L’Ajuntament crea una Xarxa d’escoles per prevenir les relacions abusives, la violència masclista i la discriminació


25/07/2014 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 3 minuts

L’Ajuntament de Barcelona, a través de la Regidoria de Dona i Drets Civils, posa en marxa un Programa de prevenció de les relacions abusives, la violència masclista i la discriminació per raó de diversitat, dirigida a les comunitats educatives de centres de la ciutat de Barcelona durant l’etapa d’educació obligatòria.

La Xarxa d’escoles i instituts per la Igualtat i la no discriminació, que s’ha presentat en el Consell Plenari  d’avui, té l’objectiu de prevenir la violència, el domini, el control i l’abús de poder en les interaccions personals i promoure models relacionals positius basats en l’equitat, la coresponsabilitat, el respecte i el compromís ètic en tots els àmbits de la comunitat educativa.

A través d’un model integral d’intervenció es completarà i reforçarà les línies de treball que ja porta a terme l’Ajuntament en matèria de prevenció de la violència masclista i no discriminació, i aportarà una major cohesió a les accions desplegades als centres escolars.

La regidora de Dona i Drets Civils, Francina Vila, ha destacat que “aquest Programa és una mostra de la manera d’entendre l’educació, i és hereu de la tradició educativa de la nostra ciutat”. Vila també ha explicat que “amb un programa educatiu que treballa per la igualtat de tracte i la no discriminació afavorirà la convivència a les aules i, a la vegada, facilitarà l’ensenyament dels i les alumnes”.

 

El Programa girarà al voltant de dos eixos:

– La coeducació i prevenció de les relacions abusives, els prejudicis i estereotips de gènere i la violència masclista.

– Educació en drets humans i prevenció de les relacions abusives, la discriminació, i la violència davant la diversitat funcional, ètnica, sexual i de gènere

 

Aquesta proposta esta adreçada a la comunitat educativa i el seu entorn, i es desenvoluparà en dos fases:

1.- Alumnat i professorat d’educació obligatòria: en aquesta fase es desenvoluparan activitats de caràcter curricular emmarcades en les diverses àrees de coneixement portades a terme en horari lectiu per part de professorat. També es realitzaran tallers i activitats específiques a càrrec de professionals d’entitats i serveis públics experts en la temàtica del programa. Es portarà a terme assessorament ad hoc i formació intensiva i extensiva del professorat durant la posada en marxa del projecte. La primera fase també inclourà l’avaluació del procés i de resultats.

2.- Durant la segona fase el Programa s’adreçarà a la resta d’alumnes, AMPA, i famílies en general, monitors i monitores de lleure, altres professors que hi intervinguin i agències socioeducatives del territori.

 

El Programa s’iniciarà com una prova pilot en els cursos 2014-2015 i 2015-2016 en un conjunt d’aproximadament 15 centres d’educació primària i secundària, seleccionats entre tots els centres de la ciutat a través del treball conjunt entre un equip de recerca de la Universitat de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona. Es realitzarà una avaluació de caràcter sistemàtic que permeti conèixer els efectes del Programa a curt i mig termini en les actituds de l’alumnat en relació als temes tractats.

 

Per treballar amb l’alumnat s’utilitzarà una metodologia de pedagogia crítica, pensament crític i participació reflexiva i compromís ètic:

– Pedagogia activa: entenent a l’alumnat com a subjecte protagonista, amb capacitat d’agent i amb possibilitat potencial d’expandir allò après.

– Pensament crític: potenciació de l’exposició, el contrast, el la reflexió,  i la fonamentació de les idees, les necessitats i els desitjos.

– Participació  reflexiva i compromís ètic: es volen crear les condicions que afavoreixin la implicació personal, individual i col·lectiva, per a l’establiment de relacions interpersonals respectuoses i equitatives.

 

La inversió per realitzar la prova pilot, on estan incloses les actuacions a les escoles, els tallers, maletes pedagògiques, actes, material i suport a la coordinació, i l’avaluació tècnic-científica de la prova pilot, és de 565.414 euros.