Xavier Trias destaca l’important llegat que Joan Miró va oferir generosament a la ciutat de Barcelona


08/05/2014 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 3 minuts

L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha assistit, a la Fundació Miró, a la presentació de l’exposició “De Miró a Barcelona”, una mostra sobre l’obra de Joan Miró a l’espai públic de la ciutat. A l’acte també hi eren presents, entre d’altres, el tinent d’alcalde de Cultura, Coneixement, Creativitat i Innovació, Jaume Ciurana; el president de la Fundació Joan Miró, Jaume Freixa; i la directora de la Fundació i comissària de la mostra, Rosa Maria Malet.

“De Miró a Barcelona” inicia un nou cicle d’exposicions titulat “Miró Documents”, dedicat a revisar l’obra de Miró a partir del fons artístic i documental de la pròpia Fundació. Amb la primera edició del cicle, la Fundació vol posar en valor el llegat que Joan Miró va oferir a Barcelona des de finals dels anys seixanta. La mostra presenta el treball artístic preparatori de Joan Miró per a la creació de les quatre obres que va concebre per a la ciutat: el Mural de l’aeroport, el Mosaic del Pla de l’Os de la Rambla, una escultura monumental per al Parc Cervantes i la Fundació Joan Miró. L’exposició es pot veure del 9 de maig al 2 de novembre de 2014 a la sala octogonal de la Fundació. Seguint la voluntat de Joan Miró de donar aquestes obres a la ciutat de Barcelona, la mostra es podrà visitar gratuïtament.

Com ha assenyalat Trias, aquesta exposició posa en valor “l’important llegat” que Joan Miró va oferir generosament a la ciutat des de finals dels anys seixanta. Trias ha explicat que tot allò que Joan Miró va donar a la ciutat continua sent molt apreciat i visitat: com la mateixa Fundació Miró, el Mural de l’Aeroport i el Mosaic del Pla de l’Os, a la Rambla, que és trepitjat cada dia per milers de barcelonins i visitants; l’escultura “Dona i ocell”, una obra de maduresa, que va inaugurar-se poc abans que morís el gran artista català i universal, i que constitueix un dels símbols principals del Parc de Joan Miró a l’Eixample; l’escultura que hi ha al pati de l’Ajuntament, “Dona”, que forma part d’una sèrie d’obres fetes cap al 1980 prèvies a la monumental “Dona i ocell”. “Totes aquestes mostres d’art públic han esdevingut un dels elements més representatius -gairebé un símbol- de la Barcelona i de Catalunya”, ha afirmat Trias.

Trias ha remarcat que Barcelona avança de manera ferma com a ciutat de cultura, coneixement, creativitat, innovació i benestar, “també fent memòria del que ens han llegat grans artistes”. L’alcalde ha agraït el suport que els membres del Cercle Miró han prestat en aquesta exposició i ha afegit que el paper del Cercle Miró confirma que la figura del mecenes és més important que mai per fer que iniciatives culturals interessants arribin al gran públic.

Trias ha destacat la feina que fa la Fundació Miró, que és molt més que un centre d’exposicions”. Com ha explicat l’alcalde, Miró va concebre la Fundació, no com un museu dedicat únicament a la seva obra, sinó també com un centre de treball i recerca en el camp de l’art contemporani. “Avui és un pol d’atracció de visitants de la ciutat i de tot el món, i contribueix a dinamitzar Montjuïc com a muntanya de cultura i esport”.

Xavier Trias ha explicat que l’aposta de Barcelona per la cultura és una aposta de futur, i ha afegit que “la vitalitat i el dinamisme dels grans equipaments culturals de la ciutat és avui un dels millors actius de la nostra ciutat, no podem permetre que perdin embranzida; al contrari, són molt importants per a Barcelona i per al conjunt del país, que ens projecten al món”.

Finalment, Trias ha assenyalat que la “la cultura és un dels senyals d’identitat d’aquesta ciutat. No és accessòria és un element de progrés, i generadora d’activitat econòmica i llocs de treball. La cultura ens fa lliures i és una de les eines més potents que tenim per encarar el futur amb confiança”.