Acord amb els comerciants per als diumenges d’obertura comercial a l’estiu


18/02/2016 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

El Govern Municipal i les entitats, associacions i gremis de comerciants de la ciutat han acordat fixar cinc diumenges d’obertura comercial en els mesos de maig i octubre, i allargar fins a les 20 hores l’horari de comerços oberts en aquests festius.

Els diumenges d’obertura estaran compresos entre el 5 i el 24 de maig, i entre l’1 i el 14 d’octubre, de cada any, a partir de 2016. Per tant, enguany, s’obrirà els dies 8, 15 i 22 de maig, i 2 i 9 d’octubre, en horari des de les 12 hores fins a les 20 h.

L’Ajuntament, a més, s’ha compromès a establir els dos festius que pot fixar el Consistori del total de quatre autoritzats per la Generalitat de Catalunya per al 2017 d’acord amb el consens del conjunt d’entitats representatives del sector. Per a l’any vinent, es mantindrà doncs el dia 3 de desembre, i es fixa el 23 d’abril, en lloc del 12 d’octubre. En aquest apartat, per als anys 2018 i 2019, en relació als festius d’obertura autoritzada establerts per la Generalitat, el Govern Municipal es compromet a fixar els 2 festius modificables per l’Ajuntament també d’acord amb les entitats del sector i considerant especialment criteris d’eficàcia comercial.

El regidor d’Ocupació, Empresa i Turisme, Agustí Colom, ha destacat la importància d’aquest acord perquè “construeix consens i cohesiona el sector del comerç”. “Hem estat capaços de construir un punt de trobada des de la posició de cadascú, pel bé de la ciutat i pel bé del comerç”, ha dit Colom. El regidor ha destacat un acord “que suma tothom” i ha convidat a adherir-se als grups municipals perquè tiri endavant un acord “on el comerç mereixeria que tots poguessin sumar-se”.

 

L’Ajuntament donarà tràmit a la modificació en el pròxim Consell Plenari

 

L’Ajuntament tramitarà ara aquest acord a través d’una modificació de la determinació de Barcelona com a municipi turístic a efectes d’horaris comercials, que portarà per a aprovació en el pròxim Consell Plenari del Consistori.

La proposta de modificació mantindrà la mateixa delimitació territorial establerta fins ara, i circumscriurà els diumenges d’obertura als períodes compresos entre el 5 i 24 de maig i l’1 i 14 d’octubre, ambdós inclosos, de cada any.

L’àmbit territorial d’aquesta mesura comprèn:

  • CIUTAT VELLA: El Raval; El barri Gòtic; La Barceloneta i Sant Pere, Santa Caterina, La Ribera
  • EIXAMPLE: El Fort Pienc; La Sagrada Família; La Dreta de l’Eixample; L’Antiga Esquerra de l’Eixample; La Nova Esquerra de l’Eixample i Sant Antoni.
  • SANTS-MONTJUÏC: El Poble-sec; Hostafrancs i Sants.
  • GRÀCIA: La Salut; La Vila de Gràcia i El Camp d’en Grassot i Gràcia Nova
  • SANT MARTÍ: El Camp de l’Arpa del Clot

 

La franja horària d’obertura durant aquests períodes resta establerta en els següents termes:

  • Els diumenges, entre les 12 h i les 20 h.
  • Els dies feiners, 12 hores diàries, com a màxim. No poden romandre oberts, ni portar a terme cap activitat de venda entre les 22 h i les 7 h.
  • Els dies festius autoritzats, d’acord amb les Ordres de la Generalitat que estableixen els calendaris d’obertura dels establiments comercials en diumenge i dies festius.
  • Els dies festius, sense obertura autoritzada, han de romandre tancats.

 

L’acord també recull el compromís del sector i de l’Ajuntament amb la creació d’ocupació de qualitat en el sector comercial, vetllant perquè es produeixi un increment veritable dels llocs de treball, lluitant contra la precarietat laboral, protegint i treballant per la millora de la qualitat i sostenibilitat dels llocs de treball i fomentant l’estabilitat laboral.

Per fer un seguiment, s’establirà un observatori sobre l’evolució de la generació de l’ocupació i de les condicions de treball.

 

Maig i octubre, mesos de turisme urbà multimotivacional i desestacionalitzat

L’acord recull la importància del comerç com a eix vertebrador clau de la ciutat, que garanteix el subministrament de productes i serveis a la ciutadania, i és una font bàsica d’ocupació que ocupa gairebé un 15% dels treballadors i les treballadores de la ciutat. La seva facturació representa un 11’7% del PIB. Dins d’aquest paper protagonista, es destaca la importància del comerç de proximitat de la ciutat de Barcelona, com a element de cohesió territorial i social fonamental, que permet l’accessibilitat a productes de primera necessitat, enforteix la dimensió comunitària dels barris, millora la qualitat de l’espai públic, promou la mobilitat sostenible i influeix en la seguretat. Potenciar i preservar aquest comerç comporta una aposta clara per un model de ciutat viva i equilibrada.

A més, el pacte recull la consolidació de Barcelona en els darrers anys com una destinació turística de primer ordre, i destaca els mesos de maig i octubre com a períodes importants de rebuda de turistes.

Segons les dades de European Cities Marketing, Barcelona se situa com la quarta ciutat europea en turisme internacional després de Londres, Paris i Roma. Pel que fa a les dades d’ocupació hotelera, el mesos de maig i octubre de 2015 van acumular el 19’2% del total anual de turistes, i es consideren dos mesos amb un important volum tant de turistes com de creueristes, amb una climatologia adient per passejar i amb un perfil de visitants especialment interessat per conèixer la ciutat i anar de compres.

El document de consens entre el sector comercial i l’Ajuntament conclou que el període de maig i octubre aporta un perfil de turista diferent al propi de l’estiu, amb un caràcter més vacacional i de platja, i parla d’un context de turisme urbà multimotivacional i desestacionalitzat, on l’activitat de compres esdevé una de les activitats principals dels visitants que rep la ciutat.

 

Promoció turística a través del Consorci de Turisme

L’acord entre els comerciants i el govern municipal també recull mesures per donar a conèixer l’atractiu comercial de la ciutat com a ciutat de compres, i la qualitat i la diversitat de la seva oferta i la seva distribució territorial, mitjançant el Consorci de Turisme de Barcelona, organisme encarregat de la promoció turística de la ciutat.

Aquesta difusió i promoció es durà a terme tant en origen, en els principals mercats emissors, com a través de la xarxa d’informació turística de la ciutat. Així mateix, el govern promourà la desconcentració efectiva del turisme per afavorir una major redistribució dels seus beneficis, així com minimitzar els efectes negatius que genera en les zones de major massificació turística.