Xavier Trias: “Estem transformant la ciutat per portar la màxima qualitat urbana a tots els barris”
30/04/2015 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 4 minuts
L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha participat aquest matí a l’esmorzar col·loqui sobre el futur l’urbanisme, les infraestructures, l’energia i el medi ambient a Barcelona, organitzat pel Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports, la Fundació Cercle d’Infraestructures i l’Associació Catalana d’Empreses d’Enginyeria i Consultoria Independents de Catalunya (ASINCA). L’acte ha esta presentat per Pere Macias, president del Cercle d’Infraestructures; i el periodista Toni Aira, ha moderat el col·loqui posterior, i ha comptat amb la presència del tinent d’alcalde Antoni Vives i del regidor Joan Puigdollers, entre d’altres. En la seva exposició, l’alcaldeTrias ha afirmat que “estem transformant la ciutat” per tal de “portar la màxima qualitat urbana a tots els barris”. Xavier Trias ha explicat que Barcelona ha viscut canvis molt importats en els darrers anys. “La ciutat, durant anys va créixer gràcies a la celebració de grans esdeveniments, ara ja no, ara fem el canvi sense grans esdeveniments, plantegem un canvi basat en el sentit comú”, ha dit Trias. L’alcalde ha explicat que aquest canvi, iniciat fa quatre anys, es va marcar un seguit d’objectius i sobretot per donar resposta tres prioritats bàsiques que configuren un model de ciutat pensat per a les persones: la reactivació econòmica i la creació d’ocupació; l’atenció a les persones, especialment les més vulnerables; i fer que Barcelona funcioni, amb uns serveis de qualitat a l’abast de tothom.

L’alcalde ha explicat que aquest mandat, les polítiques municipals han ajudat a crear més de 50.000 llocs de treball. Trias ha destacat que Barcelona té una economia diversificada: indústria, comerç, serveis, turisme, logística i noves tecnologies; i l’aposta que la ciutat ha fet sectors estratègics de futur: tecnologia mòbil, smart cities, vehicle elèctric, energia neta, biomedicina, nàutica. En aquest sentit, s’ha mostrat confiat que Barcelona mantindrà la capitalitat del mòbil fins el 2023 (la decisió s’ha de conèixer el proper mes de juliol).
Trias ha explicat que per fer front a l’atenció a les persones, especialment les més vulnerables, s’ha incrementat un 43% el pressupost social. I ha afegit que una de les prioritats per mantenir la cohesió socials és l’habitatge. Així ha remarcat que el govern treballa per ampliar el Parc Públic d’Habitatge de Lloguer Assequible, un projecte a mig i llarg termini. A Barcelona hi ha 10.000 habitatges de lloguer social, i l’alcalde ha assenyalat que en fan falta 6.000 més.
Trias ha destacat la importància que la ciutat funcioni amb uns serveis de qualitat, i criteris de ciutat intel·ligent, i per això s’ha invertit en seguretat, neteja, manteniment, il·luminació i transport públic amb l’impuls a la nova xarxa ortogonal de bus; transformant la ciutat seguint el concepte de “superilla”, per fer una ciutat més humana, autosuficient, de zero emissions).
“Estem transformant la ciutat”, ha dit Trias. Així ha destacat que la transformació que s’està duent a terme a la plaça de les Glòries, que la dotarà d’una nova centralitat, juntament amb la regeneració de grans eixos cívics i estructuradors de la ciutat, com Diagonal, Paral·lel, Pg. de Gràcia, Pg. de Sant Joan, Balmes, General Mitre i cobertura vies Sants- totes aquestes vies incorporen noves tecnologies-, però també els treballs que es fan als Tres Turons perquè esdevinguin un gran parc central d’Horta-Guinardó i Gràcia; es fan per “portar la màxima qualitat urbana a tots els barris”. Trias ha apostat per recuperar el projecte de les Portes de Collserola, per integrar millor la ciutat amb la natura, “estar-hi en contra és una tonteria” i per la cobertura de la Ronda de Dalt en determinats trams.
L’alcalde s’ha referit també a que Barcelona disposa d’una plataforma logística de primer nivell mundial, integrada per Port, Aeroport, Alta Velocitat, Corredor Mediterrani, Zona Franca, Fira i Mercabarna. Del Port, ha dit que els darrers anys ha viscut una transformació molt important, amb inversions i projectes, “el que ha suposat unes conseqüències extraordinàries per la ciutat, de creació d’activitat econòmica però també d’obertura del port a la ciutat”. L’alcalde ha recordat la necessitat de connectar el Morrot amb la ciutat, “aquesta connexió ens permet albirar una nova transformació de la ciutat”. Hi ha però, reptes pendents com els accessos viaris i ferroviaris definitius; també la construcció estació La Sagrera, “que va amb una lentitud desesperant”, i remodelació de Sants Estació, “que es troba en una situació que sembla un acudit”. Xavier Trias ha reivindicat, una vegada més, una gestió més descentralitzada de les grans infraestructures de la ciutat: “continuo reivindicant i somiant la seva gestió, no té sentit que ens ho gestionin i ens marquin les línies des de Madrid”.
Acabant la seva intervenció, Trias ha afirmat que queda molta feina per fer, projectes per tirar endavant, i per poder-ho fer “ens cal un govern fort per seguir impulsant la ciutat”. “Per tirar endavant i ser competitius cal actuar amb rapidesa i consens i si no tens un govern fort tot trontolla”, ha finalitzat.
Tot seguit ha tingut lloc el col·loqui en el que l’alcalde ha respost preguntes referents a mobilitat i transport, urbanisme, neteja, smart cities, i els escenaris que s’obren després de les eleccions municipals del proper 24 de maig, entre d’altres.
Després del 24 de maig, i davant la possible fragmentació, Trias s’ha mostrat convençut que aquesta vegada serà més fàcil arribar acords perquè “la mateixa oposició es barallarà per ser útil. Qui vingui amb nosaltres ho farà sabent què farem i què no farem”. Amb tot ha afirmat que “farem acords amb gent seriosa, no amb saltimbanquis”.
Sobre la possible unió del tramvia per la Diagonal, Trias ha afirmat contundent que no es farà. Ha recordat que a la consulta que es va fer sobre aquesta qüestió un 80% dels votants s’hi van mostrar en contra, “els que ara demanen consultes per tot no volen aquell resultat”, ha afirmat i ha afegit que la unió dels tramvies només beneficia una empresa privada i perjudica TMB. L’alcalde ha afegit que hi ha altres carres per on podria passar.
Sobre la possibilitat que Ildefons Cerdà pugui tenir a la Plaça de les Glòries un monument en reconeixement a la seva important figura per la ciutat, l’alcalde ha afirmat que s’hauria d’estudiar però que “seria un fet de justícia”. “La Plaça de les Glòries és el millor que s’ha fet en molts anys, era un risc però ha estat una aposta magnífica i serà una exhibició d’enginyeria, que també ens serveix per anar pel món”.


