Ciutat Vella i Gràcia impulsen noves mesures per garantir la convivència durant els mesos d’estiu
02/07/2016 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 9 minuts
- El Districte de Ciutat Vella ha incrementat amb 47 persones el nombre d’agents cívics aquesta temporada estival, arribant a un total de 55 efectius al territori i posa en marxa una prova pilot amb zones d’especial atenció
- Aquest Pla d’Estiu se centra essencialment en la informació, la prevenció i el compliment de la legalitat amb l’objectiu de millorar la convivència a l’espai públic i vetllar pel descans veïnal
- El districte de Gràcia endreça i reforça tots els serveis municipals que actuen a les places de la Vila
- Crearà taules conjuntes de veïns, comerciants i del sector de la restauració per a les places del Sol, Diamant i Virreina, on s’avaluaran les actuacions
Els districtes de Ciutat Vella i Gràcia estan implementant tot un seguit de mesures per tal de garantir la convivència i equilibrar els efectes negatius de l’afluència massiva de turistes durant els mesos d’estiu. I és que durant aquesta temporada hi ha algunes problemàtiques dels territoris que apareixen o s’agreugen i generen molèsties als veïns i veïnes.
Per aquest motiu, des del Govern municipal s’ha treballat en ambdós plans que permeten donar resposta a les necessitats dels territoris. Aquests són el “Pla d’Estiu 2016. Actuacions per a fomentar la convivència a Ciutat Vella” i el “Pla de Places” del districte de Gràcia.
Més agents cívics i dues zones d’especial atenció al districte de Ciutat Vella
El “Pla d’Estiu 2016. Actuacions per a fomentar la convivència a Ciutat Vella” compta amb tot un seguit de mesures plantejades per tal de lluitar contra els principals problemes que tenen lloc al territori durant la temporada estival. En concret, es tracta de l’augment del turisme, la neteja, el soroll, l’augment dels actes incívics i una ocupació intensiva de l’espai públic.
A més, també es compta amb un increment dels recursos amb els que els serveis i operadors que intervenen al territori donen resposta a aquestes problemàtiques que es veuen agreujades des del juny i fins al setembre. Els principals objectius de tot aquest seguit d’accions són: promoure el civisme i garantir el manteniment de l’espai públic; evitar els efectes negatius de l’afluència massiva de turistes; fomentar la convivència i vetllar pel descans veïnal; i vetllar per la seguretat i el compliment de la legalitat.
El Pla pivota en tres elements essencials: la millora de la convivència a l’espai públic, la lluita contra els habitatges turístics il·legals i vetllar pel descans veïnal. L’ús de l’espai públic al districte és molt intensiu durant l’estiu i això requereix el desenvolupament de mesures específiques que garanteixin el compliment de la legalitat, la convivència i el manteniment de l’espai. A això també se li suma el model d’oci nocturn i l’acumulació d’activitats d’aquest tipus en algunes zones. El pressupost previst per aquestes actuacions és aproximadament d’uns 600.000 euros.
Una de les principals actuacions sobre la que es basa aquest pla és la incorporació de 47 agents cívics nous per donar servei als diferents barris del districte i que se sumen als 8 que hi havia fins a aquest moment. Aquests agents cívics s’estan incorporant de manera esglaonada. D’aquests, 30 treballaran a les nits en diferents franges horàries. A més, es modifica el paper que tindran els agents de manera que tindran una major implicació en el procés d’inspecció i control gràcies a la millora de la coordinació entre tots els agents implicats.
També s’inicia durant aquest estiu una prova pilot amb la definició de dues zones d’especial atenció pel que fa al control de l’oci nocturn. Aquestes es corresponen als carrers Escudelles i Arc del Teatre i una altra al Front Marítim-Barceloneta. La prova pilot contempla la presència de 9 dels agents cívics nocturns que actuaran exclusivament en aquests entorns per tal de controlar que no hi hagi activitats incíviques i d’intentar evitar al màxim les molèsties als veïns. Aquestes són zones amb una àmplia intensitat d’ús de l’espai públic derivat de les activitats d’oci nocturn.
Entre les accions més rellevants hi ha:
– Dissuasió d’actes incívics a l’espai públic com consum d’alcohol a la via pública, fer necessitats fisiològiques a la via pública…
– Informació a locals de concurrència pública pel que fa a ocupació de brancals, elements no permesos a les terrasses… També es farà increment de l’activitat inspectora en aquesta matèria.
– Informació sobre Vehicles de Mobilitat Personal: campanya informativa, que s’iniciarà durant el mes de juliol, tant a les botigues com als usuaris dels vehicles sobre itineraris, normes de circulació i sancions que marca la normativa vigent. Aquesta problemàtica es considera prioritària amb actuació directa dels agents del territori, inspecció i Guàrdia Urbana.
