L’ús de bosses de plàstic als mercats es redueix a la meitat des de la implantació del seu cobrament


22/12/2015 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

La campanya de reducció de les bosses de plàstic de nanses en les compres, posada en marxa aquest darrer estiu per l’Ajuntament, a través de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona, amb la participació de la Fundació Prevenció de Residus i Consum, ha aconseguit reduir prop d’un 50% l’ús d’aquestes bosses en els mercats municipals. La iniciativa rep una valoració positiva dels clients i compta amb una bona participació dels comerciants.

Un total de 14 mercats municipals de Barcelona participen en la campanya i des del setembre apliquen el cobrament de les bosses de plàstic d’un sol ús, tot avançant-se al que estableix la directiva del Parlament i del Consell Europeu i a la prohibició de distribució de la bossa gratuïta anunciada per la Generalitat de Catalunya per al 2016. Els mercats són: el Carmel, Sarrià, Santa Caterina, la Concepció, la Mercè, Vall d’Hebron, Hostafrancs, la Marina, Sants, Provençals, Sant Antoni, el Clot, Sant Martí i la Llibertat.

La iniciativa de Mercats de Barcelona i de la Fundació Prevenció de Residus i Consum té com a objectiu contribuir a la conscienciació i a la gestió mediambientals als mercats a favor de la reducció de residus i la visualització de les bones pràctiques ambientals que s’hi desenvolupen. Aquest és també un objectiu del Pla Estratègic dels Mercats de Barcelona 2015-2020.

 

Un 69% dels paradistes cobra les bosses

L’anàlisi de la campanya ha constatat que el 69% dels paradistes enquestats als mercats participants afirma que estan cobrant la bossa de plàstic de nanses, tot i que la manera d’aplicar la mesura no és homogènia, ja què hi ha parades que cobren la bossa de forma sistemàtica però d’altres la cobren segons el volum de compra o el client. A més, hi ha mercats on el 100% dels paradistes la cobren (Sants, Clot, Sant Martí, Provençals, Carmel i La Mercè) i d’altres on la mesura té una implantació del 50% o fins i tot del 25%.

El procés d’assessorament als comerciants sobre els beneficis ambientals, socials i econòmics de la reducció de bosses ha permès contactar i informar les 730 parades dels mercats participants. L’aspecte més valorat pels paradistes ha estat la disponibilitat d’informació a través de les visites de les educadores sobre els aspectes que els interessaven o bé els preocupaven.

Durant la campanya de sensibilització, s’ha informat directament un total de 5.000 clients dels mercats per part de l’equip d’educadores. Els clients s’han mostrat favorables a la mesura de cobrament de la bossa quan aquestes es distribuïen gratuïtament i han valorat molt positivament que els mercats adoptin una mesura que ja és habitual i està normalitzada, per exemple, als supermercats. A més, entre els clients s’ha detectat una sensibilitat més gran per la problemàtica dels residus, especialment per les bosses i pel sobre-envasat dels productes. És destacable que després d’implantar el cobrament de les bosses als mercats, el 75% dels enquestats tenen una valoració positiva sobre la mesura, amb una opinió entre “força bona”, “bona” i “molt bona”.

 QuesitoMercatsBosses

Resposta dels clients amb una valoració, de l’1 al 5, de la mesura de cobrament de les bosses de nanses als mercats (octubre de 2015).

 

En relació a l’ús d’elements reutilitzables per part dels clients a l’hora de fer les seves compres, els paradistes enquestats afirmen que n’han observat un augment important, tot passant d’un 25% de clients que les utilitzaven a un 50%, fet que posa de manifest una correlació entre la reducció efectiva de bosses de plàstic i l’augment dels elements reutilitzables.

 

100.000 noves bosses reutilitzables dins de la campanya de Mercats Verds

Aquesta iniciativa forma part de la campanya “Mercats Verds”, que durant 2015 ha iniciat dues accions de pràctiques sostenibles als Mercats de Barcelona:

  • MERCATS VERDS, lliures de bosses de plàstic
  • MERCATS VERDS, productes de proximitat i ecològics

Aquestes iniciatives continuaran i es complementaran durant 2016. Aquest mateix Nadal els Mercats de Barcelona distribuiran 100.000 bosses reutilitzables com a complement de les 200.000 que es van distribuir el març passat arreu dels mercats, i com a suport a la disminució d’ús de bosses de plàstic.

L’Institut de Mercats de Barcelona (IMMB) es proposa consolidar i reforçar la campanya amb la idea que els mercats siguin vistos com a referents i un bon exemple a seguir per altres mercats i comerços. Per aquest motiu, l’IMMB proposa fer un reforç de la campanya “lliures de bosses de plàstic” a principis de 2016 i assegurar la seva implantació en els altres mercats de la ciutat, fins que l’obligatorietat normativa es faci efectiva. En el futur es planteja que es faci un pas més envers la prevenció de residus tot incorporant-hi una campanya específica de reducció del sobre-envasat i les safates d’un sol ús (especialment les de porexpan) i el foment d’alternatives reutilitzables.

La campanya per la reducció de les bosses plàstic s’emmarca en la iniciativa “Mercats Verds”, d’impuls de la sostenibilitat als mercats de la ciutat. El mercat de la Llibertat acull actualment una prova pilot que forma part de la mateixa iniciativa. Es basa en la promoció de productes de proximitat i ecològics i té com a objectiu treballar per la sostenibilitat en aquests espais alimentaris en favor d’una alimentació responsable i saludable. L’objectiu d’aquesta prova pilot és la seva implantació també a altres mercats de Barcelona.