341 centres educatius de Barcelona participen al 2014 al programa Escoles +Sostenibles
21/10/2014 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 2 minuts
Més de 340 escoles de la ciutat participen enguany al programa Escoles+Sostenibles, un programa que treballa amb els centres educatius de la ciutat accions concretes en l’entorn escolar per promoure la sostenibilitat i el medi ambient, al voltant de temes com la prevenció de residus, els jardins i horts urbans ecològics, el compostatge, l’ambientalització del currículum i de la gestió del centre, el reciclatge, la mobilitat, els mercats d’intercanvi i el consum responsable o l’estalvi d’aigua, entre altres.
A la inauguració del curs 2014-15 hi ha assistit una representació de 72 centres, i entre elles 20 que s’incorporen enguany per primer cop al programa Escoles+Sostenibles i 25 que presenten el seu primer projecte triennal. L’acte d’inici de curs ha comptat amb activitats participatives per treballar els conceptes de fer xarxa, responsabilitat, cooperació i s’hi han presentat alguns dels projectes realitzats per les escoles presents. El curs s’ha inaugurat avui en un acte al Saló de Cent, a càrrec del regidor de Medi Ambient i Serveis Urbans, Joan Puigdollers, que ha destacat la importància d’aquest programa per educar els futurs ciutadans: “perquè els temes ambientals tenen una forta càrrega ètica”. Puigdollers ha recordat que “aquest treball és clau per a la societat i per al planeta, i si som constants, aconseguirem reptes com fa anys es va aconseguir que avui cap vehicle de benzina amb plom circuli per Europa o que amb estiguem guanyant la batalla dels forats d’ozó amb esprais més respectuosos”.
El projecte de participació ciutadana Escoles+Sostenibles recull el treball de l’Agenda 21 Escolar, i compta amb la implicació de més de 80.000 alumnes i 7.500 professors que participen i impulsen els projectes educatius ambientals a desenvolupar dins del curs 2014-2015. En aquest programa poden participar tots els centres d’educació infantil, primària, ESO, secundària, cicles formatius, d’educació d’adults, etc, que han de presentar un projecte relacionat amb la millora del medi ambient a desenvolupar en l’entorn escolar.
Participació entre els alumnes, eficiència energètica i horts escolars
Les escoles integrades al projecte Escoles+Sostenibles reben suport municipal i atenció personalitzada des d’Hàbitat Urbà- Medi Ambient i Serveis Urbans al llarg de tot el curs, en aspectes de formació, assessorament tècnic i pedagògic, per tirar endavant els respectius projectes ambientals.
En aquest programa, 1.772 professors mestres i educadors participen a les 88 sessions de formació, i col•laboren per aconseguir treballar amb els escolars la participació i la implicació per transformar el seu entorn a l’escola i fora del centre. Per exemple, el curs passat 6 de cada 10 alumnes d’infantil i primària de les escoles participants al programa utilitzaven embolcalls reutilitzables, en lloc de paper d’alumini per embolcallar l’esmorzar. A més, prop de 273 centres de la ciutat han desenvolupat ja projectes d’horts escolars i s’espera arribar a les 300 escoles per a finals de curs, i enguany s’han instal•lat 20 nous compostadors als horts i patis dels centres del programa. També s’ha detectat que els menjadors dels centres participants a l’Escoles+Sostenibles només malbaraten el 5% dels aliments i cada cop més centres s’impliquen en l’eficiència energètica dels edificis escolars.