– Informació als locals d’oci nocturn en tot allò relatiu als horaris de tancament, al fet de no poder tenir les portes obertes, el volum de la música, la concentració de clients a la via pública i sobre la nova circular de música en viu.
– Visualització del compliment dels horaris per part del comerç alimentari (botigues de conveniència, supermercats).
– Reforç de neteja: a l’estiu es reforça el nombre d’operaris i vehicles
– Aplicació del pla de xoc contra els habitatges d’ús turístic il·legals de la ciutat: en el cas de Ciutat Vella, una de les principals novetats seran les inspeccions nocturnes per tal que aquestes siguin més efectives. Només es duran a terme en casos de reincidència i a habitatges amb expedients de disciplina urbanística ja oberts per aquesta qüestió. Pel que fa als visualitzadors, es passa de 4 a 8.
– Millora de la coordinació entre tots els actors del territori per tal de fer més eficaces les diverses actuacions.
Cal tenir en compte, que aquest mes de juny ja va obrir les seves portes l’Oficina de Recepció de Denúncies conjunta entre la Guàrdia Urbana i els Mossos d’Esquadra a la Barceloneta.
Aquest any es tornen a instal·lar urinaris a la via pública, després de la valoració positiva de la prova pilot de l’any passat. Actualment, la dotació d’urinaris al districte compta amb 2 locals a la plaça del Teatre i la dels Àngels i 2 cabines automàtiques i auto-rentables a les places de Sant Agustí i de Pla de Palau. De cara a aquest estiu es reforçarà la dotació amb:
– 3 noves parelles d’urinaris químics: que estan instal·lades al carrer Trelawny, la plaça de la Mercè i al carrer del Rec amb el passeig del Born. Aquestes estan formades per urinaris de peu i una cabina adaptada per a persones amb diversitat funcional. Estaran fins finals del mes de setembre.
– 3 cabines automàtiques i auto-rentables: la valoració de la prova pilot de l’estiu passat ha portat a la instal·lació de tres noves cabines automàtiques auto-rentables més a la Plaça de Terenci Moix, Arc de Teatre-Est; i Rambla del Raval. Aquestes cabines substitueixen a tres dels urinaris químics que es van posar l’estiu passat i les dota de major caràcter de permanència. La setmana vinent s’instal·laran provisionalment unes cabines químiques en aquests emplaçaments mentre es duen a terme les actuacions de connexió a les instal·lacions de serveis de les automàtiques. Tenen un contracte per a 2 anys, prorrogable per un any més.
Des del Districte de Ciutat Vella s’anirà fent un seguiment del Pla amb l’objectiu de monitoritzar les actuacions programades i els protocols d’actuació definits comptant amb tots els agents implicats. A més també es faran taules de seguiment específiques per zones, seran un total de 5: Raval Nord, Raval-Salvador Seguí, Ciutat Vella Sud, Born i Front Marítim-Barceloneta. Aquestes taules comptaran amb la presència dels operadors econòmics, tot buscant la coresponsabilitat i el compliment de la legalitat.
Respecte a l’estiu de l’any 2015, les principals millores que incorpora el pla són: la incorporació de 23 agents cívics més que l’any passat i l’ampliació dels horaris dels que actuen en horari diürn per donar més servei; i l’impuls de la prova pilot de les zones d’especial atenció; a més de les campanyes informatives sobre huts i definir els Vehicles de Mobilitat Personal com a actuació prioritària pels agents del territori, a més de la campanya específica de comunicació que es durà en aquest àmbit.
El Pla de Places de Gràcia
El districte de Gràcia ha elaborat un pla per unificar, revisar i, si s’escau, reforçar tots els serveis municipals que actuen a les places de la Vila per garantir l’equilibri en l’ús de l’espai públic. L’objectiu de l’anomenat ‘Pla de Places’, que s’ha presentat en el plenari del districte com a mesura de govern, és planificar de forma transversal i permanent tots aquells serveis que es troben presents a les places i millorar-ne, així, la seva eficàcia.
Durant molts anys, les places de Gràcia han estat objecte de diversos plans que han derivat en un desplegament de diferents serveis municipals que actuen durant les 24 hores del dia, amb la intenció que aquestes no deixin de ser un espai públic de qualitat per a vianants i veïns i veïnes, aptes per a tots els usos que s’hi donen. Aquest ús massiu, a més, s’incrementa durant els mesos d’estiu.
En aquestes taules, que es reuniran periòdicament, s’hi traslladarà l’avaluació del funcionament dels serveis municipals. Inicialment se’n crearan tres: una taula per a la plaça del Sol, una altra per a la plaça del Diamant, i la tercera per a la plaça de la Virreina. Per a cada taula s’hi convocarà veïns i veïnes a títol personal, entitats veïnals, associacions culturals, plataformes de veïns, associacions de comerciants i propietaris dels bars i restaurants.
