El Govern municipal fa balanç positiu de la regulació dels horaris comercials en diumenges d’estiu
17/11/2014 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 3 minuts
La tinenta d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, ha fet balanç aquest dilluns de la nova regulació dels horaris comercials de Barcelona, que ha permès als establiments ubicats en una zona delimitada de la ciutat obrir l’estiu passat. En concret, van ser laborables tots els diumenges des de l’1 de juliol al 15 de setembre amb un horari fixat des de les 10.00 fins a les 18.00 hores. A la roda de premsa també hi ha participat el regidor de Comerç, Consum i Mercats, Raimond Blasi.
Recasens ha valorat positivament la mesura, una “primera prova pilot que ha permès veure els efectes que pot produir una major obertura a la ciutat”. “N’estem satisfets, perquè no ha produït efectes negatius sobre el nostre model comercial de proximitat que tant volem preservar. Ha estat una decisió encertada que ha donat els seus primers fruits”, ha afegit.
Per això, el Govern municipal aposta per la continuïtat d’aquesta mesura l’estiu que ve, ja que considera que “és un bon model que compta amb el consens del sector i que ja ha donat resultats positius que condueixen a donar-li marge de consolidació”. “Cal temps per implementar una mesura estructural pel model comercial de la ciutat com ho és aquesta”, ha argumentat la tinenta d’alcalde.
Recasens ha recordat que la nova normativa es va tirar endavant amb l’objectiu de generar oportunitats als comerciants perquè poguessin ser més competitius i es creés més activitat econòmica i riquesa. Després d’una primera posada en marxa, ja se n’observen alguns beneficis, com és la nova contractació i l’ampliació de la jornada laboral remunerada en alguns comerços, que, tot i que es tracta xifres moderades, són positives.
No obstant, la responsable de l’àrea econòmica ha afirmat que hi ha recorregut per fer amb la nova normativa. Cal difondre-la més, si bé el nivell de coneixement entre els comerciants i ciutadans de la ciutat ja és alt. En especial, ha d’arribar més als turistes, que han estat els principals consumidors i és la demanda a qui es dirigeix la mesura. En aquest sentit, també hi ha feina a fer amb els establiments que han tingut la possibilitat d’obrir i no ho han fet.
Com ha dit Recasens, ara el Govern municipal continuarà avançant en consens amb el sector i sempre amb la premissa de “conservar intacte el model de comerç pròxim, que dóna identitat, distribueix equitativament la riquesa a tota la ciutat i genera cohesió als barris”. “Com hem fet fins ara, seguirem oberts al diàleg i treballarem colze a colze amb els comerciants, tenint clar que no farem res que pugui trencar la línia de consens que hem assolit amb aquesta mesura”, ha subratllat. En aquest sentit, ha dit que al sector també se li ha explicat el balanç que s’ha presentat avui públicament.
Informe de la UB: valoració global i opinió dels agents implicats
Durant la roda de premsa s’ha fet públic l’informe de balanç de l’obertura comercial l’estiu passat, elaborat pel Laboratori de Transferència en Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona (UB) AQR-Lab. La presentació ha anat a càrrec del director de l’equip, Jordi Suriñach, i els seus altres dos membres, Jordi López-Tamayo i Esther Vayá.
El document permet realitzar una valoració global de la prova pilot d’obertura i conèixer l’opinió dels agents sobre potencials canvis pel futur. Això ho fa en base a diferents fonts d’informació, que són un cens de comerços oberts, enquestes a vianants els diumenges d’estiu, l’enquesta òmnibus feta a residents de Barcelona, enquestes a comerciants i dades de consum amb targeta de crèdit proporcionades pel banc BBVA.
L’informe es pot consultar en aquest enllaç.



