El passeig de Sant Joan es converteix en un nou eix cívic amb el final de les obres de reurbanització
20/12/2014 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 3 minuts
L’Ajuntament de Barcelona, a través de BIMSA, ha finalitzat aquesta setmana els treballs de reurbanització del passeig de Sant Joan en el tram entre l’avinguda Diagonal i la Gran Via, que s’han executat durant l’últim any amb l’objectiu de convertir en un eix cívic aquesta emblemàtica via de la ciutat.
Durant una visita al Passeig aquest matí, l’alcalde Xavier Trias ha afirmat que “es tracta d’unes obres molt importants que han durat poc més d’un any i que els veïns han patit. Però ara tenim un carrer magnífic, un dels més bonics de la ciutat”.
Durant la visita Xavier Trias ha estat acompanyat pel regidor de l’Eixample, Gerard Ardanuy. L’alcalde ha assegurat que “el Passeig de Sant Joan és un bon exemple de com ordenar bé el trànsit, guanyar un espai increïble pels veïns per passejar i gaudir amb el carril bici segregat. A més a més, és un carrer mig parc, un corredor verd que és la continuació de la Ciutadella i que permet estar-s’hi, passejar i gaudir.”
El principal objectiu d’aquesta actuació ha estat donar continuïtat a la primera fase de la reforma, ja executada, en el tram sud amb l’objectiu de dinamitzar el passeig. Les obres, que han durat poc més d’un any, han suposat actuar sobre una superfície de 34.527 m2 i han comportat una inversió de 7,5 milions d’euros.
L’actuació tenia com a objectius prioritaris:
– Fer del passeig de Sant Joan un nou corredor urbà de caire verd.
– Pacificar el trànsit.
– Prioritzar l’espai de vianants, zones d’estada i jocs infantils.
– Revitalitzar l’activitat comercial i incentivar el passeig com a eix lúdic-cultural.
El passeig de Sant Joan, amb una amplada de 50 metres, s’ha convertit amb la reforma en un bulevard amb voreres de 17 metres, -abans eren de 12,5 metres-, que incorpora diversos espais d’estada, jocs infantils i espai per als vetlladors. L’actuació ha permès reduir l’amplada de la calçada per pacificar-la, quedant amb un carril bus i un carril de circulació per a cada sentit. A més, seguint la secció del tram comprès entre Arc de Triomf i la Gran via, s’ha executat el doble carril bicicleta de 4 metres d’ample segregat, protegit i senyalitzat pel centre de la calçada.
Nou carril bici
Les voreres s’han organitzat de tal manera que gairebé 6 metres han quedat alliberats per al recorregut de vianants mentre que l’espai sota l’arbrat, d’11 metres, està destinat a les zones d’estada amb bancs, vetlladors i jocs infantils- temàtics, didàctics i de materials sostenibles i/o reciclables- i vetlladors. Aquest àmbit queda delimitat amb plantes arbustives i pel paviment drenant.
L’objectiu de l’Ajuntament de Barcelona amb aquesta actuació urbanística és revitalitzar l’activitat comercial i incentivar el passeig com a eix lúdic-cultural. Hi ajuda la nova secció del Passeig, que amb l’ampliació de l’espai de vianants, pot contribuir a dinamitzar el comerç de les plantes baixes. Per tal de fer compatible l’activitat comercial, s’ha fet una reserva d’àrees de càrrega i descàrrega als carrers transversals.
L’actuació ha permès renovar el mobiliari urbà i substituir l’enllumenat per tal d’adaptar-se als criteris del nou Pla Director d’Il·luminació de la ciutat, amb làmpades de tipus LED. Hi ha fanals de 10 m d’alçada per la il·luminació de la calçada i fanals de 6’5-7m d’alçada per la il·luminació de voreres. El projecte, seguint el Pla Director TIC, també incorpora fibra òptica, sensors i WiFi així com d’altres elements smart.
Aquesta actuació ha permès incrementar el verd en tot l’espai, i d’aquesta manera generar un tram d’un dels primers corredors verds de la ciutat, que enriqueix la biodiversitat i permet connectar la flora i fauna de Barcelona des del parc de la Ciutadella fins a la serra de Collserola amb un itinerari amb continuïtat en la vegetació i els espais verds.
A més, ja es treballa per donar continuïtat en el 2015 a aquest corredor verd d’enllaç Ciutadella- Collserola en el triangle del Parc de les Aigües, l’Hospital de Sant Pau el Parc dels Turons, i aprofundir en la renaturalització de la ciutat.
La creació de corredors verds que actuïn com a connectors verds i atractors de fauna és una de les estratègies que desenvolupa Hàbitat Urbà en aquest mandat, i es treballa a tots els àmbits d’acció municipal de manera transversal, seguint els criteris marcats al Pla del Verd i la Biodiversitat.



