Finalitza amb èxit de públic la Primera Setmana Internacional dels Mercats
07/06/2014 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 4 minuts
Dissabte 7 de juny han finalitzat les activitats organitzades pels mercats municipals en el marc de la Primera Setmana Internacional dels Mercats amb un gran èxit de públic i amb una valoració molt positiva per part dels comerciants i dels clients.
L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) ha promogut aquesta iniciativa a d’altres ciutats europees amb la intenció de destacar el paper dels mercats en les ciutats i pobles d’arreu. En aquesta primera edició han participat 69 mercats municipals de Barcelona i altres 15 de Catalunya: Abrera, Barberà del Vallès, Reus, Santa Perpètua de Mogoda, Viladecans, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú.
El regidor de Comerç, Mercats i Consum, Raimond Blasi, ha declarat: “Iniciatives com aquesta ens ajuden a donar més impuls i visibilitat a la xarxa de Mercats de Barcelona i alhora, donem suport a la implicació de les associacions de comerciants de mercats, cada cop més actives”.
El fet que Barcelona hagi estat la impulsora de la Setmana Internacional dels Mercats significa, segons el regidor Blasi: “l’aposta que fa Barcelona per la rellevància del paper dels mercats i el comerç urbà, tant des del punt de vista econòmic, com de conservació de la trama urbana i la cohesió social en els nostres barris”. També ha remarcat: “Som referent i exemple a seguir a nivell internacional per la política de remodelació dels nostres equipaments i per l’aposta per una millora constant de la qualitat i professionalitat dels nostres mercats, fet que els ciutadans valoren molt positivament”.
Als mercats de Barcelona
Des del 15 de maig i fins al 7 de juny, als diversos mercats de Barcelona participants en la Setmana Internacional dels Mercats s’han portat a terme 69 activitats de caràcter gastronòmic, lúdic, solidari, infantil i de promoció comercial. Així, entre les propostes gastronòmiques s’ha de comptar els dos Tasts de Nit als mercats de la Llibertat i la Barceloneta, que han congregat vora 10.000 i 5.000 persones respectivament, la popular Mostra de Mercats de Nou Barris o el Concurs de Tapes del mercat de Sant Antoni que va convocar una seixantena de participants, a més de berenars, botifarrades i degustació de productes als mercats graciencs de l’Estrella i Lesseps, o tallers de cuina com els dels mercats de la Vall d’Hebron i la Guineueta.
El vessant més lúdic ha vingut de la mà dels mercats medieval de Sant Andreu i modernista de la Concepció i l’exitosa fira Vintage in Barcelona, que va acollir el mercat Encants Barcelona en la seva primera obertura en diumenge, en la qual s’hi va poder comprar, vendre i bescanviar roba i objectes retro, però també ballar swing o participar en demostracions de perruqueria i cocteleria clàssica.
El mercat d’Horta va dur a terme una nova edició de la festa del Comerç al Carrer en una setmana que també ha inclòs propostes musicals com les havaneres del mercat del Ninot, el flashmob de la Barceloneta i el karaoke dels Encants de Sant Antoni, i solidàries com el mercat i tómbola organitzats al Mercat del Clot.
Una de les claus de l’èxit ha estat la difusió de les activitats sota el lema “Estima el teu mercat” a través del web estimaelteumercat.cat, en el qual es podia consultar totes les activitats dels mercats barcelonins, i també la promoció a través de les xarxes socials en els quals Mercats de Barcelona té presència (Facebook, Twitter, Instagram i Pinterest) a través dels hashtags #estimaelteumercat i #LYLM2014 i la pissarra “Estima el teu mercat”.
Als mercats de Catalunya
Barcelona va fer extensiva la proposta a tots els mercats municipals de Catalunya perquè se sumessin a la celebració de la Setmana amb la intenció de donar-los més visibilitat i projecció internacional i vuit mercats de set ciutats catalanes s’hi van afegir amb una quinzena d’activitats.
Així els mercats d’Abrera, l’Onze de Setembre de Barberà del Vallès, el Central de Reus, el de Santa Perpètua de Mogoda, el de la plaça Constitució de Viladecans, els de Sant Salvador i de la Carn de Vilafranca del Penedès i el Central de Vilanova i la Geltrú van presentar propostes gastronòmiques, infantils i lúdiques, entre les que destaquen els tasts de nit Menja’t el Mercat i Ara de Nit, de Reus i Vilanova i la Geltrú.
Acord internacional per a la seva celebració
La Setmana Internacional dels Mercats ha estat recolzada per altres ciutats del món en el marc de l’acord signat el passat mes d’abril a Londres entre la ciutat de Barcelona amb la participació de la Unió Mundial de Mercats (WUWM), Mercasa, la ciutat de Venècia, el grup empresarial Geraud, representants dels mercats holandesos, francesos i de les ciutats que participen en els projectes de la Unió Europea per a la promoció dels mercats: Central Markets Project, Marakanda Project i Urbact Markets.
El model que s’ha seguit per al seu desenvolupament és de la campanya ‘Love Your Local Market’ que porta a terme l’Associació nacional d’Autoritats de Mercats del Regne Unit (NABMA) per promoure la recuperació dels mercats en aquest país i incentiva la creació de nous negocis dins dels mercats per revitalitzar aquest sector del comerç.


