Ciutat Vella impulsa intervencions d’ordenació a la Via Laietana per afavorir el pas dels vianants


25/09/2014 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

El Districte de Ciutat Vella ha impulsat tot un conjunt d’intervencions a la Via Laietana, amb la voluntat d’ordenar, millorar i afavorir el pas dels vianants per aquesta avinguda.

Les intervencions que ara es porten a terme inclouen la modificació substancial del disseny de dos passos de vianants situats al tram central de l’avinguda, per tal de facilitar substancialment als vianants el creuament de la via. També s’implanta una nova senyalització per a vianants a tot l’entorn, per afavorir itineraris a peu per tota la zona. Està prevista també una intervenció de millora urbana d’una de les places que hi ha a la Via Laietana, la plaça de Ramon Berenguer el Gran que quedarà molt més ben integrada al carrer com un nou espai de passeig. Finalment, en aquest paquet de mesures està inclòs el trasllat dels autocars turístics que s’aturen per desencotxar o encotxar a les zones de la plaça de Ramon Berenguer el Gran i a la plaça d’Antoni Maura. Aquests estacionaments desapareixeran de la Via Laietana, per disminuir la pressió turística, al crear nous i més amplis recorreguts dels visitants per tot Ciutat Vella, descentralitzant-los i contribuint a millorar la mobilitat de les persones, i sobretot la dels veïns que viuen en tota la zona.

 

 

Els autocars que actualment estan encotxant i desencotxant a les parades de Via Laietana, per tant, ho deixaran de fer a partir del 4 de novembre. Això afecta a dues parades: plaça Ramon Berenguer el Gran, i plaça d’Antoni Maura. La parada d’autocars de la plaça Antoni Maura conservarà un espai que serà exclusiu per als vehicles que transportin persones amb mobilitat reduïda o infants, vehicles que estaran obligats a fer una reserva prèvia de l’espai via web.

Aquesta anul·lació de les parades de la Via Laietana va acompanyada d’una reordenació de les zones d’estacionament d’autocars turístics situades al perímetre del districte. Algunes es conserven, però també se’n creen de noves, amb l’objectiu de preservar el centre històric de la circulació d’aquests vehicles i de disminuir substancialment la pressió turística, tot convidant a realitzar nous itineraris, descentralitzats, pels barris de Ciutat Vella.

Així doncs, les zones de parada dels autocars turístics a Ciutat Vella seran les següents:
– Plaça Catalunya (2 places)
– Passeig Colom (7 places)
– Lluís Companys (2 places)
– Plaça Drassanes (3 places)
– Antoni Maura (1 plaça exclusiva per mobilitat reduïda i infants)

Una altra de les intervencions previstes a la Via Laietana és la modificació dos passos de vianants. Als passos de vianants situats a tocar de la plaça de l’Àngel i Argenteria se’ls afegirà un nou pas amb traçat diagonal que connectarà directament la plaça de l’Àngel amb el carrer de l’Argenteria.

També es produeix una modificació als dos passos de vianants de la Via Laietana situats a banda i banda de la plaça d’Antoni López. En aquest cas, el pas situat al sud de la plaça es traslladarà al tram central i es modificarà l’amplada per fer-lo més gran. El pas situat al nord (vorera de muntanya del carrer del Consolat de Mar) serà eliminat.

Aquesta intervenció començarà la primera setmana d’octubre i acabarà a final de mes i contribuirà a fer més fàcil el creuament de la Via Laietana als veïns i també als visitants.

Finalment i de manera progressiva a partir del mes de novembre, es marcaran amb senyalització vertical nous itineraris i recorreguts per vianants a Ciutat Vella.

Totes aquestes intervencions –les noves parades dels autocars, les modificacions dels passos de vianants i la senyalització- milloraran el trànsit a peu pels carrers de Ciutat Vella, creant nous itineraris, diversificant i descentralitzant els recorreguts, i fent-los més còmodes, i més segurs. Aquesta diversificació contribuirà sobretot a millorar la qualitat de vida dels veïns de la zona, per una banda, i afavorirà econòmicament el comerç de zones i carrers actualment no tan transitats.

Així doncs, d’una manera progressiva a partir del mes de novembre, s’afavoriran els itineraris pels barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i pel Raval, i en especial pels carrers:
Comerç – Cambó – avinguda Catedral
Sot-tinent Navarro – Tapineria
Portal de l’Àngel – Comtal – Sant Pere Més Alt – Sant Pere Més Baix
Traginers – Lledó- Regomir
Argenteria – Born – plaça de l’Àngel
Marquet – Regomir – Ataulf
Via Laietana

 

Remodelació de la plaça de Ramon Berenguer el Gran

La plaça de Ramon Berenguer el Gran serà sotmesa aquest novembre a una remodelació de caire urbanístic que la convertirà en un espai molt més amable per als vianants i que quedarà millor integrat a la Via Laietana. Actualment és una placeta enfonsada uns metres i amb superfície de sauló. Amb la reforma, passarà a estar al mateix pla que la Via Laietana, i es pavimentarà amb llosa de pedra natural.

També està previst alinear la vorera d’aquest tram de la Via Laietana, i per tant, fer desaparèixer el tram de calçada que actualment s’endinsa en la vorera i en el qual s’aturen els autocars turístics. A més a més, s’ubicarà un nou pas de vianants de la Via Laietana a l’altura d’aquesta plaça.

Nou arbrat, nou enllumenat públic, i una nova distribució dels parterres amb vegetació donaran un nou aspecte a la plaça, una de les poques amb una escultura eqüestre, i que farà lluir més la muralla romana, seguint els criteris i els principis de posar en valor els elements romans de la ciutat que preveu el Pla Barcino.

Per altra banda, i a continuació de la fase anterior, al mes de febrer, també es portarà a terme una intervenció en el carrer que travessa la plaça a tocar de la muralla, el carrer de la Tapineria. El tram de carrer que ara té trànsit passarà a ser de plataforma única i l’altre tram, el del costat de l’avinguda de la Catedral, també se sotmetrà a una millora substancial del paviment, de plataforma única, de manera que tot el conjunt conformarà una gran zona de prioritat per als vianants amb un traçat continu. La diferència de cota entre els nivells del carrer de la Tapineria i la base de la muralla es resolen mitjançant elements senzills formats per grades amb algun tram d’escales i rampes que permetran accedir al nivell inferior proper a la muralla.

Aquesta remodelació urbana, que s’allargarà pràcticament un any, afectarà una superfície total d’uns 4.000 m2 i suposarà una inversió total d’1,6 milions d’euros.