D’aquestes reunions es realitzarà una prova pilot durant aquest estiu a les tres de les places amb la celebració de 3 sessions: juny – juliol i setembre 2016. Aquesta darrera servirà de retorn i valoració dels resultats del les accions emprades a les places, centrada en l’anàlisi de les propostes de treball, el seu compliment i el grau de satisfacció que generen, en base a un seguit d’indicadors en relació amb diferents paràmetres, com:
– Patrulles Guàrdia Urbana: nombre, distribució, horaris, dades de les actuacions…
– Neteja / residus: itineraris, horaris, periodicitat
– Dinamització places: usos, itineraris, incidències, impacte
– Inspeccions incompliment d’horaris, seguiment d’incidències o denúncies
En Pla de Places inclou una avaluació de tots els serveis que hi actuen i hi ha previst algunes millores en els següents àmbits:
A. Reforç en el sistema de neteja de les places:
A més de la neteja diària habitual prevista pel dispositiu de neteja viària de les places, els serveis municipals de neteja faran una neteja viària integral amb unes freqüències d’usos més elevades a les places. Aquesta neteja integral, que rep el nom de ‘Ens posem a punt’, es realitzarà un dia a la setmana cada quatre setmanes en torn de matí. Aquesta actuació implicarà neteja de xiclets i taques al paviment, manteniment de papereres, fregat intensiu, neteja de grafits, cartells i adhesius, neteja i repintat de les ubicacions de contenidors, neteja exterior de contenidors.
B. Dispositiu de vigilància a les places
Se seguirà desplegant el servei de seguretat mixt de Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra habituals, prioritzant la intervenció dels agents en la venda ambulant de llaunes i consum d’alcohol a la via pública, i la generació de soroll, sobretot per part dels locals i del públic al carrer.
C. Reducció del soroll ambient
Des de juny fins a octubre, les places disposaran de quatre promotors per a la campanya d’Oci Nocturn de l’Ajuntament. Aquests promotors faran funcions d’informació i sensibilització sobre l’impacte del soroll en els veïns i veïnes de 23:00 a 02:00 per a les places de la Vila i fins a les 06:00 hores a la Plaça de Joanic, de dijous a dissabte.
A més, es compta amb la instal·lació de sensors i sonòmetres a les places del Sol, Diamant, Plaça de la Vila i Poble Romaní. També s’hi afegeixen, de juny a octubre, 4 promotors de Medi Ambient per la campanya d’oci nocturn, que actuen de 23:00 a 02:00 per a les places de la Vila i fins a les 06:00 hores a la Plaça de Joanic, de dijous a dissabte.
Així mateix, s’està estudiant la possibilitat de baixar la intensitat lumínica i veure’n la incidència en el soroll nocturn a places del Sol i Diamant (que disposen de dispositiu LED).
D. Gestió de conflictes
Des de l’any 2007, des del Servei de Gestió de Conflictes de l’Ajuntament de Barcelona s’ha estat treballant en diferents espais i, específicament, a les places del barri de la Vila de Gràcia. Des de llavors fins al 2015, els grups de mediadors d’aquest servei van fer un total de 2.000 hores d’intervenció directa. Aquests mediadors treballen en l’àmbit comunitari –contacte amb veïns i comerciants de cada plaça– i en l’àmbit de l’ús de l’espai públic per part dels vianants –detecció d’usos incorrectes, observació d’usos habituals, presència d’infants o famílies….–.
Aquesta tasca s’ha estat desenvolupant a les places del Sol, plaça de la Virreina, plaça de la Revolució, plaça del Diamant i plaça de la Vila de Gràcia. També, puntualment, es va fer un seguiment dels Jardins de Santa Rosa.
Per a aquest estiu, el districte ha proposat que s’ampliï aquest servei, de manera que la tasca dels mediadors pugui desenvolupar-se tots els dies de la setmana.
E. Inspecció
El Servei d’inspecció disposarà de 2 visualitzadors més, que s’afegiran a l’equip d’inspectors del consistori, amb l’objectiu de garantir el seguiment de la normativa per part dels locals d’oci nocturn i restauració. També es farà una batuda sistemàtica de la Vila per controlar els locals amb llicència i les seves condicions.
F. Activitats infantils a les places
Des del mes de juny, a les places de la Virreina, Revolució, Vila de Gràcia, del Diamant i del Sol s’estan duent a terme activitats de dinamització lúdico-educatives i jocs infantils amb la presència de dos animadors que orienten, aconsellen i sensibilitzen sobre el joc a l’espai públic. Aquestes activitats es duen a terme des de les 11h fins a les 14h, i de 17h a les 20h, de dilluns a divendres, i dissabte al matí.
L’objectiu d’aquesta oferta és motivar i afavorir els usos i dinàmiques a les places amb activitats lúdico-educatives que permetin atreure els infants i les famílies, i alhora, afavorir el canvi d’usos a les places que permeti una major convivència cívica i una diversificació de l’oferta d’activitats.



