social, genera riquesa i fa ciutat” ha declarat.

L’alcalde ha recordat la figura de l’Albert González, que va ser director de Comerç i Consum “una persona amb una sensibilitat especial i clau per desenvolupar el model de comerç de proximitat que avui tenim a Barcelona”. Per això ha valorat molt positivament la creació d’un premi que porti el seu nom.

Per últim, ha recalcat que “Barcelona té l’ocasió de convertir-se en la punta de llança de la sortida de la crisi, i també en la punta de llança del benestar del nostre país”.

 

Les novetats d’enguany

La 16ª edició d’aquests premis presenta diverses novetats. D’una banda, el Premi Albert González a la tasca de contribució i coneixement del comerç de la ciutat en reconeixement a la tasca del desaparegut Albert González que, durant més de 15 anys al front de la Direcció de Comerç i Consum, va mostrar el seu ferm compromís amb el comerç de la ciutat. Ell va ser un dels impulsors d’aquests premis, que considerava com el gran homenatge a un sector clau pel desenvolupament econòmic de la ciutat.

D’altra banda i per primera vegada, els guardons ofereixen dues noves categories en l’àmbit del comerç sostenible i el comerç cultural de proximitat. Aquestes modalitats, que reconeixen l’esforç del sector per innovar i adaptar-se als reptes que planteja el moment actual, s’emmarquen dins el nou Pla d’Impuls i Suport al Comerç de Barcelona.

 

Els guardonats d’aquesta edició

Els Premis consten de set modalitats, els guanyadors de les quals han estat:

1. Premi a la millor iniciativa empresarial comercial de l’any: FLEQUES SANTA GLÒRIA. El grup Molí Vell ha transmès el seu tarannà empresarial, el seu ofici de forners i la seva concepció de la cultura del pa al llarg de quatre generacions. Fruit de la seva voluntat de renovació, han adaptat els seus productes a un segment emergent del mercat, amb l’obertura, l’any 2012, de diverses fleques Santa Glòria, on juntament amb noves propostes de pa i brioixeria, han sabut crear ambients acollidors per a la seva clientela.

2. Premi a la millor iniciativa agrupada per a la dinamització comercial de la ciutat: ESCOLA PROFESSIONAL DELS OFICIS DE LA CARN. La Fundació Oficis de la Carn ha completat, durant l’any 2012, la renovació integral de les seves instal•lacions de formació. Un dels grans reptes d’aquests oficis és el poder aportar valor afegit als seus productes. Seguint l’experiència d’altres països europeus, la figura de l’artesà cansalader requereix una formació específica que el sector no troba en els ensenyaments reglats. Per això, des de la societat civil, s’ha endegat una tasca de formació continuada, que permet aconseguir bons professionals, d’acord a les demandes dels consumidors.

Menció Especial del jurat. El jurat ha volgut concedir una Menció Especial a la UNIÓ DE BOTIGUERS CONGRÉS I INDIANS I A L’EIX MARAGALL per la seva iniciativa de col•laboració entre les dues entitats a través d’actuacions en territoris limítrofs. L’experiència i potencial de l’Eix Maragall ha servit de suport a les iniciatives de la Unió de Botiguers Congrés, que a la seva vegada ha portat saba nova al conjunt del territori.

3. Premi Albert González a la tasca de contribució i coneixement del comerç de la ciutat: VICENÇ GASCA I GRAU, gran impulsor dels eixos comercials i d’ iniciatives de dinamització comercial de la ciutat, algunes vinculades al Nadal com la pista de gel o la nova concepció de l’enllumenat i, d’altres, relacionades amb la projecció internacional de la ciutat en l’àmbit del comerç. Un exemple són les trobades anuals de l’Associació Vitrines d’Europa, on Barcelona destaca per les seves aportacions.

4. Premi a l’establiment comercial: RIBES & CASALS. Aquest establiment, fundat l’any 1933, és un referent del sector, no només a Barcelona sinó a tot Europa. La botiga, bona coneixedora de la seva clientela, abasteix un ampli ventall de públic: des de famílies fins a professionals de la moda, persones de totes les edats que van a la recerca de materials per a la confecció de peces de vestir i de la llar.

5. Premi al model comerç sostenible: VICTÒRIA IBARS. En el seu establiment de Gràcia, s’hi venen productes de creació artística i fabricació exclusiva, com botons fets amb tot tipus de materials sostenibles: ceràmica, vidre, fusta, ós o banya. També s’hi poden trobar objectes d’utilitat personal (bosses o moneders) i de decoració, fruit de la reutilització de material tèxtil cedit pel veïnat.

6. Premi al comerç cultural de proximitat: LLIBRERIA DOCUMENTA. En uns moments en què els llibreters estan sotmesos a l’escomesa del comerç electrònic i també a l’aferrissada competència de les grans corporacions, Documenta, situada al cor de Ciutat Vella, continua sent parada obligada pels barcelonins. Ara ha d’afrontar nous reptes resultat de les demandes que s’expressen a la ciutat, especialment en l’àmbit turístic.

7. Premi Barcelona, els millors mercats del món. Per quart any consecutiu, l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona ha convocat els premis Barcelona, els millors mercats del món, que reconeixen les iniciatives comercials que durant el 2012 han permès la millora d’aquests equipaments.

Els guanyadors 2013 han estat:

• Premi a la Millor Iniciativa Individual : BACALLANERIES MASCLANS. Aquest establiment disposa actualment de parades als mercats de Sant Antoni, Galvany, Sarrià i Les Corts. El Jurat ha volgut premiar amb aquest guardó una llarga trajectòria comercial – iniciada al 1882 amb una parada al Mercat de Sant Antoni- i que avui dia continua gràcies a l’empenta de la néta, amb una botiga nova al Mercat de la Concepció. També es reconeix el seu esperit emprenedor, la continua adaptació als canvis en els hàbits comercials i de consum de la ciutat, a més de realitzar una aposta de futur ampliant la seva presència amb un nou establiment.

• Menció Especial: ASSOCIACIÓ DE CONCESSIONARIS DEL MERCAT DE LA CONCEPCIÓ. El jurat ha valorat la voluntat d’aquesta associació per copsar l’opinió, percepció i visió dels seus clients i veïns mitjançant la realització i posterior anàlisi d’una enquesta, que té en compte aspectes com l’oferta comercial, els horaris o els serveis i activitats que ofereix i pot oferir el mercat.





Paraules clau

comerç/